Koko perheen ratatykki – Hyundai i30 Fastback N
Kaiken kokenut kuljettaja Risto Virtanen koeajoi Hyundai i30 Fastback N:n.
Ohjauspyörän takaa ponkaisee hyväntuulinen Risto Virtanen. ”Tästä minä tykkään: kun sanotaan, että tehdään urheilullinen auto, niin sitten tehdään, eikä vain sanota. Tässä tapauksessa urheilullisuus on muutakin kuin sporttilogo takaluukussa ja rata-ajomoodista kertova täplä nopeusmittarin nurkassa”, Virtanen kuvailee.
Tässä autossa urheilullisuus on muutakin kuin sporttilogo takaluukussa.
Kyseessä on Hyundain tuliterä i30 Fastback N. Se on viisiovinen C-segmentin coupé, joka tarjoaa räväköiden ajo-ominaisuuksien lisäksi perheautotyyppiset sisätilat. Esimerkiksi takakontti vetää perusasennossa 450 litraa ja penkit kaadettuna peräti 1,3 kuutiota.
”Monipuolisuus tässä eniten hämmästyttääkin. Auto on kuin tehty rata-ajoon, mutta samalla se tuntuu hyvin luontevalta vaihtoehdolta arkikäyttöön”, Virtanen sanoo.
Hienostunutta hauskanpitoa
Hyundai julkisti i30 Fastback N:n Pariisin autonäyttelyssä viime syksynä. Suomessa auton hinnat vahvistettiin maaliskuun 2019 alussa, ja samalla alkoi sen ennakkomyynti. Asiakastoimitukset starttasivat toukokuussa. Fastback N sijoittuu Hyundai i30 -mallistossa vuoden 2018 alussa myyntiin tulleen Hatchback N:n viereen.
Suurimmat i30 Fastbackin ja Hatchbackin erot ovat autojen sielunmaisemassa.
Jos korin muodot jätetään laskuista, i30 Fastback N eroaa i30 Hatchback N:stä vähän. Lähinnä Fastbackin tunnistaa ohjauspyörän harmaista ajomoodivalitsimista ja sisätilojen punaisista korosteista ja tikkauksista. Suurimmat erot löytyvätkin autojen sielunmaisemasta. Siinä missä Hatchback on suunniteltu puhtaasti hauskanpitoon, Fastbackissa on haettu käytännöllisempää ja vähän hienostuneempaakin tyyliä.
Virtasen ajamaa Fastbackia on terästetty Performance Pack -nimisellä varustepaketilla. Se sisältää muun muassa 275- hevosvoimaisen moottorin ja 19-tuumaiset vanteet. Perusversiossa hevosia on 250 ja vannekoko 18 tuumaa. Fastback N on aina etuvetoinen ja varustettu 6-portaisella manuaalivaihteistolla. Moottorin ja voimansiirron taustalla jyllää jos jonkinlaista teknistä avustinta, kuten ajomoodeja ja ajovakautta säätelevät järjestelmät ja Performance Packin mukana tuleva sähköinen tasauspyörästön lukko.
”Lukko toimii rata-ajossa ja varsinkin nopeissa kaarteissa hienosti. Se pitää huolen, että sisäkurvin puoleinen rengas ei lähde liikaa sutimaan”, Virtanen sanoo.
Tuhannen auton ratakuski
Rata-ajo on 43-vuotiaalle Virtaselle tuttua puuhaa. Hän aloitti kilpa-ajajan uransa kartingista vuonna 1986 ja eteni pikavauhtia lajin kansainväliselle huipulle niin, että vuonna 1993 hän nappasi MM-pronssia. Se oli 18-vuotiaalta yksityiskuljettajalta sensaatiomainen temppu. Vuodet 1995–1999 Virtanen ajoi formulakolmosia ja -kolmetonnisia Britanniassa ja Japanissa. Makeimmaksi muistoksi nousee Formula 3 -sarjan pronssitila Japanista vuodelta 1999.
