Close

Kona Electric murtaa myyttejä sähköautoista

Sähköautoista on liikkeellä paljon myyttejä ja harhakäsityksiä. Listasimme muutamia yleisimpiä ja kerromme, ovatko ne totta vai ei.

Vaikka sähköautoja on ollut olemassa jo vuosikymmenien ajan, ne ovat liikenteessä harvinaisempia kuin polttomoottorilla varustetut ajoneuvot. Ehkä sen vuoksi niihin liittyy yhä paljon myyttejä ja harhakäsityksiä. Olemme listanneet muutamia yleisimpiä myyttejä ja kerromme, pitävätkö ne Hyundai Kona Electricin osalta paikkansa.

Myytti: Sähköautoilla on lyhyt toimintamatka

Totuus: Akkuteknologian kehittyessä sähköauton toimintamatka yhdellä latauksella kasvaa koko ajan. Uusimman sukupolven 64 kWh:n akulla Kona Electric kulkee jopa 449 kilometriä yhdellä ainoalla akun latauksella. Pitkän toimintamatkansa ansiosta Kona sopii mainiosti monipuoliseen ajoon – ei vain lyhyisiin kaupunkipyrähdyksiin ja päivittäisiin työmatkoihin, vaan myös pidemmille matkoille.

Myytti: Sähköautot ovat liian kalliita

Totuus: Sähköautojen ostohinta on keskimäärin polttomoottoriautoja korkeampi, mutta hintaero kapenee koko ajan. Lisäksi monet Euroopan maat tarjoavat sähköauton ostajalle veroetuja ja hankintatukia, mikä tekee niistä edullisempia. Sähköautoon ei myöskään tarvitse asentaa erillistä lohkolämmitintä ja vakiovarustelistalta löytyy ajastettava sisätilan lämmitin.

Auton hankinnassa on tärkeää miettiä myös omistajuuden aikaisia kokonaiskuluja. Useiden tutkimusten mukaan sähköautoissa nämä kulut ovat jopa hieman pienemmät kuin polttomoottoriautolla – ei vain siksi, että tarvittavan sähköenergian hinta on halvempaa kuin polttoaineen, vaan myös koska sähköautojen omistajilta kuluu vähemmän rahaa huoltoihin ja korjauksiin.

Autoilun kuluihin vaikuttaa myös auton jälleenmyyntiarvo. Sähköautot säilyttävät arvonsa käytettynä usein paremmin kuin polttomoottoriautot. Hyundain sähköautot pärjäävät tässä mielessä erityisen hyvin, sillä niiden korkeajänniteakustolle annetaan kahdeksan vuoden / 160 000 (Kona Electric) tai 200 ooo (IONIQ Electric) kilometrin takuu.

Vertailussa keskeisimpiin kilpailijoihin Kona Electricillä arvioidaan olevan yksi parhaista jälleenmyyntiarvoista viidellä suurimmalla Euroopan markkina-alueella. Riippumattoman Autovista Intelligence* -julkaisun mukaan Kona Electric säilyttää käytettynä peräti 47,2 prosenttia ostohinnastaan. Autoon viime aikoina tehtyjen päivitysten, kuten lataustekniikan kehittämisen, on arvioitu parantavan arvon säilymistä entisestään.

Hyundai IONIQ, maailman ensimmäinen kolmella erilaisella voimalinjalla varustettu automalli, sai arvon säilymisestä kertovan Value Champion -palkinnon kahtena peräkkäisenä vuonna. Kunnianosoitus perustui arvioituun jälleenmyyntiarvoon neljän vuoden jälkeen 10 000 kilometrin vuotuisella ajomäärällä, ja sen myönsivät Saksan johtava autolehti Auto Bild sekä riippumaton markkina-analyysejä tekevä konsultointiyritys Schwacke GmbH.

Kona Electric lataus

Myytti: Sähköautojen latauspisteitä ei ole riittävästi

Totuus: Euroopassa oli vuonna 2019 noin 165 000 julkista sähköautojen latausasemaa, ja niistä yli 17 000 oli tehokkaita pikalatausasemia. Suomessa vastaavat luvut olivat vuoden 2019 lopussa 993 julkista latausasemaa, joista pikalataus löytyi 215 asemalta.** Määrä kasvaa jatkuvasti. Yhä useammat työpaikat, marketit ja yleiset pysäköintialueet tarjoavat jopa veloituksetonta latausta. Autoilijat, jotka haluavat ladata sähköautonsa kotona, voivat tehdä sen esimerkiksi yöaikaan käyttämällä tavallista sähköpistoketta ja sähköauton mukana toimitettavaa latauskaapelia. Parempi vaihtoehto kotilataukseen on kiinteän latauspisteen asennuttaminen lataamista varten.

Kona Electriciin on saatavana 10,5 kW:n tehoinen kolmivaihevirtalaturi, joka on yhteensopiva sekä julkisten yksi- ja kolmivaiheisten vaihtovirtalatausasemien että kotiin asennettavien kiinteiden latauspisteiden kanssa. Tämän ansiosta latausajat saadaan puristettua lyhyiksi; 39 kilowattitunnin akku täyttyy ajassa 4 tuntia 50 minuuttia, eikä 64-kilowattituntinenkaan akku vie latautuakseen kuin 7 tuntia 30 minuuttia.

