Palveluksessasi: Valppaana autokaupan murroksen keskellä
Raision ja Turun rajalle keväällä avautuneen Autoverkkokauppa Turun tilat kiiltävät uutuuttaan. Moderni korjaamo on kokenut muodonmuutoksen täysiveriseksi sähköautokorjaamoksi, jossa on panostettu sekä diagnostikkaan että henkilöstöön. Esimerkiksi nosturipaikkoja on nyt huomattavasti aiempaa enemmän, ja henkilökuntaakin on entistä suurempi määrä.
Autoverkkokauppa Turussa jälkimarkkinointipäällikkönä työskentelevä Toni Suonpää tietää, että ajan hermolla pysymistä tarvitaan autoalalla nyt ehkä enemmän kuin koskaan.
”Autoalalla viime vuosina tapahtunut muutos on ollut aika raju. Autoilun sähköistyminen näkyy oikeastaan kaikessa, myös asiakkaissa. Mitä enemmän autoihin on tullut tekniikkaa, sitä enemmän asiakkaatkin tuntuvat tietävän omista autoistaan”, Suonpää kertoo.
Ja koska asiakkaat ovat valveutuneita ja tietoa on niin hyvin saatavilla, moni tulee paikalle jo suoraan korjaustoimenpiteet mielessä. Se helpottaa joskus myös korjaamon työntekijöiden työtä.
Asiakaspalautteet ovat meille ihan kullanarvoisia.
”Toisaalta samalla täytyy pysyä itsekin tosi valveutuneena. Omaa tietotaitoa täytyy päivittää jatkuvasti maahantuojien koulutusten lisäksi, vaikka koulutukset ovatkin tosi hyviä. Itsekin pyrin opiskelemaan uutta jatkuvasti omalla ajalla ja seuraan aktiivisesti erilaisia foorumeita netissä”, Suonpää kertoo.
Myös ihmisjohtaminen ja ihmistuntemus ovat nykyään entistä tärkeämmässä roolissa. Esimerkiksi esimiestyöskentelyyn täytyy panostaa aiempaa enemmän.
”Mitä enemmän esimies pohtii näitä asioita, sitä paremmin hän saa luultavasti työkaveritkin sitoutumaan samaan”, hän sanoo.
Asentajasta koko korjaamon päälliköksi
Suonpää on nähnyt autoalan murroksen omin silmin. Hän aloitti työuransa 2000-luvun alussa asentajana.
”Toimin kymmenisen vuotta mekaanikkona ja pikahuoltomiehenä. Niistä tehtävistä päädyin työnjohtajaksi ja lopulta jälkimarkkinointipäälliköksi. Siinä välissä opiskelin Turun ammattikorkeakoulussa liiketaloutta. Ympärilläni pyöri tuolloin paljon insinöörejä, joten ajattelin, että liiketaloutta opiskelemalla toisin talon taloustietämykseen, myyntiin, markkinointiin ja johtamiseen uusia aspekteja”, hän kertoo.
Opiskelu kannatti, sillä tutkinnon suorittaminen mahdollisti siirtymisen astetta vaativampiin tehtäviin. Jälkimarkkinointipäällikkönä Suonpää vastaa käytännössä koko korjaamon toiminnasta.
”Ihmiset ovat tässä työssä ehdottomasti parasta. Täällä uskaltaa ja saa olla oma itsensä, ja asiakkaat ovat yhtä lailla projekteissa mukana. Asiakaspalautteet ovat meille ihan kullanarvoisia, jotta pystymme kehittämään toimintaamme jatkossa entistä paremmaksi.”
Työpäivä alkaa asiakaspalvelutiskiltä
Ajan tasalla pysyminen ja toiminnan kehittäminen ovat syitä myös siihen, miksi Suonpää työskentelee yhä mielellään asiakasrajapinnassa. Suonpään työpäivät alkavatkin useimmiten suoraan asiakaspalvelutiskiltä.
”Pyrin aloittamaan työpäivät aina sillä, että työskentelen noin aamuseitsemästä kymmeneen tiskillä ja otan huoltoja vastaan. Toimin siis ihan tavallisena huoltoneuvojana. Pidän tätä tärkeänä, jotta en unohda, millaista arki täällä on”, hän kertoo.
Tämän jälkeen Suonpää jatkaa työpäiviään yleensä hallinnollisten töiden parissa.
”Seuraan korjaamon lukuja, laskutusta, varaosien tilannetta sekä vastaan kiinteistöön liittyvistä asioista. Lisäksi seuraan asiakastyytyväisyyttä ja asiakaspalautteita ja käyn päivittäin henkilökunnan kanssa keskusteluja. On tärkeää, että tiedän, missä olemme onnistuneet ja missä taas esimerkiksi apua tarvittaisiin enemmän.”
Käytännössä yksikään työpäivä ei ole täysin toisensa kaltainen, eikä Suonpää voi aamulla töihin mennessä koskaan olla varma, mitä päivän aikana tulee tapahtumaan.
Se, että työssä sattuu ja tapahtuu, on myös työn suola.
”Toki päiviin kuuluu tiettyjä sovittuja palavereja ja aikatauluja. Mutta toisaalta se, että työssä sattuu ja tapahtuu, on myös työn suola”, Suonpää kertoo.
Ja koska kiinteistö on itsessään upouusi, Suonpään työpäiviin on kuulunut myös remonttia tekevien työntekijöiden ohjaamista eri suuntiin.
”Viimeistelytyöt ovat onneksi pian valmiit, joten arki rauhoittuu sen jälkeen varmasti”, hän sanoo.
Hektisen työn vastapainoksi Suonpään työpäivät päättyvät usein urheiluharrastuksen pariin. Perheen kanssa harrastetaan etenkin jalkapalloa ja jääkiekkoa.
”Jääkiekko on kaikkein paras palauttaja. Kun kypärän laittaa päähän, työasioita ei ehdi eikä edes pysty ajattelemaan lainkaan”, hän sanoo.
Yhteen hiileen
Suonpää uskoo, että työnkuva ja Autoverkkokauppa Turun arki muuttuvat myös tulevaisuudessa. Autoalan murros kun on tuskin katoamassa mihinkään.
”Uskon, että oma työnkuvani tulee painottumaan entistä enemmän henkilöjohtamiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Näistä osa-alueista tulee entistä tärkeämpiä, kun autoala sähköistyy”, hän pohtii.
Omia työkavereitaan Suonpää kuvailee alan supertähdiksi.
”On todella kivaa olla töissä talossa, jossa kaikilla on sama päämäärä. Haluamme ratkaista konkreettisesti asiakkaiden ongelmia. Siihen tarvitaan yhteen hiileen puhaltamista, mutta toisaalta myös sitä, että työntekijöillä on sekä vapaus kokeilla uutta että haastaa itseään”, hän kertoo.
Tutustu Hyundain mallistoonAutoverkkokauppa Turku
- Autoverkkokauppa Turku on perustettu vuonna 2021.
- Raisiosta Turun Kehätien varrelle muuttanut Autoverkkokauppa Turku on nykyisin täyden palvelun sähköautokorjaamo.
- Toimipiste työllistää noin 30 henkilöä.
- Autoverkkokaupan toimipisteet löytyvät myös Hämeenlinnasta, Tampereelta, Espoosta ja Vantaalta.
Teksti Pi Mäkilä | Kuva Ilari Välimäki