Close

Hyundai i20 N Rally2:n talvitestit: check!

Hyundai i20 N Rally2 ralliauton kehitysohjelma on jatkunut talvitesteillä Ruotsissa, ohjaksissa olivat Craig Breen ja Oliver Solberg. Testi antoi Customer Racingin insinööreille mahdollisuuden nähdä ja kokea uuteen autoon suunniteltujen ratkaisujen ja osien suorituskyky lumisissa ajo-olosuhteissa.

Tulevana kesänä nykyisen Hyundai i20 R5 -ralliauton korvaavan Hyundai i20 N Rally2:n kehitysohjelma on jatkunut talvitesteillä Ruotsissa. Hyundain tehdaskuljettaja Craig Breen sekä WRC2-luokan kuljettaja Oliver Solberg ajoivat neljän päivän aikana yli 600 testikilometriä Keski-Ruotsissa sijaitsevan Värmlandin alueella.

i20 N Rally2 -auton sivuprofiili

Ajotehtävät jaettiin Breenin ja Solbergin kesken siten, että molemmat kuljettajat ajoivat kaksi testipäivää. Testitiet oli valittu Ruotsin MM-rallista tutun tukikohdan Torsbyn pohjoispuolelta. Hyundai Customer Racingin insinöörit saivat talvitestissä tärkeää tietoa uuden auton ajo-ominaisuuksista lumella ja jäällä. Testin avulla haluttiin varmistaa, että jokainen ensi kesästä alkaen i20 N Rally2 -autolla ajava tiimi sekä kuljettaja saa kaikissa ajo-olosuhteissa parhaat mahdolliset lähtökohdat menestyäkseen.

Testi antoi Customer Racingin insinööreille mahdollisuuden nähdä ja kokea uuteen autoon suunniteltujen ratkaisujen ja osien suorituskyky lumisissa ajo-olosuhteissa. Neljän testipäivän aikana autossa kokeiltiin useita jousitukseen ja voimansiirron suunniteltuja säätö- ja välitysvaihtoehtoja sekä vielä luokittelemattomia osia. Testeistä kerätty tieto analysoidaan tarkasti, jonka jälkeen paras kokonaisuus päätyy auton lopulliseen luokitusversioon.

Hyundai Motorsport Customer Racing on suunnitellut uuteen i20 N Rally2 -autoon täysin uuden 1,6-litraisen turbomoottorin ja edelleen kehitetyn nelivetoisen voimansiirron, jonka jatkeena on R5-mallista tuttu viisivaihteinen sekventaalivaihteisto. Testeissä on jo käynyt ilmi, että uusi alustageometria ja iskunvaimennus ovat parantaneet auton ajettavuutta kaikenlaisilla tienpinnoilla ja kaikissa sääolosuhteissa merkittävästi.

Uuden ralliauton kehitystyöprojekti jatkuu kevään aikana asfaltti- ja sorateillä. Auton tilauskirja on myös avattu, joten Hyundain Customer Racing toivoo autosta kiinnostuneiden tiimien ja kuljettajien ottavan yhteyttä tallin päämajaan Saksaan.

– Hyundai i20 N Rally2 tuntui todella mukavalta ajaa. Hyundai Motorsport ottaa merkittäviä edistysaskelia uudella autolla, jonka pito ja hallinta ovat jo nyt korkealla tasolla. On ollut jännittävää olla mukana tällaisen uuden projektin kehitystyössä ja nähdä, kuinka paljon Hyundai Motorsport panostaa voittavan Rally2-auton kehitysprosessiin, uutuutta testannut Oliver Solberg toteaa.

Hyundai Motorsportin asiakaspalvelutoiminnan johtaja Andrew Johnsin mukaan i20 N Rally2:n kehitysohjelma kulkee suunnitellusti eteenpäin.
– Viimeisin talvitestimme on avainasemassa varmistamassa, että voimme valmistaa jokaiselle ajoalustalle kilpailukyisen ralliauton. Neljän testipäivän aikana ajetut kilometrit eivät olleet hyödyllisiä ainoastaan asiakkaillemme, vaan ne auttavat myös meitä jatkamaan viime vuoden lopulla sora-alustalla aloitettua kehitystaivalta oikeaan suuntaan.

– Seuraavien kuukausien aikana insinöörimme jatkavat testaustoimintaa eri kuljettajien kanssa, jotta saamme riittävän laajasti palautetta autoon suunnitelluista yksityiskohdista. Auton lopullisen, asiakkaillemme tarjottavan version tulee olla kaikilla ajopinnoilla toimiva paketti, Johns alleviivaa.