Close

2 X KONA: Valitsetko Hybridin vai täyssähkön?

Täysin uuden KONAn suunnittelussa otettiin huomioon asiakkailta saatu palaute. Auto soveltuu nyt aiempaa paremmin niin lapsiperheille kuin aktiiviharrastajille.

Täyssähköisen Kona Electricin ja Kona Hybridin ensimmäinen mallisukupolvi on kerännyt käyttäjiltään kiitosta erinomaisen taloudellisista käyttökuluista, hyvästä suorituskyvystä sekä edistyksellisistä kuljettajaa avustavista turvallisuus- ja mukavuusjärjestelmistä. 

Uudelle alustalle rakennettu Kona kasvoi merkittävästi kokoa ja sai uusia toiminnallisuuksia siinä määrin, että edellisen mallin perintöä uutuudessa on lähinnä nimi.

Kokosimme uutuuden merkittävimmät kohokohdat yhteen.

1. Takamatkustajien mukavuus

Konan takamatkustajille on tullut edelliseen malliin nähden peräti 7,7 senttimetriä enemmän jalkatilaa. Pääntilaakin on 1,1 cm lisää, ja leveyssuunnassa hartiatila on luokkansa suurin. Täyssähköinen Kona on nyt aidosti tilava vaihtoehto perhe­autoksi tai muutoin enemmän tilaa kaipaavalle.

2. Valtavasti tavaratilaa

Täysin uudet mittasuhteet näkyvät konkreettisesti myös tavaratilan puolella. Tila on kasvanut lähes 30 prosentilla 466 litraan. Tavaratilan pohjan pystyy asettamaan useaan korkeuteen, ja sen alapuolella on myös reilusti tilaa. Takapenkkien selkänojat kaatuvat näppärästi 40:20:40-suhteessa. Sähkö-Konassa on edessä konepellin alla 27 litran suljettava tavaratila esimerkiksi latauskaapelien säilytykseen.

3. Latausluukun ja akuston lämmitys

Täyssähköisen Kona Electricin talvi­ominaisuudet paranevat uusia ominaisuuksia saaneen akuston esilämmityksen ja lämmitettävän latausluukun myötä. Bluelink-älypuhelinsovelluksesta pystyy nyt esilämmittämään myös etu­istuimet ja aktivoimaan akuston esi­lämmityksen.

4. Suuremmat akustot

Kona Electric on saatavana kahdella erilaisella akkukoolla. Normaalin toimintamatkan malli kulkee 48 kWh:n akulla 377 km (WLTP) ja pidemmän toimintamatkan malli 65 kWh:n akulla 514 km (WLTP). 

5. Yhden polkimen ajo

Täyssähköisessä Kona Electricissä on vakiona i-Pedal-järjestelmä, joka mahdollistaa ajamisen pysähdyksiin asti yhdellä polkimella. Kona Hybridissä energian talteenoton voimakkuutta pystyy säätämään ohjauspyörän siivekkeistä Electric-mallin tapaan, mutta pysähdyksiin asti hidastus ei onnistu pelkällä kaasupolkimen nostamisella.

6. OTA-päivitettävä

Auton monet toiminnallisuudet ovat päivitettävissä etänä ilman huoltokäyntiä niin sanotuilla OTA-päivityksillä (Over-the-Air). 

7. Uusi ccNC-järjestelmä

Konassa on ensimmäisenä Hyundai-mallina täysin uusi Connected Car Navigation Cockpit -tietoviihdejärjestelmä. 

8. Digital Key

Konan uuden digitaalisen avaimen pystyy jakamaan kolmeen yhteensopivaan älypuhelimeen tai -kelloon. Tarjolla on myös avainkortti. Auto aukeaa viemällä älylaitteen tai kortin ovenkahvalle ja käynnistyy laitettaessa se langattomalle latausalustalle. Ominaisuus hyödyntää luottokorteista tuttua turvallista NFC-teknologiaa.

9. Näyttävä digitaalinen mittaristo

Selkeä ja visuaalisesti upea mittariston ja tietoviihdejärjestelmän kaareva yh­tenäinen paneeli koostuu kahdesta 12,3 tuuman näytöstä.

10. Kierrätysmateriaalien käyttö

Konaan voi valita Eco Pack -sisustuksen, jossa on hyödynnetty kierrätettyjä ja ekologisesti tuotettuja materiaaleja. Esimerkiksi jalkatilan matot on valmis­tettu 100-
prosenttisesti kierrätetystä PET-muovista. Istuinten verhoilu on ekologisesti prosessoitua mokkanahkaa. 

