Hinta-laatusuhteeltaan ylivoimainen – täysin uusi KONA-mallisto pian koeajettavissa
Täysin uuden Konan tuotanto on alkanut hybridimallilla, ja koeajot pääsevät käyntiin Hyundai-jälleenmyyjillä pian. Myöhemmin loppuvuodesta vuorossa on täyssähköinen malliversio. Hybridimallit valmistetaan Koreassa, Suomeen saapuvat sähkö-Konat puolestaan tehdään Tšekissä.
Täysin uuden Konan koko mallisto on ammentanut inspiraationsa sähköautomaailmasta. Rohkean ulkonäkönsä Kona säilyttää myös malliuudistuksen yli – uuden version keulassa on kenties nähtävillä myös viitteitä Hyundain SEVEN-konseptin muotoilusta, joka ilmentää ensi vuonna esiteltävää IONIQ 7 -mallia, ja kyljen muotoilu viittaa Tucsonin nykymalliin.
Malli hätyyttelee uusilla mitoillaan jo kokoluokkaa suurempia autoja.
Konan edeltävä malli on kerännyt runsaasti kiitosta, vain takamatkustajien tiloilta ja tavaratilalta on joissakin käyttötarpeissa toivottu enemmän. Nyt tähänkin asiaan saadaan päivitys − Konan sisätilat kasvavat merkittävästi, ja malli hätyyttelee uusilla mitoillaan jo kokoluokkaa suurempia autoja.
Niin ikään tietoviihdejärjestelmä ja turvallisuusominaisuudet päivittyvät vastaamaan aiempaa paremmin tämän päivän tarpeita.
Sähkö-Kona saa uudet akkupaketit: Isomman koko on uuden mallin myötä 65,4 kWh ja pienemmän 48,4 kWh. N Line -varustetaso tulee myöhemmin saataville myös sähkö-Konaan.
Tyylilleen uskollisesti rohkea
Hyundai on viime vuosien uutuustuotteidensa myötä nostanut mallistonsa muotoilun uudelle tasolle. Asiakkailta on tullut paljon positiivista palautetta uudesta, persoonallisesta ja omaleimaisesta muotoilusta.
Led plus packissa koko keulan leveydellä loistava Seamless Horizon Lamp -valonauha antaa autolle tunnistettavan ilmeen. Täyssähkömallissa valonauha on pikselöity muistuttaen näin IONIQ-mallisarjan Parametric Pixel -muotoilua.
Keulan muotoilu auttaa mallin aerodynamiikkaa, ilmanvastuskerroin on saatu painettua varsin matalaksi 0,27:ään (Cd). Toinen sukupolvi säilyttää edeltäjämallista tutut vahvasti muotoillut pyöränkaaret, jotka saavat nyt kulmikkaamman ilmeen.
Tilava, moderni sisätila
Kona on kasvanut pituutta edelliseen mallisukupolveen nähden, mikä näkyy ennen kaikkea takamatkustajien 7,7 senttimetriä venyneenä jalkatilana. Myös hartia- ja pääntilaa on tullut lisää.
Oma lukunsa on noin 25 prosentilla kasvanut tavaratila, joka tarjoaa nyt aidosti tilavan vaihtoehdon myös lapsiperheiden ja aktiiviharrastajien käyttöön. Perusasennossa kontin tilavuus on uutuudessa 466 litraa, ja käytettävyyttä parantaa merkittävästi 40:20:40-suhteessa taittuvat takapenkkien selkänojat. Näin esimerkiksi sukset mahtuvat sisälle autoon silloinkin, kun kyydissä on neljä henkilöä. Takapenkkien selkänojien kallistukselle on myös kaksi eri asentoa.
Uusi Kona saa myös käytettävyyttä parantavan sähköisen takaluukun, jonka saa handsfree-toiminnolla auki seisomalla avain taskussa auton takaosan lähellä. Luukun avauskorkeuden pystyy itse määrittelemään.
