Puutalobabyn koeajossa IONIQ Electric ja IONIQ Plug-in Hybrid
Kaupallinen yhteistyö Puutalobabyn kanssa
Sähköauto vai hybridi
Satavuotiasta puutaloa perheensä kanssa asustava, ja jo vuodesta 2012 asti tyytyväinen Hyundai i20 -kuljettaja, sekä bloggaaja Puutalobaby potee pitkään kestänyttä sähköautokuumetta. Koska merkki on perheelle ennestään tuttu, ovat he jo hiukan tutustuneet Hyundai IONIQ ja Hyundai KONA -täyssähköautoihin internetin ihmemaassa. Myös leasing-vaihtoehto voisi olla perheelle potentiaalinen vaihtoehto.
Niinpä yhteistyössä päätimme, että nyt on sopiva hetki hypätä sekä ladattavan Hyundai IONIQ Plug-in-hybridin että täyssähköisen Hyundai IONIQ Electricin kyytiin, ja pohtia millainen ratkaisu olisi kaupungissa asuvalle, mutta paljon liikkuvalle perheelle sopivin. Entä mitä autojen kuljettajaa avustaville ja turvallisuusjärjestelmille on ehtinyt tapahtua sitten vuoden 2012?
Poimimme Sinulle tähän muutaman lainauksen Puutalobabyn tekstistä.
”No, mieluummin ajaisin sähköllä kuin bensiinillä.
Mutta entäs sitten hybridi? Onko se sähköautoilu edelleen jotenkin hankalaa, olisiko hybridi kuitenkin helpompi vaihtoehto…? Tosi moni tuntuu valitsevan nykyisin hybridin tai ladattavan hybridin. Hyvä niin!
Vaikka oikeasti haluaisin kuitenkin pohjimmiltani juuri sen sähköauton.
Netin äärellä tehty pähkäily ei antanut vielä täyttä selvyyttä asiaan. Ja vaihtoehtoja on niin valtavasti! Omaan valintaan vaikuttaa tietysti myös aiemmat kokemukset: me ollaan oltu tuohon meidän aiempaan Hyundaihin (i20) todella tyytyväisiä. Siinä oli vieläpä alussa Hyundain viiden vuoden takuu. Sinä aikana ei tapahtunut muuta kuin se takalasin hajoaminen, ja se meni takuun piikkiin.
Siksi mun on hyvin helppo kuvitella valitsevani Hyundai seuraavaksikin autoksi, joko sähkönä tai hybridinä.
Mutta se kysymys edelleen kuuluu: sähkönä vai hybridinä?”
”Ensin pääsin koeajamaan viisi päivää plug-in hybridiä (Hyundai IONIQ Plug-in), ja sen jälkeen vielä toiset viisi päivää täyssähköautoa (Hyundai IONIQ Electric).”
”Ja jo autokaupalta kotiin ajaessa… uuh. Tässähän on kaikenlaisia ominaisuuksia.
”Ihan niin kuin olisi jotain ufoa ajanut!”, hihkuin kotona.
Pyydän jo etukäteen anteeksi teiltä, joille nämä kaikki tällaiset ovat autossa jotenkin normaalia ja tavallista. Mutta siis… ohhoh, en ole tiennyt tällaista kaikkea olevan edes olemassa!”
”Kun ajaa hybridillä, auto valikoi itse ajotilanteen mukaan fiksuimman energialähteen ja vaihtelee sitä sujuvasti ilman, että sitä kuski huomaakaan. Tai no mittaristosta huomaa, mutta ei muuten. Sähköakku latautuu myös jonkin verran ajaessa: sähkömoottori hidastaa auton vauhtia (tehon saa valita itse) ja tällöin akku latautuu.
Ja esimerkiksi – tervetuloa taas tänne scifi-osastolle – kun me laitettiin näyttöön valmiiksi ajomatka kotoa mökille, tämä avaruusalus auto hitto vie (anteeksi) analysoi sen koko hemmetin (anteeksi) reitin ylä- ja alamäkineen. Sitten se auto osaa valita itse sen, että missä kohdassa reittiä käyttää sähkö- ja missä bensiinipuolta.
Ja se myöskin antoi vinkkiä, että koska esimerkiksi voisi löysätä vähän kaasupoljinta ja siten pienentää polttoaineenkulutusta.
Mindblown.”
”Viisi päivää kului nopeasti, ja edessä oli vaihtaminen testiin toiseen osaan. Täyssähköauto. Jaiks.”
”Joel oli ensimmäinen, joka sen ääneen sanoi. Oltiin ajettu vasta muutama kilometri tällä täyssähköautolla.
”Kyllä me varmasti tällainen sitten suoraan hankitaan, ei me sitä välimuoto-hybridiä mihinkään tarvita. Sitten, kun vaihdetaan pois bensiinistä, niin suoraan sähköön vaan.”
Oho!”
”Itselleni sellainen ahaa-elämys oli, että akun latauksen pysymiseen voi luottaa ihan samaan tapaan kuin luottaa siihen, että kun tankkaa tankin täyteen, niin se bensa todellakin pysyy siellä tankissa.
Noilla Hyundain sähköautojen ja hybridien akuilla on vieläpä kahdeksan vuoden takuu. En ole kuullut, että millään bensatankilla olisi noin pitkää takuuta, ha!
Täyssähköön siirtyminen vaatisi vain uudenlaista rutiinia ja mä uskon, että tottuisin siihen hyvin nopeasti.”