11. Avoin keskikonsoli

Konassa on panostettu paljon pientavaroiden säilytykseen. Hansikas­lokeron yläpuolella on ylimääräinen säilytyslokero, keskikonsolin mukitelineet taittuvat esiin napinpainalluksella. Avoin tila mahdollistaa esimerkiksi käsilaukun säilyttämisen keskikonsolissa.

Hyundai Kona Electric on mahdollista hankkia Hyundai Go! -yksityisleasingillä. Uudistunut Hyundai Go! on poikkeuksellisen kattava huoltoleasingpalvelu, jossa auto vuokrataan kiinteään kuukausihintaan ennalta sovitun mittaiseksi ajaksi. Kyseessä on aito yksityisleasing, eli autosta ei makseta käsirahaa tai poikkeavaa suurempaa viimeistä erää. Vuokrakauden päätteeksi auto palautuu leasingyhtiölle.

Pienessä tšekkiläiskylässä sijaitseva HMMC on yksi maailman moderneimmista autotehtaista

Nošovice on pieni, tuhannen asukkaan tšekkiläiskylä. Siellä sijaitsee autotehdas HMMC (Hyundai Motor Manufacturing Czech). Kyseessä on toinen kahdesta Euroopassa sijaitsevasta Hyundai-tehtaasta. 

Nošovicessa työskentelee 3 273 autovalmistuksen ammattilaista. Autoja tehdään vain arkipäivisin. Viikonloput on varattu huollolle ja työntekijöiden levolle. Toki arkena töitä painetaan kolmessa vuorossa. Päivän aikana valmistuu yhteensä 1 500 autoa. 

Kona Electric valmistetaan Euroopassa

Tehdasta vieraille esittelevä kiertoajelu kulkee läpi valtavan kokoisen tuotantolinjaston, jolla valmistetaan Kona Electric-, Tucson- ja i30-autoja

Kiertoajelu starttaa peltien prässäysrobotin toimintaa seuraten. Usean metrin korkuiset robotit painavat metallilevyistä konepeltejä ja ovien aihioita millimetrin tarkkuudella ja ilman taukoja. Robotit on synkronoitu tekemään saumatonta yhteistyötä keskenään. Yhteensä tehtaalla on 535 robottia. 

Tehdaskierroksen ensimmäinen osa esittelee pääasiassa robottivoimaan luottavia toimenpiteitä, kuten peltitöitä, hitsausta ja muita helposti automatisoitavia toimenpiteitä.

Ihmistyö on edelleen tarpeen monissa työvaiheissa, kuten esimerkiksi akselin ja korin liittämisessä. Robotit nostavat palaset yhteen, mutta ne ruuvataan kiinni ihmisvoimalla. Kun akselit kohoavat kohti autoa, tuotantotyöntekijät ruuvaavat paineilmakoneella pultit kiinni muutamassa sekunnissa. Kone hakeutuu joka kerta suoraan oikeaan kohtaan alati liikkuvan alustan päällä. 

Auton keulapalanen kiinnitetään myös ihmisvoimin. Robottivarsi nostaa keulan hollille ja ihmiskädet ohjaavat sen perille.

Tänä vuonna valmistuu 50 000 Kona Electriciä

Hyundain Tšekin tehtaalta valmistuu kuluvan vuoden aikana noin 50 000 uutta Kona Electriciä.

Vuonna 2022 yli kolmannes tehtaalla valmistuneista automalleista oli sähköistettyjä. Vuoteen 2030 mennessä 70 prosenttia kaikesta tuotannosta on täyssähköautoja. Vuonna 2035 linjastosta tulee ulos vain autoja, jotka eivät tuota lainkaan päästöjä pakoputken kautta. Tavoite koskee toki kaikkia autovalmistajia Euroopassa. 

Autoteollisuus on myös herännyt ympäristöasioihin. Autojen voimalinjojen lisäksi se näkyy myös siinä, että Hyundai käyttää tuotteissaan paljon kierrätettyä materiaalia, ja että tehtaan käyttämä sähkö on kokonaisuudessaan uusiutuvaa. HMMC myös lahjoittaa rahaa paikalliseen luonnonsuojelutyöhön. 

Työntekijöistä yli 90 prosenttia on Tšekin kansalaisia. Heille maksetaan keskiarvoa parempaa palkkaa, tarjotaan laajat terveyspalvelut ja tukea esimerkiksi autohankintaan. Lisäksi bussimatkat työpaikalle ovat ilmaiset.

Teksti  Tuomas Rajala  |  Kuva  Hyundai