Close

Tuontitarkastus tuo mielenrauhaa

Ostitko ulkomaille ensi­rekiste­röidyn auton – ja nyt vähän arveluttaa? Ammattilaisen tekemä yksittäin maahan­tuodun auton tarkastus palauttaa yöunet ja säästää selvää rahaa.

Hyundai-liikkeet ovat vuoden 2024 alusta asti tarjonneet tuontitarkastuksia yksittäin maahantuoduille Hyundai-henkilöautoille. Leijonanosa näistä on sähköautoja tai plug-in-hybridiautoja.

Tuonti­­tarkastuksen sisältö | Käytetty sähköauto 

Kolmivaihelataus      on  /  ei ole

Akuston lämmitys tai esivalmistelu pika- tai suurteholatausta varten      on  /  ei ole

Ilmalämpöpumppu     on  /  ei ole

Akuston State of Health- eli kuntoraportti

Auton huoltoväli ja seuraavan huollon ajankohta

Takuun voimassaolon tilanne

Hyundai Motor Finlandilta kerrotaan, että uusi palvelu on rakennettu kasvavaan tarpeeseen. Kahden viime vuoden aikana ihmiset ja käytettyjä autoja myyvät liikkeet ovat tuoneet maahan todella paljon käytettyjä sähköautoja Saksasta ja Ruotsista sekä jonkin verran myös esimerkiksi Italiasta ja Belgiasta.

Yksittäin maahantuoduille käytetyille Hyundai-autoille yhteistä on, että ne ovat varsin uusia, pääasiassa noin vuoden ikäisiä, ja niillä on ajettu vasta vähän.

Myös vuonna 2016 lanseerattua ensimmäistä IONIQ-mallia rantautuu nyt käytettynä Suomeen. 

Vastauksia kysymyksiin

Ammattitaitoisella tuontitarkastuksella Hyundai-verkosto haluaa tarjota ensisijaisesti mielenrauhaa yksittäin maahantuotujen Hyundai-autojen omistajille. 

Tarkastuksen tekee Hyundai-mekaanikko. Samalla selvitetään, ovatko auton lisäksi paperit kunnossa.

Hyundai-asiantuntija tutkii, onko muualta Euroopasta tuodussa sähkö­autossa Suomen sääolosuhteisiin vaadittavat varusteet.

Ylivoimaisesti eniten kysytty kysymys liittyy siihen, onko sähköautossa 1- vai 3-vaihelataus. Mistä sitten on kysymys? 1-vaihelatauksessa virta kulkee yhden johdon läpi ja suurin mahdollinen latausnopeus on 3,3–7,4 kW. 3-vaiheisessa latauksessa virta kulkee kolmen johdon läpi ja suurin latausnopeus on tällöin 11 kW. Parhaan latausnopeuden kannalta 3-vaihetta tukevat laturit ovat paras valinta.

Tarkastuksessa selviää, kumpaa koulukuntaa auto edustaa. 

Mistään rakettitieteestä ei ole kysymys, vaan vastaus selviää myös kotikonstein: 1-vaiheisella on latausportissa latausnastoja viisi, kun taas 3-vaiheisessa niitä on seitsemän.

Onko takuu kunnossa?    

Tarkastuksessa keskeisessä roolissa on takuukirjan identifiointi eli sen selvittäminen, kuuluuko auton mukana tuleva takuukirja kyseiseen autoon ja onko takuu ylipäänsä voimassa. 

Tuontitarkastuksen yhteydessä auton tiedot lisätään Suomessa käytössä olevaan järjestelmään, jolloin seuraavat huolto- ja takuukäynnit ovat helpompia, kun auton tiedot ovat Hyundai-merkkihuolloilla valmiina.

Tuontitarkastuksen yhteydessä auton tiedot lisätään Suomessa käytössä olevaan järjestelmään.

Eri maissa huoltokirjat ovat erilaisia: kyseessä voi olla perinteinen leimattava kirja tai sähköinen huoltokirja, jotka kaikki eivät ole synkronoitavissa Suomen huoltokirjaan.

