Koeajossa Hyundai IONIQ 6 – maailman parhaana palkittu sähköauto
Keväisen aamuauringon ensimmäiset säteet valaisevat matalalta Helsingin Kaivopuiston lehdettömien lehmusten takaa. Rantabulevardille pysäköity IONIQ 6 kääntää ohikulkijoiden katseita tiiviiseen tahtiin, ja muutama pysähtyy jopa keskeyttämään valokuvaukset kysyäkseen, mikä automalli mahtaa olla kyseessä.
Auton siluettia ovat määritelleet pitkälti aerodynamiikan lainalaisuudet – IONIQ 6 on markkinoiden energiatehokkaimpia automalleja.
Monelle autoilijalle sedan on edelleen se ainoa ja oikea korimalli, eikä täyssähköautoissa vaihtoehtoja sulavalinjaisista neliovisista ole juuri ollut. IONIQ 6:n muotoilusta on käytetty streamliner-termiä, jolla viitataan 1920-luvun aerodynaamisiin juniin ja lentokoneisiin.
Auton siluettia ovatkin määritelleet pitkälti aerodynamiikan lainalaisuudet, ja IONIQ 6 on yksi markkinoiden energiatehokkaimmista automalleista. Sen ilmanvastuskerrointa kuvaava Cd-arvo on vain 0,21, ja ilmaa halkova ulkomuoto on mahdollistanut autolle jopa 614 kilometrin yhdistetyn WLTP-toimintamatkan.
Voimakkaasti perää kohti kaartuva kattolinja ei tarkoita IONIQ 6:n kohdalla heikkoa käytettävyyttä. Hyundain täyssähköautoille varta vasten suunnitellun E-GMP-alustarakenteen päälle on venytetty huima 2,95 metrin akseliväli, ja tavaratilaa on sitäkin takana 401 litraa.
IONIQ 6 on saanut ensimmäisiltä asiakkailta ja autoalan lehdistöltä suorastaan ylistävän vastaanoton. Auto voitti huhtikuussa maailman arvostetuimman Vuoden Auto Maailmassa (World Car of the Year) 2023 -palkinnon. Samassa kilpailussa IONIQ 6 voitti myös Vuoden Sähköauto Maailmassa -palkinnon sekä Vuoden Muotoilu -palkinnon.
IONIQ 6 on kerännyt kehuja etenkin pitkästä toimintamatkasta, näyttävästä muotoilusta, sisätiloistaan sekä edistyksellisistä teknisistä ratkaisuista, kuten supernopeasta 800 voltin latauksesta ja digitaalisista sivupeileistä.
Vaikka IONIQ 6 pohjautuu samalle E-GMP-alustarakenteelle kuin IONIQ 5, autoissa on myös paljon eroavaisuuksia. Valmistaja itse onkin korostanut sähköautomallistonsa eri mallien olevan kuin shakkipelin nappuloita; kukin on omanlaisensa ja omannäköisensä, mutta ne tunnistaa kuitenkin samaan peliin kuuluviksi.
Tunnelmavalaistus mukautuu nopeuteen
Hiljaisessa sähköautossa nopeuden aistiminen korvakuulolla on polttomoottoriautoa haastavampaa. IONIQ 6:n matkustamon tunnelmavalaistuksen saa kuitenkin halutessaan reagoimaan ajonopeuteen. Speed Sync Lighting -toiminto kirkastaa portaattomasti
tunnelmavalaistusta 30–100 km/h nopeuden välillä.
Kaksivärinen tunnelmavalaistus luo muutenkin matkustamoon arvokkuutta ja tekee vuorokauden hämäriin tunteihin ajoittuvasta ajelusta erityisen nautinnollista. Värejä on valittavissa 64, joista on yhdisteltävissä yli neljätuhatta erilaista vaihtoehtoa, ellei tyydy johonkin kuudesta valmiiksi mietitystä väriteemasta.
Jos äänimaailman kokee auton tärkeäksi ominaisuudeksi, IONIQ 6:n valikoista voi valita voimapolkimen liikkeisiin reagoivan kiihdytysäänen (E-ASD).
Päiväaikaan valoa tulvii sisätiloihin lisävarusteisesta avattavasta kattoikkunasta. Se haukkaa jonkin verran pääntilaa auton sisältä, joten erityisen pitkäselkäisen ostajan kannattaa koeistua kattoikkunallinen malli ennen tilauksen tekemistä.
Jos IONIQ 6:n ajoergonomiaa vertailee monelle tutumpaan IONIQ 5:een, kutosessa tunnelma kuljettajan paikalla on huomattavasti tyköistuvampi. Kohti kojelautaa kohoava keskikonsoli tuo mieleen lentokoneen ohjaamon. Ilmailuteema saa jatkoa digitaalisten sivupeilien kehyksistä, jotka muistuttavat lentokoneen siiven winglet-ilmanohjaimia.
Suorituskyky vastaa ulkomuotoa
Erityisesti nelivetoisessa IONIQ 6:ssa voimantunne on läsnä kuljettajan niin halutessa. Täyskiihdytys pysähdyksistä painaa kehon tukevasti kiinni selkänojaan, ja ohituskiihtyvyys jaksaa ilahduttaa kerta toisensa jälkeen.
Ajettavuuteen tekee suuren vaikutuksen myös nelivetomallin takavetopainotteisuus. Takamoottori tuottaa yksistään 350 Nm:n väännön, ja kun yhtälöön lisätään etusähkömoottorin voima, kuljettajan käskytettävänä on 325 hevosvoimaa ja 605 newtonmetriä vääntöä.
