Uuden sukupolven Hyundai i30:lle viisi Euro NCAP ‑tähteä
Viisiovinen i30 kuuluu segmenttinsä turvallisimpiin autoihin
i30 sai huippupisteet aikuis- ja lapsimatkustajien turvallisuudesta, jalankulkijaturvallisuudesta ja kuljettajaa avustavista turvallisuusjärjestelmistä
Hyundai i30 on saanut parhaan mahdollisen viiden tähden turvallisuusluokituksen riippumattoman Euro NCAP ‑testausorganisaation törmäystesteistä. Erinomainen testitulos osoittaa, että Hyundai haluaa tuoda kehityksen huippua edustavaa turvallisuusteknologiaa mahdollisimman laajan asiakasjoukon ulottuville. Huippupisteet aikuis- ja lapsimatkustajien turvallisuudesta, jalankulkijaturvallisuudesta ja kuljettajaa avustavista turvallisuusjärjestelmistä vahvistavat viisiovisen i30:n yhdeksi segmenttinsä turvallisimmista ja parhaiten varustelluista autoista.
”Viisiovisen i30:n viiden tähden Euro NCAP ‑luokitus on selkeä osoitus siitä, että Hyundai pyrkii tarjoamaan asiakkaille aina uusinta turvallisuusteknologiaa”, kertoo Hyundai Motor Europen toimitusjohtaja Thomas A. Schmid. ”Olemme erityisen ylpeitä siitä, että Hyundai on ensimmäinen autonvalmistaja, joka sai tässä segmentissä täydet viisi tähteä Euro NCAP:n uudistetulla pisteytysjärjestelmällä. Kattavan vakioturvallisuusvarustelunsa ansiosta i30 täyttää kaikkein vaativimpienkin asiakkaiden odotukset.”
Luokkansa paras turvallisuusvarustelu vakiona
Hyundai esittelee uuden sukupolven i30-mallissa uudistetun Hyundai SmartSense™ ‑turvallisuuspaketin, johon kuuluu useita aktiivisen turvallisuuden järjestelmiä ja kuljettajaa avustavia toimintoja. Tiukimmat eurooppalaiset turvallisuusstandardit täyttävä SmartSense-paketti sisältää automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän (AEB) törmäysvaroittimella ja jalankulkijan tunnistuksella, älykkään vakionopeudensäätimen, kuolleen kulman tunnistusjärjestelmän, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmän, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmän, kaistavahtijärjestelmän, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän ja kaukovaloavustimen.
Euro NCAP ‑testeissä erityisen hyödylliseksi osoittautui automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (AEB), johon on yhdistetty törmäysvaroitin (FCWS) ja jalankulkijan tunnistus. Edistynyt järjestelmä varoittaa kuljettajaa vaaratilanteista ja jarruttaa tarvittaessa automaattisesti.
i30:n hyvään Euro NCAP ‑tulokseen vaikutti osaltaan myös kaista-avustinjärjestelmä (LKAS), joka varoittaa kuljettajaa vaarallisista ohjausliikkeistä yli 60 km/h:n ajonopeudella tarkkailemalla auton sijaintia suhteessa kaistamerkintöihin. LKAS-järjestelmä varoittaa kuljettajaa äänimerkillä ja merkkivalolla, jos auto on siirtymässä tiessä olevien kaistamerkintöjen yli, ja tekee tarvittaessa korjaavan ohjausliikkeen auton palauttamiseksi alkuperäiselle kaistalle.
i30:ssä on – ensimmäistä kertaa Hyundain autossa – myös kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, joka valvoo kuljettajan ajotapaa ja varoittaa, jos se viittaa väsymykseen tai huolimattomuuteen. Järjestelmä tarkkailee esimerkiksi ohjauskulmaa, ohjauspyörän vääntömomenttia, auton sijaintia suhteessa kaistamerkintöihin ja ajoaikaa. Kuljettaja voi myös säätää järjestelmän herkkyyttä. Jos järjestelmä havaitsee kuljettajan ajotavan epätarkaksi, se varoittaa kuljettajaa äänimerkillä ja mittaristossa näkyvällä viestillä.
Euroopassa suunniteltu, kehitetty, testattu ja valmistettu uuden sukupolven i30 on Hyundain todellinen ydinmalli Euroopassa. Se osoittaa Hyundai-brändin syvimmän olemuksen todistamalla, että premium-tason laatu, huippuluokan yhteydet ja paras mahdollinen turvallisuusvarustelu ovat kaikenlaisten asiakkaiden ulottuvilla.