Turvallisuus ennen kaikkea
Keskiviikkona sosiaalisessa mediassa kiersi valokuva, jossa valkoinen testikäyttöön tarkoitettu Hyundai i20 WRC makaa joen pohjalla. Kuva oli Hyundain kolmepäiväisen testirupeaman ikävä päätös, jossa oli kuitenkin rutkasti enemmän hyvää kuin huonoa tuuria.
Neuville oli viimeisenä testivuorossa tiimin kuljettajakolmikosta, mikä tarkoitti sitä, että belgialainen oli ajovuorossa koko keskiviikon. Iltapäivästä auto kuitenkin karkasi Neuvillen käsistä ja tippui viiden metrin matkan jokeen.
Sekä Neuville että kartanlukija Nicolas Gilsoul kävelivät paikalta vahingoittumattomina. Kansainvälinen autoliitto FIA on tehnyt paljon parannuksia nimenomaan nykysukupolven WRC-autoihin, jotta lajista saataisiin niin turvallinen kuin mahdollista.
Ja kuten eilinen esimerkki osoittaa, niin on myös tapahtunut. Sen lisäksi että kuljettaja ja kartanlukija istuvat nykyisin aiempaa kauempana ovesta, on oviin lisätty runsaasti vaahtomuoviseosta iskuja vaimentamaan.
– FIA halusi isoja muutoksia sivutörmäyksiä vaimentamaan. Volkswagen teki aikanaan ison tutkimuksen asian parissa, ja FIA laittoi uudistukset käytäntöön viime vuoden alusta. Oven paneelia on hieman muokattu, jotta sinne on saatu vaahtomuoviseos mahtumaan. Emme saa tehdä aivan mitä haluamme, mittoja pitää kunnioittaa, mutta tämä ratkaisu on myös paloturvallinen ja ottaa voimaa pois törmäyksistä, tallipäällikkö Michel Nandan esitteli. Katso alta Nandanin haastattelu
Onnettomuudella ei ollut mitään merkittävää vaikutusta Hyundai Motorsportin valmistautumiselle Korsikan MM-ralliin. Kilpailu ajetaan heti pääsiäisen jälkeen 5. – 8.4. Myös Neuville ja Gilsoul ovat viivalla tutusti mukana puolustamassa viime vuoden voittoaan.