Vuosituhannen vaihteessa hän siirtyi ajamaan GT-autojen kansainvälisiä sarjoja Eurooppaan. Niissä merkeissä hän päätti uransa vuonna 2005. Nykyään Virtanen pyörittää RV Motorsport -nimistä yhden miehen yritystä. Sen lukuun hän harjoittaa yhtä sun toista autoihin ja moottoriurheiluun liittyvää liiketoimintaa: valmentaa kilpa-ajajia, kouluttaa kadunmiehiä, kommentoi rata-autokisoja Eurosportin kanavalla, testaa autoja Teknavissa ja sparraa Suomen eturivin rallicrosskuljettajaa Riku Tahkoa. Onkohan Virtanen muuten koskaan laskenut, kuinka monta erilaista automallia hän on elämänsä aikana ajanut?
”Tarkasti en ole laskenut, mutta kun pelkästään Teknavissa on tullut testatuksi jo parisataa mallia, kaikkiaan niitä täytyy olla tuhat.”
Koeajo paljastaa totuuden Virtanen sanoo, että autot ovat kehittyneet kymmenen viime vuoden aikana valtavasti. Varsinkin jousituksen ja alustarakenteiden ominaisuudet ovat parantuneet dramaattisesti. Siitä on seurannut, että samaan segmenttiin ja hintaluokkaan sijoittuvat autot ovat lähentyneet toisiaan. Maallikko ei meinaa erottaa niitä toisistaan ensikosketuksella millään.
”Mutta Fastback N:n kohdalla sitä ongelmaa ei ole. Auto on niin näyttävä, että se erottuu massasta varmasti. Ja se voima ja ne ajo-ominaisuudet… ne puhuttelevat aina.” Virtanen sanoo, että jokaisen autonostajan, oli tällä sitten tähtäimessä mikä merkki tai malli tahansa, kannattaa hankkiutua mahdollisimman usein koeajoon. ”Ei totuus vain lehtiä selaamalla ja netissä surffaamalla selviä. Auto on vietävä oikeaan liikenteeseen. Koeajossa pitää kiinnittää erityistä huomiota ajoasennon säätömahdollisuuksiin. Jos kyseessä on urheilullinen auto, kannattaa myös tarkkailla moottoria: tuottaako se tasaisen ja mukavan väännön vai pelkän äkkipikaisen tehopiikin.”
Virtanen rohkaisee kansalaisia kokeilemaan myös rata-ajoa. Suorituspaikkoja löytyy eri puolilta tasavaltaa: Ahvenistolta Hämeenlinnasta, Alastarolta Turun ja Tampereen puolivälistä, Botniaringiltä Etelä-Pohjanmaalta, Kemoralta Keski-Pohjanmaalta, Virtasalmelta Juvan ja Pieksämäen välimaastosta. ”Siitä vaan puhelin käteen ja vapai- ta rata-aikoja kysymään”, Virtanen patistaa.
Risto Virtanen aloitti kilpauransa autourheilijana kartingissa vuonna 1986. Risto on ajanut myös Formula 3-, Formula Nippon- ja FIA GT Championship -sarjoissa Iso-Britanniassa, Japanissa ja Euroopassa. Risto toimii myös autoaiheisen TV-ohjelman Teknavin testikuljettajana. MTV3:lla nähtävässä Teknavissa pyörii jo 17. tuotantokausi. Katso Riston i30 N -koeajovideo bitly.com/teknavi-i30n
Hyundai i30 Fastback N faktat:
- Moottori: 2.0 T-GDI
- Vaihteisto: 6-portainen manuaali
- Teho: 250 hv
- Kiihtyvyys 0–100 km/h: 6,4 s
- Vääntö: 353 Nm
- Huippunopeus: 250 km/h
- Yhdistetty kulutus: 8,1 l/100 km
- Päästöt: 185 g/km
- Mitat: leveys 1 795, pituus 4 455, korkeus 1 417 mm
- Tavaratila: 450 l
- Takuu: 7 vuotta ilman km-rajaa
- Hinta: Mallisto alk. 37 390 euroa
Teksti: Jukka Saastamoinen
Kuvat: Sara Pihlaja