Close

Hyundain MM-rallitiimin kuljettajaesittelyt

Jyväskylän Neste Rallissa Hyundain WRC-tiimissä ajavat belgialaiskaksikko Thierry Neuville ja Nicolas Gilsoul, Andreas Mikkelsen ja Anders Jäger ja Hayden Paddon ja Seb Marshall. WRC2-luokassa kisaa Hyundain nuorten kuljettajien kehitystiimiin jäsen ja Suomen tulevaisuuden toivot Jari Huttunen ja Antti Linnaketo.
Hyundai Motorsport-tiimin esittely:


Thierry Neuville ja Nicolas Gilsoul

Molemmat miehet ovat belgialaisia ja ajavat tiimin autoa kilpailunumerolla viisi. Miehet liittyivät Hyundai Motorsportin vahvuuteen heti perustamisvuonna 2014, ja ovat siitä lähtien vastanneet tiimin kovimmista tuloksista.
Merkkimestaruuteen tiimi ei toistaiseksi vielä ole hyvistä yrityksistä huolimatta pystynyt. Myös Neuvillelta puuttuu henkilökohtainen maailmanmestaruus, vaikka mies oli jo erittäin lähellä voittoa viime kaudella.

Andreas Mikkelsen ja Anders Jäger

Ajoivat Hyundaita ensimmäisen kerran Katalonian MM-rallissa 2017. Kaverukset alkoivat työskennellä yhdessä vuoden 2016 alusta, ja ovat sittemmin yltäneet palkintokorokkeelle kahdeksan kertaa. Norjalaiskaksikko on tällä hetkellä ainut vakituinen vuonomaan edustaja MM-sarjassa. Mikkelsenin ura alkoi vasta 17-vuotiaana Walesista, vuonna 2006. Mies on kyennyt urallaan kolmeen osakilpailuvoittoon. Mikkelsenin kilpailunumero on neljä.

Hayden Paddon ja Seb Marshall

Toinen kilpailunumero kuuden i20 WRC:ssa vuorotteleva kaksikko, jossa kuljettaja Paddon on kotoisin Uudesta-Seelannista, ja Marshall brittiläinen kartanlukija. Paddon on toistaiseksi voittanut vain yhden MM-rallin (Argentiina 2016), vaikka onkin väläytellyt vauhtiaan useampaan otteeseen. Paddonin ohjelmassa on tallikaverinsa Dani Sordon tavoin 6-7 rallia tällä kaudella.

Jari Huttunen ja Antti Linnaketo

Suomalaiset muodostavat niin sanotun juniorikaksikon, joka kilpailee merkin kuljettajakoulutusohjelmassa (HMDP). Miehet ovat tiimissä ammattimaisina rallikuljettajina, joiden tehtäviin kuuluu monenmoista tehtävää. Huttunen kilpailee MM-ralleissa i20 R5 -auton ratissa, mutta kilpailutoiminnan lisäksi miestä pitää kiireisenä kaikille WRC-autoille tehtävä ensitesti, jossa yritetään havaita mahdollisia vikoja ennen autojen lennättämistä kisapaikkakunnalle.
Huttusen kilpailuohjelma koostuu tällä kaudella vähintään seitsemästä MM-rallista, ja häntä manageroi rallin kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm. Hyundaille Huttunen löydettiin viime syksyn Shootout-testin avulla. Testissä Huttunen erottui 16 kandidaatin joukosta edukseen, ja tuli valituksi kehitysohjelmaan, joka tähtää Huttusen nostamisen WRC-auton rattiin, kun aika on kypsä.

Lisäksi Hyundai Motorsportin tiimissä ajavat Dani Sordo ja Carlos del Barrio. He valmistautuvat tällä hetkellä Saksan ralliin, joka ajetaan elokuun puoli välissä.

Dani Sordo ja Carlos del Barrio
Rallin MM-sarjan espanjalaiskonkari. Palvellut Citroënin ja Hyundain tehdastiimejä. Sordosta odotettiin aikanaan kaksinkertaisen maailmanmestarin Carlos Sainzin manttelinperijää. Vaikka menestys on jäänyt aavistuksen odotettua vaisummaksi, on Sordolle löytynyt tasaisesti töitä ralliauton ratissa. Nopeimpina päivinään Sordo on todella nopea, mutta aina tasaisen varma pisteiden saalistaja – ominaisuus, jota
tehdastiimeissä arvostetaan kovasti. Sordo on voittanut pitkälti yli 150 MM-osakilpailun urallaan vain kerran (Saksa 2013).

Hyundai Motorsport GmbH (HMSG)
Perustettiin joulukuussa 2012 hoitamaan merkin maailmanlaajuista kilpailutoimintaa erityisesti rallin MM-sarjassa. Tiimin päämaja sijaitsee Alzenaussa, Saksassa aivan Frankfurtin kupeessa. Sieltä alkoi aivan ensimmäisen i20 WRC -auton tarina, jolla ajettiin palkintokorokkeelle debyyttivuonna 2014 peräti kolmasti, ja napattiin myös historiallinen kaksoisvoitto Saksassa. Kaudelle 2016 tiimiltä valmistui uuden sukupolven i20 WRC, jolla tiimi on yltänyt toistaiseksi parhaimpaan kauteensa. Kahden osakilpailuvoiton lisäksi tiimi sijoittui toiseksi merkkimestaruustaistelussa. Viime vuonna auto uusiutui jälleen sääntömuutosten myötä. Vuosi oli erittäin hyvä i20 Coupe WRC:lle, sillä autolla voitettiin peräti neljä osakilpailua. Kuluva kausi on jo tiimin viides MM-sarjassa.

Neljä suomalaiskuljettajaa on kilpaillut Hyundain tehdaskuljettajina. Tiimin viimeisenä virallisena vuotena 2002 merkillä kilpaili myös rallin nelinkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen. Seuraavana vuonna Hyundailla kilpaili myös Jussi Välimäki. Hyundain toisessa tulemisessa, vuonna 2014 rattia käänsi Juho Hänninen, joka oli myös ensimmäisen i20 WRC:n kehitystyössä tiiviisti mukana. Viimeisimpänä sinivalkoisena nimenä merkin vahvuuteen on liittynyt Jari Huttunen.