Close

Keskinopean Type2-latauksen teho vaihtelee autoittain

Ladattavan auton kyljessä on latausliitin, jonka kautta sähköä työnnetään auton ajoakkuun. Se on kaikilla automerkeillä samanlainen ja eri valmistajien latausjohdot ja -laitteet kelpaavatkin ristiin keskenään. Tätä liitintä kutsutaan nimillä Type2-, Mennekes- ja standardiliitin. Latausteho tai -nopeus ei kuitenkaan ole kaikissa autoissa sama. Sama Type2-liitin, josta sähköauto lataa esimerkiksi 50 kilometrin ajomatkan tunnissa, voi tarjota pistokehybridille vain kymmenkunta ajokilometriä samassa ajassa. Tämä voi yllättää pistokehybridi- tai sähköautokaupoilla.

Keskinopea lataus ei ole kaikille sama

Ladattavan auton kyljessä on latausliitin, jonka kautta sähköä työnnetään auton ajoakkuun. Se on kaikilla automerkeillä samanlainen ja eri valmistajien latausjohdot ja -laitteet kelpaavatkin ristiin keskenään. Tätä liitintä kutsutaan nimillä Type2-, Mennekes- ja standardiliitin.

Latausteho tai -nopeus ei kuitenkaan ole kaikissa autoissa sama. Sama Type2-liitin, josta sähköauto lataa esimerkiksi 50 kilometrin ajomatkan tunnissa, voi tarjota pistokehybridille vain kymmenkunta ajokilometriä samassa ajassa. Tämä voi yllättää pistokehybridi- tai sähköautokaupoilla.

Yksi, kaksi vai kolme vaihetta virtaa?

Eri lataustehojen takana on autolaturin kyky ottaa vastaan tehoa. Sähköverkko toimittaa 230 voltin kolmivaiheista sähköä. Kotitalouksissa sähkölaitteet, kuten kahvinkeittimet ja kännykänlaturit, kytketään yhteen vaiheeseen. Enemmän tehoa ottavat laitteet, esimerkiksi induktioliedet ja sähkökiukaat, kytketään kaikkiin kolmeen vaiheeseen. Tällaisessa voimavirrassa on käytössä on kolminkertainen teho yksivaiheiseen verrattuna.

Sähköteknisesti auto on verkkoon liitettävä laite, siinä missä keittiön yleiskone tai sähkökiuaskin. Erona on liitin: Type2 on suunniteltu ulkokäyttöön ja pitkäaikaiseen autojen lataamiseen.

Kun vaihtovirta on saatu liittimen läpi auton kuorien sisälle, se pitää vielä ladata akustoon. Aivan kuten kännykkää ladatessa pistorasiaan kytketään tasasuuntaava laturi, josta virta viedään USB-liitännän kautta puhelimen akkuun, myös auton sisällä on laturi joka työntää sähköenergian akustoon tasavirtana.

Laturi auton sisällä määrää latausajan

Auton sisäisen laturin lataustehoa rajoittaa yleensä hinta: tehokkaampi on kalliimpi. Myös akuston kapasiteetti, kyky ottaa vastaan tehoa ja lämmönhallinta vaikuttavat suurimpaan mahdolliseen lataustehoon. Tehokkaammat laturit vievät lisäksi enemmän tilaa ja vaativat enemmän jäähdytystä.

Julkiset Type2-latauslaitteet ovat tavallisesti kolmivaiheisia ja joko 16- tai 32-ampeerisia, eli 11- tai 22 kilowattisia. Type2-liitin sellaisenaan mahdollistaakin hyvin monipuolisen sähkönsiirron, pullonkaula on yleensä auton sisäisessä laturissa ja akustossa.

Kotilatauksessa suurien 32 ampeerin virtojen käyttö on usein mahdotonta tai tarpeettoman kallista. Esimerkiksi omakotitaloihin tulee usein kolmivaiheinen 3 x 25 ampeerin sähköliittymä, mikä käytännössä estää yli 16 ampeerin latauksen.

Kun yksittäisen vaiheen virta on rajoitettua, on ratkaisuna tehotarpeeseen useamman vaiheen käyttäminen. Esimerkiksi 3 x 16 ampeerin latausvirralla saavutetaan 11 kilowatin latausteho. Auton sisäinen kolmivaihelaturi on kuitenkin kalliimpi ja siten pistokehybrideissä harvinainen.

Pieni laturi riittää pistokehybridille

Yleensä pistokehybridit lataavatkin vain yhdellä vaiheella ja enintään 16 ampeerilla. Tällöin auton hinta ei turhaan kiipeä kalliin laturin takia ja latausteho rajoittuu 3,7 kilowattiin. Tämä riittää hyvin pistokehybrideille: esimerkiksi Hyundai IONIQ Plug-in -pistokehybridin vajaan yhdeksän kilowattitunnin akuston latautuminen kestää tällä teholla vain noin kolme tuntia, eli auto latautuu helposti yön yli tai työpäivän aikana.

Täyssähköautoissa tehokkaammat 7 – 11 kilowatin 1 – 3 vaiheiset laturit ovat yleisiä, ja niillä ison ajoakun latausajat saadaan pidettyä tavallisesti alle kahdeksassa tunnissa. Markkinoilla on myös muutamia autoja tehokkailla 17 – 22 kilowatin sisäisillä latureilla. Tällöin auto ottaa kaikista kolmesta vaiheesta parhaimmillaan täydet 32 ampeeria virtaa.

Internetin latauskartoissa on usein maininta latauspaikan tehosta. Esimerkiksi 11 kilowatin latausasema tarjoaa 16 ampeeria virtaa vaihetta kohti, mikä sopii hyvin pistokehybridille joka yleensä poimii vaiheista ensimmäisen ja lataa sillä 3,7 kilowatin teholla.

Jos auto kuitenkin osaa hyödyntää 32 ampeerin virtaa, yhdessä tai useammassa vaiheessa, kannattaa latausta varten etsiä 22 kilowattinen latauspaikka. Tällöin auton sisäinen laturi pääsee toimimaan täydellä teholla, joka on joko likimain seitsemän tai 22 kilowattia, riippuen siitä onko laturi yksi- vai kolmivaiheinen.

Auton sisäinen laturi ei vaikuta pikalatauksen tehoon. Täyssähköautoille tyypillisessä pikalatauksessa auton sisäinen laturi ohitetaan ja akusto kytketään suoraan tasavirtaliitännän kautta auton ulkoiseen laturiin, eli pikalatauslaitteeseen. Liitäntänä on tällöin joko CCS tai Chademo ja tehotkin ovat sitten suurempia, kymmeniä tai satoja kilowatteja.


Tutustu Hyundain hybrideihin ja täyssähköautoihin

IONIQ Hybrid

IONIQ Hybrid

IONIQ Plug-in Hybrid

IONIQ Electric

KONA Hybrid

KONA Electric