Tutustu täysin uuden KONA Hybridin hinnastoon ja varusteluun.Erinomaisen tilavien sisätilojen ohella huomio kiinnittyy uuteen näyttävään mittaristopaneeliin, joka koostuu kahdesta 12,3-tuumaisesta näytöstä. Konassa ensimmäisenä Hyundai-mallina tietoviihdejärjestelmä on toteutettu uutena Connected Car Navigation Cockpit (ccNC) -järjestelmänä, jossa on valmius tulevaisuudessa ladata ominaisuuksia ja sovelluksia helposti tarpeen mukaan (Features on Demand, FOD).
Sisustuksessa on tarjolla eko-mokkaa ja nahkaa yhdistelevä istuinverhoilu, bio-värjätty ohjauspyörä sekä erityiset verkkotyyliset niskatuet. Sisämatot on valmistettu 100-prosenttisesta kierrätysmuovista, kattoverhoilussa kierrätysmateriaalin määrä on 22 prosenttia.
Ajosuunnanvalitsin löytyy Hyundain IONIQ-sähköautoille tyypillisesti ohjauspylväästä, mikä jättää keskikonsoliin aiempaa enemmän säilytystilaa.
Mielenrauhaa ahtaissa paikoissa pysäköidessä tuovat Hyundain lippulaivamalleista jo tutut, mutta Konassa uudet varusteet, 360 astetta kamerakuvaa auton ympäriltä näyttävä Surround View Monitor (SVM) sekä kauko-ohjattu etäpysäköintiavustin Remote Start Parking Assist (RSPA). Jälkimmäisen toiminnon avulla auton saa myös käynnistettyä etänä.
Uusinta tekniikkaa
Verkon yli tehtävät Over-the-Air- eli OTA-päivitykset tulevat saataville myös uuteen Konaan. OTA-päivitysten suurin etu on, ettei asiakkaan tarvitse kaikkien päivitysten vuoksi käydä huollossa, vaan auton ohjelmistopohjaisten ratkaisujen ja ominaisuuksien päivittäminen onnistuu omatoimisesti myös huoltojen välillä.
Uusi Kona saa myös Digital Key -avaimen, jolla ovien avaus ja sulkeminen sekä auton käynnistäminen ja avaimen jakamistoiminnot maksimissaan kolmelle laitteelle onnistuvat yhteensopivalla älypuhelimella tai -kellolla. Varuste kuuluu Premium- ja N Line -varustetasoihin ja on tarjolla lisävarusteena Style-varustetasoon.
Ajokokemus uudelle tasolle
Turvallisuuteen on uutuudessa kiinnitetty erityistä huomiota. Autonominen autoilu tekee tuloaan kuljettajaa avustavien ja turvallisuusvarusteiden myötä.
Täysin uusi Kona täyttää tason 2 autonomisen ajamisen eli osittaisen automaation vaatimukset, jolloin auto pystyy huolehtimaan useammista toiminnoista samanaikaisesti kuljettajan puuttumatta ajamiseen. Toiminnot edellyttävät kuljettajan pitämään molemmat kädet ratissa, ja kuljettajalla on aina täysi vastuu auton kuljettamisesta myös autonomisen ajamisen toimintoja käytettäessä.
Turvallisuuteen on uutuudessa kiinnitetty erityistä huomiota.
Esimerkiksi törmäyksen välttämisavustin valvoo nyt myös vastaantulevaa liikennettä käännyttäessä ja tarvittaessa varoittaa ja jarruttaa törmäyksen välttämiseksi (hybridimallissa FCA 1.5 ja sähköautossa FCA 2.0).
Moottoritieajoavustin Highway Driving Assist (hybridimallissa HDA 1.5 ja sähköautossa HDA 2.0) pitää huolen turvallisuudesta moottoritiellä pitämällä auton keskellä kaistaa ja sopivan välimatkan päässä edellä ajavasta. Moottoritiellä auto osaa hiljentää automaattisesti mutkiin tullessa ja muuttaa nopeutta vallitsevien nopeusrajoitusten mukaisesti.
