Mitä kuljettaja pukee päällensä MM-ralliin?
Kuten kaikkea muutakin autourheilua, myös rallin MM-sarjaa sitoo kansainvälisen autoliitto FIA:n asettamat, tiukat turvallisuusnormit. Niinpä ei ole suinkaan yhdentekevää, millaisessa varustuksessa kilpailijat ralleihin starttaavat.
Jos jokin asia määrittelee pukeutumista kaikista parhaiten, se on tulelta suojaavuus. Jokaisen vaatekappaleen on mahdollisimman hyvin pidettävä tuli loitolla pahan onnettomuuden sattuessa.
Takavuosina kuljettajat saivat, tai paremminkin ottivat erivapauksia pukeutumisensa suhteen. Akropolis-rallin kuumuuteen startattiin pelkässä t-paidassa ja tulelta suojaavien housujen kera. Samoin Safari-rallissa. Mutta tuo kaikki kikkailu on taakse jäänyttä. Nykyisin pukeutumisessa lipsuminen aiheuttaa suoran hylkäyksen, kuten kävi Juho Hänniselle Neste Rallissa 2006.
Pukeutumista valvotaan, sillä muiden turvallisuusasioiden ohella kyse on tärkeästä yksityiskohdasta.
Vaatteet viimeisen päälle
Hyundai-kuljettajille ajovarusteet toimittaa italialainen Alpinestars. Täydellinen varustus koostuu alusasusta, joka koostuu sukista, pitkistä alushousuista, pitkähihaisesta paidasta sekä kypärähupusta. Kaikki nämä tulevat varsinaisten ajohaalarien alle, joten kuljettajan iho on täysin tulelta suojaavien vaatteiden peitossa. Alusasusetin arvo on noin 300 euroa.
Ajohaalarit ovat luonnollisesti myös järeää tekoa, eivätkä liekit pääse läpäisemään kangasta kovin helposti. Pelkästään ajohaalarien arvo on 1800 euron luokkaa. Huippuluokan haalari on valmistettu aramidikankaasta, joka hengittää hyvin ja tukee kuljettajan vartaloa oikeista paikoista.
Tässä vaiheessa kuljettajan päällä on jo suurin osa mahdollisimman turvallisiksi, mutta myös kevyiksi valmistetuista vaatteista, mutta muutama tärkeä asia uupuu vielä.
Ajokengät ovat erittäin jalanmyötäiset, aavistuksen venyvästä nahasta valmistetut kengät, joiden ohuen pohjan kautta kuljettaja saa mitä parhaimman tuntuman polkimiin. Pelkkien huippukenkien arvo on 400 euroa.
Ratista kiinni pitäminen onnistuu varta vasten tehtävää varten suunnitelluilla ajohanskoilla, joiden kämmenpohjaan on yleensä neulottu pitävämpi osuus hanskaa. Tämä materiaali yhdessä ratin pinnan kanssa takaa jämäkän otteen, sillä käsien ei parane lipsua lainkaan, vaikka kuljettajan kädet hikoaisivat runsaasti. Hanskat saa 100 eurolla.
Tässä vaiheessa kuljettaja on jo valmis istumaan autoon, mutta starttilupaa ei ilman sitä tärkeintä heru. Kypärät ja niiden kehitys ottaa lähes joka vuosi valtavia harppauksia. Suurin osa kuljettajista luottaa avokypärään, jossa suun eteen kaartuu erillinen osa, jossa myös kypäräpuhelimen mikrofoni sijaitsee.
Niin ikään italialainen valmistaja, Stilo, hallitsee markkinoita. Valikoiman kalleimpia malleja käyttävät vain harvat ja valitut, sillä kevein, vain 1,1 kiloa painava kypärä kustantaa peräti 5000 euroa. Useimmat tulevatkin toimeen 200 grammaa painavammalla, mutta muutoin yhtä turvallisella mallilla, jonka hintakin jää sopivasti 2000 euroon.
Kypärän käyttö on vaatinut reilun 10 vuoden ajan myös niska- ja pääsuojaa (HANS:ia), joka on vähentänyt olemassaolonsa aikana merkittävästi ulosajoista johtuvia kolotuksia. Parasta laatua oleva HANS keventää ostajansa kukkaroa 1000 eurolla.
Tämän jälkeen ollaan valmiita käynnistämään ralliauto. Yhteiskustannukset kuljettajan henkilökohtaisissa turvavarusteissa nousi täten 5600 – 8600 euroon – riippuen, kuinka paljon on valmis sijoittamaan kypärään.
Rajatut mainospaikat
Maksimaalista näkyvyyttä omille logoilleen odottavat yhteistyökumppanit omivat ajohaalarien ja kypärän parhaimmat mainospaikat, jotka kunkin kuljettajan kohdalla on rajattu kolmeen. Tämän lisäksi tulevat tiimin omat yhteistyökumppanit, joten varsin usein kuljettaja on yltä päältä erilaisten mainosten peitossa.
Tämä toki on hyvin luonnollista, sillä rallin MM-sarjassa kilpaileminen maksaa jokaiselle tiimille pitkän pennin.
Hieman tiimeistä riippuen, kuljettaja saa vuosittain useampia haalareita ja vaatesettejä käyttöönsä. Kulumisen jälkiä ei haalareissa suvaita, joten kuljettajan ja kartanlukijan pitää näyttää joka tilanteessa mahdollisimman ”raikkaalta” ja edustavalta.
Niin, ja se perinteinen lippis. Se toki myös sujahtaa kuljettajan päähän aina kun kypärä ei ole päässä. Erikoiskokeiden maalissa näkeekin usein yhtenäisesti toimivan kuljettajien joukon. Ennen haastattelun aloittamista ja ennen ensimmäistäkään kysymystä kuljettajan käsi on jo poiminut tottuneesti ovitaskusta yhteistyökumppanien väreissä olevan lippalakin.
Toimittaja: Miika Wuorela
Kuvat: Hyundai Motorsport