IONIQ Hybrid – parasta ajotuntumaa ja turvallisesti eteenpäin
Hyundai IONIQ -malliston Electric, Plug-in Hybrid ja Hybrid -mallit olivat uutena Suomessa myynnissä vuosina 2016–2022. Tällä hetkellä kyseiset mallit ovat suosittuja käytettyjen autojen kaupassa.
Kun auton vaihto tuli pari vuotta sitten ajankohtaiseksi, vantaalainen Riikka Manninen tiesi, mitä halusi.
”Olin aiemmin ajanut ystäväni IONIQilla, joten autosta oli jo kokemusta. Ajotuntuma ja hallittavuus painoivat vaakakupissa. Ei tarvinnut paljon miettiä.”
Manninen on nyt ajanut parisen vuotta uusimmalla autollaan. Edellinenkin oli Hyundai, farmarimallinen i30, jolla hän ajeli nelisen vuotta. Dieseleitäkin on alla ollut, mutta Riikan mukaan sellainen menopeli ei enää olisi taloudellisesti eikä ekologisesti järkevä.
Hyundain merkkihuolto sijaitsee kotia lähellä, likipitäen tien toisella puolella, mikä helpottaa huollattamista. Vaivattomuutta autoiluun tuo myös se, että Mannisen auto on hankittu Hyundai Go! -yksityisleasingillä. Kaikki sujuu mutkattomasti.
Vetonauloina taloudellisuus ja ekologisuus
Manninen kuuluu Finnairin lentävään henkilökuntaan. Työajat ovat usein epäsäännölliset. Vaikka Helsinki-Vantaan lentoasemalta on kotiin Vantaan Varistoon vain 12 kilometriä, vuorotyöläinen suosii omaa autoa.
”Autolla olen vartissa kotona. Junalla ja bussilla aikaa menisi ainakin kolme varttia, mutta kone voi laskeutua tai lähteä sellaiseen aikaan, ettei julkisilla ole mahdollista kulkea. Lisäksi aina on oltava pelivaraa: lennolta ei voi myöhästyä.”
IONIQin taloudellisuus tulee esiin jo lyhyehkön työmatkan aikana: polttomoottori vaihtuu sähkömoottoriin, mitä ei huomaa muutoin kuin mittaristosta.
”On mielenkiintoista seurata, mikä käyttövoima milloinkin on käytössä.”
Ajaminen tuntuu mukavalta. Hallintalaitteet sopivat kuin hanska käteen.
Pieni kulutus ja ekologisuus ovat Mannisen mielestä erinomaisia asioita. Hybrid-ominaisuus vaikuttikin auton valintaan: talvella auto kuluttaa 5 l/100 km ja kesällä 4 l/100 km. Hyvässä lykyssä yhdellä tankillisella voi ajaa jopa noin 900 kilometriä.
”Pidempiä ajoja on useamman kerran kesällä ja muutaman kerran talvella, sillä mummolat ja marjastuspaikat ovat 300–400 kilometrin päässä Pohjanmaalla. Lyhyitä ajoja on enemmän, kun nuorisoa pitää viedä harrastuksiin.”
Nykyään kilometrejä kertyy vuodessa noin 15 000. Auto hurahtaa käyntiin talvipakkasillakin rivitalon autokatoksesta. Ikkunoita ei tarvitse rapsuttaa ja lohkolämmitin pitää auton mukavan lämpöisenä.
Ajaminen on helppoa
Mannisen IONIQissa on monipuolinen Style-varustetaso. Siihen kuuluvat muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin ja kattavat turvajärjestelmät, kuten peruutustutka, kuolleen kulman avustin ja kaistavahti.
”Turvallisuus on tosi tärkeää. On myös hyvä, että voi keskittyä ajamiseen eikä laitteiden hallintaan. Turvalaitteet ovat koko ajan päällä.”
Esimerkiksi mukautuvasta vakionopeudensäätimestä on hyötyä Kehä III:lla: auto kulkee 80 km/h nopeusrajoitusten mukaan ja turvaväli pysyy riittävänä, vaikka edellä ajava auto hidastaisi tai jarruttaisi.
Automaattiset kaukovalot helpottavat ajamista, kun ajajan ei tarvitse näpsäytellä kaukovaloja päälle ja pois. Lisäksi näyttö on autossa sopivan kokoinen jopa silmälasien käyttäjälle ja siitä voi seurata, mitä laitteita on päällä. Autossa on myös media- ja navigointijärjestelmä. Manninen kiitteleekin ajamisen helppoutta.
Kooltaan ja ulkonäöltään sopiva
Mukavuutta lisää se, että kuljettajan penkkiä voi säätää sähköisesti. Penkit kääntyvät sujuvasti, joten hiihtämistä harrastava Manninen saa talvisin sukset kätevästi auton sisälle. Älyavain on käytössä näppärä.
”Auto on tilava: perheemme neljä naista mahtuvat hyvin istumaan. Tavaratila on kooltaan sopiva, ja mummolareissujen tavarat sopivat mukaan. Huonekalujakin on tullut kuljetettua ilman ongelmia.”
Mannisen kolme lasta ovat autosta tykänneet. Vanhin on jo muuttanut kotoa pois ja hänellä on ajokortti. Hän piti tärkeänä, että äidin autossa on automaattivaihteet, vaikka hän ei juurikaan itsenäisesti IONIQilla ajele. Tyypillinen lapsilta tuleva kysymys on: ”Oletko kotona, voitko heittää?”
Mannisen hybridiauto on valkoinen, mutta värillä tai ulkonäöllä sinänsä ei ollut merkitystä valintaan.
”No, enhän minä rumaa autoa halua, joten muotokieltä tuli ehkä katsottua alitajunnan tasolla. Vaikkakaan en ulkonäköä aktiivisesti ajatellut, IONIQ on silmään sopiva. Ratkaiseva tekijä oli kuitenkin se, että ajaminen tuntuu niin mukavalta. Hallintalaitteet sopivat kuin hanska käteen.”
Manninen myöntää, että työ ohjaa helppoihin valintoihin: jarrutusenergiasta itseään lataava auto sopii tämänhetkiseen elämänvaiheeseen. Täyssähköauto ei vielä ole harkinnassa.
”Naapureilla on latauspaikka autokatoksessa. Voi olla, että vaikkapa vuoden päästä alan miettiä sähköautoa, mutta vielä en ole valmis sitä askelta ottamaan. Nyt olen tyytyväinen hybridiin ja IONIQiin olen kovasti tykästynyt.”
Teksti Tarja Västilä | Kuvat Roope Permanto