Katvealuetta valvova kamera BlindSpot View Monitor (BVM) näyttää kuljettajalle mittaristossa näkymän auton sivulta vilkun ollessa kytkettynä päälle. Katvealueen törmäyksen välttämisavustin BlindSpot Collision Avoidance Warning/Assist (BCA/BCW) tarkkailee katvealueita ja tarvittaessa varoittaa ja jarruttaa törmäyksen välttämiseksi.
Kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä analysoi ohjauspyörän taakse sijoitetun kameran avulla kuljettajan kasvoja ja varoittaa tarvittaessa ajamaan huolellisemmin.
Hyvää hybriditeknologiaa
Hyundailla on pitkä kokemus hybridi-, sähkö- ja vetyautojen valmistajana. Kona Hybridiä liikuttaa tehokkaasti vääntävä sähkömoottori yhdessä taloudellisen 1,6-litraisen suorasuihkutusmoottorin kanssa. Yhteistehoa moottorit tuottavat 104 kW (141 hv) ja vääntöä 265 newtonmetriä.
Hyundain hybridi pyrkii kulkemaan mahdollisimman paljon pelkän sähkömoottorin voimin, ja WLTP-syklin mukaisissa mittauksissa yhdistetyssä ajossa Kona Hybrid kuluttaa 5,0 litraa sadalla kilometrillä. Energiaa otetaan talteen hidastuksissa sekä bensiinimoottorilla generoimalla 1,56 kWh:n korkeajänniteakkuun. Vaihteistona autossa on sulavatoiminen 6-vaihteinen DCT-kaksoiskytkinautomaatti. Täysin uudella Kona Hybridillä saa vetää 600 kilogramman jarrutonta ja 1 300 kilogramman jarrullista vaunua.
Kona Hybridin takuu on tutusti muun malliston tavoin 5 vuotta ilman kilometrirajaa. Korkeajänniteakun takuu on puolestaan 8 vuotta tai 160 000 kilometriä.
KONA Hybrid pähkinänkuoressa
Pituus | 4 350 mm |
Leveys | 1 825 mm |
Korkeus | 1 570 mm |
Tavaratila | 466 litraa |
Tavaratila takaistuin alas taitettuna | 1 803 litraa |
6-DCT-kaksoiskytkinautomaatti | |
Etuveto | |
Teho | 141 hv |
Vääntö | 265 Nm |
Yhdistetty kulutus (WLTP) | 5,0 l/100 km |
Päästöt (WLTP) | 105 g/km |
Perävaunumassa jarruton | 600 kg |
Perävaunumass jarrullinen | 1 300 kg |
Kattokuorma | 100 kg |
—
Uusi sähkö-KONA vie pidemmälle
Alkusyksystä alkaa myös täysin uuden toisen sukupolven Hyundai Kona Electricin tuotanto.
Malli kasvattaa paitsi mittojaan myös akustojaan − suuremman korkeajänniteakuston koko on uudessa mallissa 65,4 kWh, joka tarjoaa arvioidun WLTP-mittauksen mukaan* 490 kilometrin toimintamatkan, ja pienemmän akuston koko on 48,4 kWh.
Molemmat mallit tukevat aiemman version tapaan pikalatausta 400 voltin pikalatausasemilla. Keulalle sijoitetun latausluukun talvitoimivuudesta huolehditaan jatkossa latausportin lämmitysmahdollisuudella. Latausportti on uutuusmallissa myös valaistu.
Uusi sähkö-Kona saa keulalleen IONIQ-sähköautoista tutun ”frunk”-etutavaratilan. Uutuus tukee niin ikään suosittua virran ulosottoa (V2L, Vehicle-to-Load). Myös OTA-päivitykset saapuvat hybridi-Konan ohella sähköiseen sisareen mallistomuutoksen myötä.
Uutuusmallilla onnistuu jatkossa myös yhden polkimen ajo ”i-pedal”. Uusi ”Smart Regenerative System” säätää automaattisesti energian talteenottoa edessä olevasta liikennevirrasta saatujen tietojen perusteella.
Täysin uuden Kona Electricin toimitusten arvioidaan alkavan loppuvuodesta 2023.
Teksti Saara Vainio