IONIQ 5 N täytti kokeneen automiehen kaikki toiveet
Hyundain uusi IONIQ 5 N on saanut autotoimittajien testeissä huippuarvostelut, eikä ennennäkemättömän sähköautomallin hehkutus ole ollut lainkaan liioittelua – päinvastoin.
Tätä mieltä on henkeen ja vereen automieheksi tunnustautuva Tapio Marjanen.
Autoa kokeilleet kaveritkin ovat olleet ihan fiiliksissä. Kaiken kaikkiaan uskomaton auto.
”Käsi sydämellä voin sanoa, että IONIQ 5 N on kokonaisuutena paras auto, jonka olen koskaan omistanut. Myös autoa kokeilleet kaverit ovat olleet aivan fiiliksissä. Kaiken kaikkiaan uskomaton auto”, Marjanen kiittelee.
Se on paljon sanottu mieheltä, jota kaikki moottorilla toimivat kulkupelit ovat kiinnostaneet lapsuuden Prätkähiiret-piirrossarjoista lähtien. Urheilu- ja käyttöautojen ohella tutuiksi ovat tulleet moottoripyörät, mönkijät ja veneet.
Urheilu- ja arkiauto samassa paketissa
Tapio Marjanen tunnetaan mobiililaitteiden huoltoketju iTapsan perustajana ja pääomistajana. Seitsemän vuotta sarjayrittäjä asui Tallinnassa, mutta työt ja uudet suunnitelmat ovat tuoneet hänet nyt takaisin Suomeen.
Virossa Marjasella oli Range Rover Velar -katumaasturi käyttöautona ja Ferrari 488 Spider vauhdikkaampaan vapaa-ajan viettoon.
”Suomessa päätin siirtyä yhden auton taktiikkaan ja etsiä täyssähköauton, jossa yhdistyisivät arki- ja urheiluauton ominaisuudet. Halusin nauttia vauhdin huumasta, mutta halusin myös autoon riittävästi tavaratilaa.”
Hankintapäätös vahvistui koeajon jälkeen muutamassa päivässä.
Marjanen kuuli, että hänen tarpeitaan vastaava uusi automalli olisi Hyundailta tulossa ja päätti ottaa asiasta tarkemmin selvää. Ensi tuntuman IONIQ 5 N -automalliin hän sai Hyundain yritysasiakastilaisuudessa, jossa uutuutta pääsi kokeilemaan Ahveniston moottoriradalla Hämeenlinnassa.
”Hankintapäätös vahvistui koeajon jälkeen muutamassa päivässä. Auton sain vajaa pari kuukautta tilauksen jälkeen.”
Yrittäjänä Marjaselle ovat tulleet tutuksi Secto Automotiven autoleasing-ratkaisut, mutta tällä kertaa hän päätti hankkia IONIQ 5 N:n yksityiskäyttöön.
Parhaimmillaan mutkaisilla pikkuteillä
Vajaassa kuukaudessa Marjasen uuden auton mittariin on kertynyt jo runsaat 4 000 kilometriä. Hänen mielestään IONIQ 5 N:n ominaisuudet tulevat parhaiten esille Uudenmaan mutkaisilla pikkuteillä. Nelivetoisen auton ohjaus on tarkkaa ja jämäkkää, ja matala painopiste pitää auton tiiviisti tien pinnassa myös mutkissa.
”Auto painaa yli kaksi tonnia. Ajettavuus on kuitenkin niin hyvä, että auto tuntuu puolet kevyemmältä.”
IONIQ 5 N:n kuppimainen N-urheiluistuin tukee kuljettajaa hyvin kaikissa ajotilanteissa. Marjasta viehättää myös urheilullinen ohjauspyörä, jonka painikkeista ja siivekkeistä kaikki ajoasetukset hoituvat kätevästi.
Bittinikkariksi tunnustautuva Marjanen on tyytyväinen siitä, että tarjolla on laaja valikoima erilaisia ajotiloja.
”Järjestelmään tutustuminen vie hieman aikaa, mutta sen jälkeen valinnat löytyvät intuitiivisesti juuri oikeasta paikasta.”
Normaalissa kaupunkiajossa hän käyttää yleensä Eco-ajotilaa. Vauhdista pitävät huolen Sport- ja N-ajotilat, jolloin kiihdytys nollasta sataseen tapahtuu nopeimmillaan 3,4 sekunnissa.
Uudet ominaisuudet herättävät ihastusta
IONIQ 5 N:ssä on tehokkaat jäähdytetyt levyjarrut, mutta Marjanen hyödyntää jarrutuksessa paljon säädettävää regenerointia. Se tarkoittaa sähköauton moottorijarrutusta, joka lataa samalla akustoa ja pidentää näin toimintamatkaa.
Kun regeneroinnin säätää voimakkaaksi, mutkaisellakin tiellä tarvitsee käyttää ainoastaan kaasupoljinta kiihdyttämiseen ja jarruttamiseen.
”Vaikkapa Porkkalanniemen kiemuraisella tiellä jarrua on normaalisti painettava koko ajan mutkissa. IONIQ 5 N:n kanssa jarrua tarvitsi painaa vain kaksi kertaa 15 kilometrin matkalla.”
Marjanen on kokeillut ahkerasti IONIQ 5 N:n ominaisuuksia, joita ei muista sähköautoista vielä löydy. Autoon saa esimerkiksi autenttista polttomoottoriauton tuntua keinotekoisilla moottoriäänillä ja virtuaalivaihteilla, joita vaihdetaan ohjauspyörän viereisistä siivekkeistä.
Yrittäjällä mielessä uudet liikeideat
Marjanen on jättänyt suuren osan iTapsan operatiivisen johdon vastuista muille, mutta liiketoiminnan kehittämisessä hän on edelleen täysillä mukana. Yrittäjän mielessä siintävät myös uudet bisnesideat. Työnimen älyTapsa alla hän on lähtenyt kehittämään koteihin sopivaa älykästä tekniikkaa ja ohjelmistoja.
”Olen kehittänyt iTapsalle useita eri ohjelmistoja. Myös automaatio ja tekoäly ovat tulleet tutuiksi. Yli kymmenen vuoden yrittäjyydestä on puolestaan hyötyä, kun teknologiaa lähdetään yhdistämään liiketoimintaan.”
Marjanen uskoo, että sähköautoilla on tulevaisuuden älykodeissa tärkeä rooli sähköä joustavasti varastoivana virtalähteenä. IONIQ 5 N -autoissa tämän mahdollistaa jo nyt Hyundain V2L (Vehicle-to-Load) -järjestelmä, jonka avulla auton akusta on mahdollista ottaa verkkovirtaa mihin tahansa maksimissaan 3,6 kW:n tehoiseen sähkökäyttöiseen laitteeseen.
Teksti Matti Remes | Kuvat Miika Kainu
IONIQ 5 N pähkinänkuoressa
Pituus 4 715 mm
Leveys 1 940 mm
Korkeus 1 585 mm
Akseliväli 3 000 mm
Pienin maavara 142 mm
Tavaratila 480 litraa
Kattokuorma 80 kg
Kaksi sähkömoottoria
Neliveto
Akkukapasiteetti 84 kWh
Toimintamatka 448 km
Teho 650 hv
Vääntö 770 Nm
0–100 km/h 3,4 s
Huippunopeus 260 km/h