Ainutlaatuinen ominaisuus on mahdollisuus kytkeä tietoviihdejärjestelmän kautta IONIQ 6 täysin takavetoiseksi silloin, kun autolta halutaan maksimaalinen taloudellisuus ja toimintamatka.
Auton personointivaihtoehtoja ja erilaisia asetuksia on muutoinkin niin valtava määrä, ettei kaikkia valikoita ehdi käydä läpi viikossa tai kahdessa. IONIQ 6 on Hyundain ensimmäinen automalli, joka on mahdollista päivittää uusilla ominaisuuksilla myös etänä. Aiemmin OTA-päivitykset (Over-the-Air) ovat koskeneet vain karttapäivityksiä, mutta jatkossa IONIQ 6:een on saatavilla myös muiden toiminnallisuuksien päivityksiä ja uusia sovelluksia verkon kautta asennettavaksi.
Virtaa sisään ja ulos
Hyvin harva autovalmistaja on tuonut virran ulosottoa vielä tuotantoautoihin, vaikka suunnitelmista on puhuttu jo vuosien ajan. Hyundailla V2L-ominaisuus (Vehicle-to-Load) on vakiovaruste IONIQ 6- ja IONIQ 5 -malleissa. Verrattain suuri 3,6 kW:n enimmäisteho mahdollistaa monenlaisten sähkölaitteiden käyttämisen sekä auton sisätilapistokkeesta että auton ulkopuolella latausporttiin liitettävän adapterin kautta.
V2L on erityisen näppärä esimerkiksi mökkiolosuhteissa, kun virtaa tarvitaan jääkaapin tai sähkögrillin tapaisille laitteille. Myös esimerkiksi auton imurointi tai jopa toisen sähköauton lataus onnistuu V2L:llä. Auton asetuksista voi määritellä rajan, jonka alle autosta ei voi ottaa virtaa ulos. Näin akkua ei voi vahingossa käyttää tyhjäksi. Mikäli rajaa ei ole määritelty, auto lopettaa V2L:n käytön automaattisesti 20 %:n kohdalla.
IONIQ 6:n lataaminen onnistuu kotona enimmillään 10,5 kW:n teholla kiinteästi asennettavalla latauslaitteella (3 x 16 A). Kolmesta vaiheesta otettuna 10,5 kW:n latausteho on monelle omakotiasujalle mahdollinen ja kustannustehokas vaihtoehto. Mikäli oman kodin sähköt eivät salli täyden tehon ottamista, latauslaitteen asettaminen esimerkiksi puolelle teholle riittää hyvin sekin. Esimerkiksi 5 kW:n latausteholla yön yli kymmenessä tunnissa saa auton akkuun 50 kWh:n edestä energiaa.
Nopeaa matkantekoa
Lataamisen osalta yksi IONIQ 6:n hienoimmista ominaisuuksista on mahdollisuus käyttää nopeasti yleistyviä 800 voltin suurteholatausasemia. Auto tukee toki myös 400 voltin pikalatureita, mutta pitkää matkaa usein ajavalle huippunopea 800 voltin lataus on hunajaa. Kun laturin tehonäyttö osoittaa kahtasataa kilowattia, kilometrejä virtaa autoon hämmästyttävällä tahdilla. Optimaalisissa olosuhteissa 10–80 prosentin latauksen saavuttaminen vie nopeimmillaan vain 18 minuuttia.
Lehdistökoeajoissakin IONIQ 5:n ja IONIQ 6:n on todettu olevan yksi markkinoiden nopeimmin latautuvia sähköautoja, myös talviolosuhteissa. Suomen maahantuontiohjelman IONIQ 6 -autoissa akun esilämmitys talvella pikalaturille navigoitaessa on vakiovaruste.
Huippuluokan näkyvyys
Yksi eniten kysymyksiä IONIQ 6:ssa herättävä aihe on kamerapeilien toimivuus ja käytännöllisyys. Perinteisten peilien kanssa pään pienillä liikkeillä heijastuvaa näkymää pystyy laajentamaan, mutta kamerapeilien kanssa kuva ei muutu pään liikkeiden kanssa. Tämä vaatii totuttelua, mutta kamerapeileihin oppii luottamaan yllättävänkin nopeasti.
Itse asiassa kamerakuva on perinteistä peiliä laajempi, ja peruutusvaihteen kytkemisen yhteydessä kamerakuva laajenee entisestään. Yhdistettynä 360 asteen kamerajärjestelmän tarjoamaan näkymään kookkaalla IONIQ 6:lla on totuttelun jälkeen ehkäpä helpompaa pysäköidä kuin millään muulla vastaavankokoisella autolla.
Pysäköinnin voi tarvittaessa antaa myös auton itsensä hoidettavaksi, sillä Ultimate-varusteluun vakiona kuuluva 2-tason etäpysäköintiavustin (RSPA II) osaa parkkeerata auton niin taskuun, vinoparkkiin kuin suoriinkin väleihin. Oikein ahtaissa paikoissa kuljettaja voi poistua ennen pysäköintiä, ja ohjata auton ruutuun avaimen painikkeista.
Kevään kuraisilla maanteillä sivupeilien kamerat pysyivät koeajossa täysin puhtaina. Kamerakoteloissa on myös lämmitys, joten talvella ne pysyvät kirkkaina myös kovemmilla pakkasilla.
Teksti ja kuvat: Teemu Granström