Myytti: Sähköauton lataaminen on vaarallista sateella

Totuus: Sähköautot ja niiden laturit on rakennettu kestämään kaikkia sääolosuhteita. Ne on varustettu modernilla teknologialla, joka tekee niistä yhtä turvallisia kuin polttomoottoriautot – ellei jopa turvallisempia. Sadesäällä lataaminen ei siis ole ongelma.

Kona Electric on varustettu viimeisimmillä aktiivista turvallisuutta parantavilla ja kuljettajaa avustavilla järjestelmillä, jotka tunnetaan Hyundai SmartSense -teknologiana. Kokonaisuus sisältää muun muassa etutörmäyksenestojärjestelmän jalankulkijan tunnistuksella, kuolleen kulman ja takaa tulevan risteävän liikenteen törmäysvaroittimet, kaistallapysymisavustimen, kuljettajan vireystilan seurannan, kaukovaloavustimen sekä pysähdyksen jälkeen auton automaattisesti tavoitenopeuteen kiihdyttävän älykkään vakionopeudensäätimen. Sähköautoilijan mielenrauha on taattu myös ajon aikana.

Kona Electricit Hangon satamassa

Myytti: Markkinoilla ei ole minun tarpeisiini sopivaa sähköautoa

Totuus: Sähköautojen mallivalikoima on laajentunut todella nopeasti viime vuosina. Nykyään saatavana on monenlaisia sähköautoja pienistä kaupunkiautoista maasturimaisiin SUV-malleihin. Tämän päivän sähköautotarjonta sopii kaikenlaisille tarpeille ja elämäntavoille.

Kona Electric oli ensimmäinen kompakti sähkökäyttöinen SUV Euroopan markkinoilla. Auto on räätälöity sopimaan erityisesti aktiivisesta elämästä pitäville ihmisille, ja sen 64-kilowattituntiseen versioon saa asentaa jopa vetokoukun. Tämä mahdollistaa esimerkiksi pyöränkuljetustelineen asentamisen autoon, mutta vetomassaa autolla ei kuitenkaan ole.

Myytti: Sähköautot eivät ole hauskoja ajettavia

Totuus: Polttomoottoriautoihin verrattuna sähköautot ovat hiljaisempia ja kulkevat sulavammin. Monien sähköautojen kiihtyvyys on ylivoimaista verrattuna polttomoottorikäyttöisiin malleihin, ja myös niiden ajettavuus on parempi, koska akut on sijoitettu auton pohjaan painopistettä madaltamaan.

Kona Electric on 204 hv:n tehollaan, 395 Nm:n väännöllään ja 167 km/h -huippunopeudellaan yksinkertaisesti voimakas SUV. Se kiihtyy 0-100 km/h vain 7,9 sekunnissa. Kuljettaja voi käyttää auton sähköistä voimalinjaa monipuolisesti ja helposti valitsemalla painikkeilla sopivan ajomoodin. Säädettävän energian talteenoton ansiosta kuljettaja voi myös vaikuttaa moottorijarrutuksen voimakkuuteen ohjauspyörän taakse sijoitetuilla valitsimilla. Järjestelmä syöttää jarrutuksessa syntyvää energiaa akkuihin aina kun se on mahdollista.  Kona Electric pystyy säätämään jarrutuksia ja hidastamisesta syntyvän energian talteenottoa liikennetilanteen mukaan.

Kona Electric keula

Myytti: Sähköautot eivät näytä hyviltä

Totuus: Kona Electric suunniteltiin erottumaan katukuvassa. Sen tunnusomaisia piirteitä ovat sulavat mutta veistokselliset muodot, tehokkaat led-valot ja aerodynaamisesti optimoidut 17-tuumaiset kevytmetallivanteet. Umpinainen keula antaa autolle modernin ja puhtaan ulkomuodon. Ostaja voi muokata autoa mieleisekseen valitsemalla haluamansa jopa 21 erilaisesta korin väriyhdistelmästä.

Tietoa Kona Electricistä

Tehokkaan sähköisen voimalinjansa, pitkän toimintamatkansa ja tyylikkään ulkomuotonsa ansiosta Kona Electricistä on tullut suosittu valinta Hyundain mallistossa. Kompakti SUV on kahminut palkintoja julkistamisestaan lähtien. Viime vuonna auto valittiin WardsAuto 10 Best Engine -listalle, ja se sai myös Affordable Electric Car of the Year -tittelin Auto Express -lehden järjestämässä New Car Awards -kilpailussa. Lisäksi joulukuussa 2019 kuluttajalehti Which? nimesi Kona Electricin vuoden tuotteeksi Product of the Year -palkinnolla. Kona päihitti 3 500 muuta kisassa ollutta tuotetta, joita oli kaikista tuoteryhmistä.

Kona Electric sai vuoden 2019 lopulla tuotepäivityksiä, joihin kuuluu 10,5 kW:n tehoinen kolmivaihevirtalaturi. Se mahdollistaa entistä nopeamman latauksen. Lisäksi autoon voi valita navigointijärjestelmän 10,25-tuumaisella keskinäytöllä.

*Lähde: Autovista Compare, 06/2019, FCC, vaihtoautot, 3 v/60 000 km vs. 03/2020, FCC, vaihtoautot, 3 v/60 000 km.

**Lähde: Hyvinvointia sähköllä ja Sähköisen liikenteen tilannekatsaus 2019 Q4

Lue myös: