Koeajossa KONA Hybrid – pätevä punainen pihistelijä
Seura tekee kaltaisekseen. Muutaman kuukauden taival yhdessä uuden Hyundai Kona Hybridin kanssa on tehnyt Aino Ruhasesta melkoisen pihistelijän.
”Olen alkanut seurata kulutusta ihan eri lailla. Koko ajan yritän miettiä, miten pääsisin vielä hieman vähemmällä”, hän nauraa istuessaan Konan avaran tyylikkäässä ohjaamossa.
”Olen aina pyrkinyt ajamaan taloudellisesti, mutta nyt kiinnitän siihen yhä enemmän huomiota. Kona myös auttaa seuraamaan ajotapojaan, koska se aina ajon jälkeen kertoo keskikulutuksen. Niitä lukuja tulee jatkuvasti tuijoteltua.”
Matalien ajonopeuksien kaupunkiajot sujuvat pelkällä sähköllä, ja matala kokonaiskulutus on yllättänyt positiivisesti: Konan kulutus on asettunut noin 4,5 litraan sadalla kilometrillä. Se on vielä vähemmän kuin Ruhasen aiemman kevythybridin, Hyundai i20:n, kulutus.
Hän pitää myös hybridi-Konassa siitä, että täyshybridinä autoa ei tarvitse ladata eikä latauspisteiden löytymisestä siten tarvitse huolehtia.
”Sähkö- ja polttomoottorin keskinäinen toiminta on myös mukavan huomaamatonta. Auto on niin hiljainen, että sen, että mennäänkö sähköllä vai bensalla, huomaa lähinnä kojetaulun merkkivalosta.”
Tilaa kaikille tavaroille
Auto on 24-vuotiaalle Ruhaselle tärkeä ja luonnollinen työväline. Hän työskentelee Autoverkkokauppa.fin markkinoinnissa ja joutuu ajamaan paljon Vantaalta muihin toimipisteisiin Tampereelle ja Turkuun. Pitkiä matkoja ja kilometrejä kertyy.
Toinen merkittävä käyttötarve on luonnossa liikkuminen koiran, valkoisen länsiylämaanterrieri Aapon, kanssa. Ruhanen harrastaa sekä lyhempää retkeilyä kaupunkiluonnossa että pitkiä vaelluksia Lapissa. Uusi Kona ei ole vielä Lappiin asti ehtinyt, mutta sekin korjaantuu lähiaikoina.
–
”Retkeily on rakas harrastus, joka lisääntyi erityisesti koronan aikana. Silloin aloin liikkua yhä enemmän koiran kanssa ulkona, koska muuta ei voinut oikein tehdä.”
–
Retkeilyä täydentää luonnollisesti myös sienestys. Kun mukana on sienikoreja ja retkeilytarvikkeita, tilaa pitää autosta löytyä.
–
”Tavaraa on välillä paljon, mutta Konaan mahtuu hyvin niin retkeilykamat kuin koiran tavarat. Ja on tuolla yksi iso taulutelkkarikin jo kuljetettu”, Ruhanen kertoo.
Autossa on hyviä ominaisuuksia tavaran kuljettamista varten: kun syli on täynnä ja kädet vähissä, auton lastaamista helpottaa sähkötoiminen takaluukku ja peräkontin olematon kynnys.
Tekniikka turvallisuutta tekemässä
Turvallisuus on Aino Ruhaselle auton valinnan ykkösargumentti. Hän kuvaa itseään ”ylikorostetunkin rauhalliseksi” kuskiksi.
”Ajan aina mahdollisimman turvallisesti ja vältän kaikkea muuta oheistoimintaa. Siksi esimerkiksi se, että puhelinta pystyy käyttämään ratin nappuloiden kautta, on tosi tärkeää.”
N Line -varustellun auton avustimet, kuten kaistavahti ja kuljettajan vireystilan tarkkailujärjestelmä, varmistavat, että auto ja Ruhanen pysyvät tiellä.
”Auto on tosi tarkka, ja se huomauttaa herkästi, jos katse harhailee ajaessa jossain muualla kuin tiessä. Kona on myös tosi vakaa maantiellä – se rullaa tasaisesti, eikä ylimääräisiä ohjausliikkeitä tarvita.”
Turvallisuuden lisäksi Ruhasen auton on oltava myös hyvän ja kivan näköinen.
”Tykkään, että autossa on moderni muotoilu ja se erottuu muotokielellään muusta massasta. Auton pitää olla tietysti myös värikäs. Siksi minulla on ollut aika monta punaista autoa”, hän sanoo aiemmista Hyundaistaan.
Mukavuutta kattavilla varusteilla
Kona N Linen varustelista on paitsi pitkä, myös täynnä mukavuutta ja turvallisuutta lisääviä varusteita. N Lineen sisältyy esimerkiksi joka puolelle autoa näkevä 360-kamerajärjestelmä, tehokkaat led-valot, näyttävä ja leveä digitaalinen LCD-mittaristo navigointijärjestelmällä, huippuluokan Bose Premium -äänentoisto sekä kuljettajan ja etumatkustajan istuimissa oleva viilennystoiminto.
Myös digiavain helpottaa elämää – jos retkeilijän avain sattuisi vaikka häviämään metsään. Kännykkäsovelluksella voi avata, käynnistää ja lukita auton.
Mukavuutta tarjoavat myös hyvin säädettävät sähköiset etuistuimet.
”Löydän hyvin oikean ajoasennon. En ole ihan kaikista rennoin, mutta en myöskään se nenä ratissa ajava kuski, vaan jostain sieltä välimaastosta. Jos joku muu ajaa välillä, auto muistaa profiilini mukaiset penkin ja peilien säädöt ja palauttaa ne kohdalleen, kun tulen autoon”, Ruhanen kertoo tyytyväisenä.
Hän myöntää, ettei koeajanut autoaan etukäteen.
”Näin vain markkinointimateriaaleja ja vakuutuin, että se on hieno auto. Se oli vähän sellainen postimyyntiostos, mutta on täyttänyt kaikki tarpeet eikä hankintaa ole tarvinnut katua”, hän nauraa.
Auto on Ruhaselle tärkeä arjen työkalu. Harrastukset sanelevat sen, että pelkästään julkisen liikenteen varassa ei voi olla: retkimaastoihin ei pääse aina bussilla tai junalla. Mutta autoilun hän haluaa hoitaa mahdollisimman ympäristöystävällisesti.
”Siksi pienikulutuksinen ja -päästöinen hybridi on oikea valinta. Vihreys kuuluu omiinkin arvoihin, varsinkin luontoharrastuksen takia. Kun on kuitenkin pakko autoilla, haluan minimoida sen aiheuttaman ympäristökuorman.”
Lue lisää täysin uudesta KONA HybridistäTeksti Sami Turunen | Kuvat Miika Kainu