Auton valinnassa painavat järki ja tunteet
Suomalaiset mieltävät itsensä järkeväksi ja käytännönläheiseksi kansaksi. Ainakin auton hankinnassa tämä tulee hyvin esille, sanoo kulutustutkija Terhi-Anna Wilska.
”Suomalaiset arvostavat autoissa käytännöllisiä asioita, kuten turvallisuutta ja pientä polttoaineen kulutusta.”
Jyväskylän yliopiston sosiologian professorina toimiva Wilska on tutkinut kuluttajien käyttäytymistä yli kolme vuosikymmentä. Auton ostamisessa on hänestä paljon samoja piirteitä kuin asuntokaupassa – ovathan molemmat yleensä elämän suurimpia hankintoja.
”Molempia harkitaan järkiperustein, mutta lopulta myös tunteilla on usein paljon merkitystä.”
Tunne voi tulla mukaan esimerkiksi auton värin valinnassa. Rationaalisesti ajateltuna harmaa, musta tai valkoinen auto saattaisi olla fiksu valinta, sillä suomalaisten suosima väri varmistaisi ehkä hyvän jälleenmyyntiarvon. Persoonallisemmillekin väreille on kuitenkin ottajia.
”Joillekin auton ostajille väri on oikeasti erittäin tärkeä asia.”
Ajopelin pitäminen hyvässä kunnossa on monelle suomalaiselle suorastaan kunnia-asia.
Kulutustutkijaa kiinnostaa autokaupoissa ihmisten erilaiset arvostukset.
”Yksille on tärkeää automerkin imago, toisille menopelin kiihtyvyys. Joillekin taas merkkaavat pienet luksusasiat. Vaikkapa auton penkkien on oltava ehdottomasti nahkaa.”
Suomalainen pitää autosta hyvää huolta
Wilska löytää yhden asian, joka yhdistää kaikkia suomalaisia autonomistajia. Ajopelin pitäminen hyvässä kunnossa on monelle suorastaan kunnia-asia.
”Meillä pienikin naarmu auton kyljessä korjataan heti. Meininki on aivan toinen vaikkapa Italiassa, jossa melkein kaikki ajavat lommoisella autolla.”
Wilskan mukaan Suomessa hyvä huolenpito johtuu osittain siitä, että tuloihin suhteutettuna autot ovat kalliita, mikä johtuu korkeista autoveroista.
Myös merkkiuskollisuus on auton ostajan tyypillisiä piirteitä.
Auton ostajan tyypillisiin piirteisiin Wilska laskee myös merkkiuskollisuuden. Tähän voi vaikuttaa pitkäaikainen ja luottamuksellinen asiakassuhde tiettyyn autoliikkeeseen, jossa merkkihuoltokin hoituu vaivattomasti.
”Automerkki vaikuttaa edelleen yllättävänkin paljon valintaan. Sitoutuminen tiettyyn merkkiin ei ole tosin enää yhtä vahvaa kuin ehkä takavuosina. Tämä saattaa johtua esimerkiksi koventuneesta hintakilpailusta sekä automerkkien samankaltaistumisesta.”
Sähköautot yleistyvät kaikkialla Suomessa
Autoilun sähköistyminen vaikuttaa entistä enemmän kuluttajan valintoihin. Viime vuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista jo 38 prosenttia oli ladattavia.
”Meneillään on vaihe, jossa sähköautot ovat enemmän hyvätuloisempien juttu. Lisäksi niitä hankitaan enemmän etelän kasvukeskuksissa, joissa ajomatkat ovat lyhempiä ja latauspisteitä enemmän kuin pohjoisessa.”
Wilska odottaa kuitenkin sähköautojen yleistyvän kaikkialla Suomessa ja eri tuloluokissa, kun niiden tuotantomäärät kasvavat.
Suomalaisen autokannan keski-ikä on kasvanut yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 alkaen. Viime vuonna se kasvoi 12,9 vuoteen, kun uusien autojen ensirekisteröinnit vähenivät epävarman taloustilanteen vuoksi.
”Moni kuluttaja valitsee tällä hetkellä uuden auton sijaan käytetyn auton. Tämä on varmasti pitkälti hintakysymys, kun inflaatio laskee ostovoimaa ja epävarma talous vaikuttaa kuluttamiseen. Ylipäätään auton kaltaisia isoja hankintoja lykätään taantumien aikana.”
Teksti Matti Remes