Tärkeää olisi, että auton ostajalla on tieto auton aikaisemmasta huoltohistoriasta, koska kaikkien maiden huoltotiedot eivät ole sähköisessä huoltokirjassa.

Joskus ajoneuvossa on päällä laadunparannuskampanjoita, joista omistaja ei ole tietoinen. Tarkastuksessa tämäkin asia selviää, ja siihen pystytään reagoimaan heti.  

”Haben Sie etwas zu fragen?”

Joskus tuontiauto ”puhuu” saksaa – tai jotain muuta kieltä, joka haastaa omistajan kielitaidon. Tarkastuksessa auton kielivalinta muutetaan asiakkaan toiveen mukaiseksi, mikäli suinkin mahdollista. Vanhempien automallien kohdalla vaihtaminen suomen kieleen ei aina onnistu, mutta yleensä vaihto hoituu kätevästi. 

Monessa Hyundai-autossa on myös Bluelink-palvelu. Bluelink-sovelluksella voi muun muassa tarkistaa, ovatko auton ovet lukossa, tarvittaessa lukita tai avata ne tai tarkastaa auton sijainnin. Ajon aikana Bluelink tekee navigoinnista sujuvampaa, sillä reittisuunnittelun avuksi saadaan ajantasaista tietoa liikenteestä ja säätilasta.

Hyundai-sähköautoissa voi asettaa ilmastoinnin esilämmittämään auton talvella tai jäähdyttämään sitä ennen kesäajoa. Myös lataukseen liittyviä tietoja voi käyttää helposti Bluelinkillä.

Ensimmäisenä tarkastetaan, onko autossa Bluelinkiä saatavilla. Käytetyn auton Bluelink-sovelluksessa voi olla vielä edellisen omistajan tietoja, jotka tarkastuksen yhteydessä poistetaan.

Tieturva Plus, kiitos!

Mikäli alle 10-vuotiaaseen, yksittäin maahantuotuun autoon teettää huolto-ohjelman mukaisen huollon, saa Tieturva Plus -palvelun voimaan seuraavaan huolto-ohjelman mukaiseen määräaikaishuoltoon asti. 

Tieturva Plus -palvelun saa myös ostettua lisähintaan (49 €) tuontitarkastuksen yhteydessä. Palvelu on voimassa seuraavaan määräaikaishuollon ajan­kohtaan asti. 

Lisätyönä (59 €) on mahdollista tehdä myös navigoinnin karttapäivitys.


Teksti  Sami Anteroinen  |  Kuva  Hyundai

Mikä on yksittäin maahantuotu auto?

Yksittäin maahantuotu auto tarkoittaa yksityishenkilön, autoliikkeen tai muun kuin automerkin valtuutetun maahantuojan maahan tuomaa autoa. Halvemman hinnan tavoittelu voi houkutella hakemaan auton ulkomailta itse. Hinta ostomaassa onkin usein halvempi, mutta auton hakemisessa on paljon kuluja, joita moni ei välttämättä huomioi etukäteen. Auton historian selvittäminen ja aukottoman huoltohistorian saaminen on tärkeää. 

Lue lisää yksittäin maahantuoduista autoista

Ota huomioon sähköautoa hankkiessasi

Talvirenkaat

Ns. Mud&Snow-renkaat eivät ole
sallittuja Suomessa 1.12.2024 jälkeen. Jatkossa renkaiden on oltava
nastoitettuja tai niissä on oltava 3PMSF-merkintä (kolmihuippuinen vuoristo ja lumihiutale -symboli).

Akku ja talvivarusteet

Etelä- ja Keski-Euroopassa ensi­rekisteröidyissä autoissa voi olla
eroja verrattuna Suomeen alun perin tilattuihin autoihin, kuten

  • pienempi käyttöakku, joka ei sovellu Suomen talvioloihin (Suomessa käyttöakkujen teho on 12 volttia)
  • ei aina istuin-, ratin-, sivupeilien eikä takaikkunan lämmitystä
  • sähköautoista voi puuttua kolmi­vaihelataus, akun lämmitys ja/tai ilmalämpöpumppu.

Tutustu tarkemmin Hyundai sähköautoihin: