Close

MM-rallia kestävällä tavalla 

Ralliautoilu on toiminut autonvalmistajien testikenttänä jo 1960-luvun alusta lähtien. Vuodesta 2022 alkaen MM-sarjassa on taisteltu sekunnin kymmenyksistä sataprosenttisesti fossiilivapaan polttoaineen vauhdittamana.

Rallin MM-sarja on autourheilun ensimmäinen kansainvälinen mestaruussarja, jossa korkean suorituskyvyn moottorien perinteinen fossiilinen polttoaine on korvattu fossiilivapailla polttoainekomponenteilla. 

Kansainvälinen autoliitto FIA valitsi loppuvuodesta 2021 kolmivuotisella sopimuksella rallin MM-sarjan polttoainetoimittajaksi P1 Racing Fuels -yhtiön, jonka sopimus kattaa vielä kauden 2024.

P1 Racing Fuelsin teollisuuskumppanit ja omat asiantuntijat ovat työskennelleet jo kolmen vuosikymmenen ajan tuottaakseen fossiilivapaata hiilivetypohjaista polttoainetta, joka on sekoitus synteettisiä- ja biopolttoainekomponentteja. 

Rally1-autojen akuston ja sähkön sekä fossiilittoman polttoaineen yhdistelmän avulla rallin MM-sarja on pystynyt pudottamaan hiilidioksidipäästöjään ja pienentämään hiilijalanjälkeään merkittävästi.

Rallin MM-sarja on pystynyt pudottamaan hiili­dioksidi­päästöjään merkittävästi.

Rallista siviililiikenteeseen

Rallin MM-sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoivan WRC Promoottorin kehitysjohtaja Marc de Jong toteaa, että ralli­autoilun tehtävänä on löytää ja testata uusia teknologioita kuluttajien käyttöön.

”Uuden teknologian kehittäminen ja testaaminen rallin MM-sarjassa on lajille tärkeä asia. Olemme ylpeitä siitä, että rallin MM-sarja oli ensimmäinen moot­toriurheilun kansainvälinen mes­taruus­sarja, joka on toiminut näin vastuullisesti. Sataprosenttisesti fossiilivapaa poltto­aine on innovaatio, josta olemme ylpeitä.”

”Kysymyksessä on polttoaine, jonka valmistuksessa ei ole käytetty ainoatakaan fossiilista komponenttia. Rallin MM-sarja ja siinä kilpailevat autonvalmistajat haluavat osoittaa, että kilpailu autourheilun huipulla voidaan suorittaa kestävällä tavalla.”

Kansainvälisestä autourheilusta on siirtynyt arkiautoiluun muun muassa turvavarusteisiin ja moottoriteknologiaan liittyviä innovaatioita. Turvavyöt, auton koriturvallisuus, levyjarrut ja tehokkaammat ajovalot ovat kehittyneet ja tulleet testatuiksi kovissa kilpailuolosuhteissa. 

Samoin monet nykyautojen moottoreiden polttoainetehokkuuteen, eli pienempään hiilijalanjälkeen, liittyvät innovaatiot ovat siirtyneet tavallisiin autoihin alun perin kilpa-autoihin kehitetyn tekniikan kautta.

Rallin MM-sarjan kuninkuusluokan Rally1:n hybriditeknologiaa tehostetaan polttoaineella, joka käyttää kestäviä materiaaleja hiilidioksidipäästöjen huomattavan pienenemisen varmistamiseksi, mutta joilla on samat suorituskykyominaisuudet ja myöhemmin nykyiseen polttoaineeseen verrattuna lähin mahdollinen ulosmyyntihinta.

”Autourheilun tehtävänä on ollut aina kehittää uutta tekniikkaa auto­urheilun huipulla, jotta erilaiset inno­vaatiot ja kestävän kehityksen ratkaisut voidaan myöhemmin ottaa käyttöön myös tavallisessa arkiliikenteessä”, Jong muistuttaa.

MM-sarjaa ajaville pakollista

FIA-polttoaineen käyttö rallin MM-osakilpailussa on pakollista kaikille prioriteettiohjaajille eli jokaiselle Rally1-, WRC2- ja WRC3-luokan MM-pisteistä sarjaa ajavalle autokunnalle. 

Rallin MM-osakilpailun yhteydessä itse tankkaustapahtuman hoitaa polttoainetta toimittava yhtiö. Tankkaus suoritetaan rallijärjestäjän ja polttoainetoimittajan yhdessä rakentamista jakelupisteistä huoltoalueen ulkopuolella tai reitin varrella. 

Tutkimustyön edistyttyä ja fossiilittoman polttoaineen käytön yleistyttyä sen litrahinta painuu koko ajan alemmalle tasolle. Kysymyksessä on kuitenkin vielä kallis polttoaine. Viime elokuussa ajetussa Suomen MM-rallissa fossiilivapaan polttoaineen arvonlisäveron sisältävä litrahinta kilpailijoille oli 8,14 euroa/litra tankattuna kilpa-autoon.

”Hinta on keskeinen tekijä tällä hetkellä, ja se on kuluttajatasolla vielä liian korkea, mutta rallissa perusteltua. Nykyinen litrahinta on käytännössä sama kuin aiemmin käytetyllä fossiilisella kilpabensiinillä. Hinta tippuu sitä mukaa, kun tuotteet yleistyvät ja niiden saatavuus massatuotantona tehostuu”, Hyundai Motorsportin N-tiimissä kilpaileva Emil Lindholm muistuttaa.

Seuraavaksi fossiilittomat voiteluöljyt

Rallin MM-sarjassa Hyundai i20 N Rally2:lla kilpailevan Lindholmin mukaan mikään muu tapa toimia ei ole uusille teknologioille yhtä hyvä testilaboratorio kuin autourheilu. 

”Alku fossiilittoman polttoaineen käyttöönotossa oli haastava, mutta kaikki haasteet voitettiin nopeasti. Ralli on siksi hyvä testialusta, koska kilpailuja ajetaan kaikissa mahdollisissa olosuhteissa ja ympäri maailmaa. Jos joku innovaatio toimii rallissa, niin se toimii varmasti myös siviililiikenteessä.”

Lindholm muistuttaa, että ralliautoilun tehtävä on löytää ja kehittää siviili­liikennettä varten kestävän teknologian fossiilittomia ratkaisuja.

”Seuraava kehitysaskel on tuoda ralliautojen moottoriin ja voimansiirtoon fossiilittomat voiteluaineet. Uskon, että fossiilittomat voiteluaineet otetaan melko nopeallakin aikataululla MM-sarjassa käyttöön”, Lindholm veikkaa.

Teksti  Marko Mäkinen