Hyundain Esapekka Lappi luottavaisena Monte Carlon MM-avaukseen
Hyundai Motorsportin tehdaskuljettaja Esapekka Lappi on valmistautunut ensimmäiseen MM-ralliinsa uuden tiiminsä kanssa luottavaisena. Lappi ja hänen kartanlukijansa Janne Ferm testasivat kaudelle 2023 uudistunutta Hyundai i20 N Rally1-autoa ensimmäisen kerran joulukuussa Jämsässä. Takana on myös yksi testipäivä viime viikolla Ranskan asfalttiteillä.
– Yllättävän hyvin kaikki on mennyt. Olen tietyllä tavalla edellä niistä raameista, joissa itse ajattelin tässä vaiheessa olevani. Testipäivät ennen MM-kauden alkua ovat aika rajattuja ja en ole päässyt kovin paljoa ajamaan. Mutta saimme kolmen testipäivän aikana Hyundain todella toimivaksi minulle, Lappi kertoo.
Hyundai on luokitellut alkavalle kaudelle uusia aerodynaamisia osia i20 N Rally1-autoonsa. Näkyvin muutos on auton iso uudelleen muotoiltu takaspoileri.
– Yksistään uusi takaspoilerimme toi autoomme lisää tärkeätä downforcea ja sitä kautta pitoa, Lappi muistuttaa.
Monte Carlon tämän vuotinen reitti on Lapille käytännössä katsoen uusi. Suomalaiskuljettajalla on aikaisemmilta vuosilta käytettävissään vanhat nuotit ainoastaan kahdelle erikoiskokeelle.
– Käytännössä lähes kaikki erikoiskokeet ovat minulle uusia. Turinin EK on aiemmilta vuosilta tuttu. Tällä hetkellä vuorilla on 20 astetta pakkasta, joten rallin ajaksi voi olla odotettavissa ihan mitä tahansa ajokeliä. Nyt keli on kuiva, mutta täällä olosuhteet voivat muuttua täydeksi talviralliksi todella nopeasti.
Lappi ja Ferm lähtevät hakemaan MM-avauksesta ehjää suoritusta.
– Edessä on pitkä kisa, jossa voi tapahtua mitä tahansa. Malttia tarvitaan. Pitää muistaa, että Montessa aikaerot voivat revetä yksistään erilaisilla rengasvalinnoilla hyvinkin paljon suuntaan tai toiseen. Jos olemme viiden nipussa maalissa, niin olen debyyttiini tyytyväinen, Lappi toteaa.
Monte Carlon MM-ralli käynnistyy myöhään torstai-iltana Suomen aikaa. Neljän kilpailupäivän aikana ajetaan kaikkiaan 18 erikoiskoetta ja yhteensä 325,02 EK-kilometriä.