Raskas liikenne sähköistyy – vedyllä kulkevaan Hyundai XCIENT -kuorma-autoon mallipäivitys
Polttokennolla vedystä sähköä tuottavat vetyautot ovat monessa maassa jo arkipäivää, vaikka Suomesta vedyn tankkausverkostoa ei toistaiseksi vielä löydykään.
Esimerkiksi Sveitsissä Hyundai XCIENT -kuorma-autoilla on ajettu jo 750 000 kilometriä, ja kuluvan vuoden aikana maahan toimitetaan 140 uutta XCIENT-polttokennoajoneuvoa nykyisten 46 auton lisäksi. Hyundain tavoitteena on toimittaa Eurooppaan yhteensä 1 600 vetykäyttöistä kuorma-autoa vuoteen 2025 mennessä.
Vedyllä kulkevat kuorma-autot ovat muiden täyssähköautojen tavoin lähipäästöttömiä, sillä elektrolyysin avulla vedystä sähköä tuottamalla sivutuotteena syntyy ainoastaan puhdasta vettä. Myös autoon tankattava vety on mahdollista tuottaa esimerkiksi uusiutuvalla aurinko- tai tuulienergialla.
Uudistuvassa Hyundai XCIENT -vetykuorma-autossa on seitsemän tankkia, joihin voidaan varastoida 31 kilogrammaa vetyä suurella 350 barin paineella. Näiden lisäksi autossa on 72 kWh:n akusto ja yhteistoimintamatka on noin 400 kilometriä.
Uudessa vuoden 2021-mallivuoden Hyundai XCIENT -kuorma-autossa on kaksi 90 kW:n tehoista polttokennoa, joilla tuotetaan virtaa 350 kW:n huipputehoon yltävälle sähkömoottorille. Tehokkaan sähkömoottorin suurin vääntömomentti on vakuuttavat 2 237 newtonmetriä.
XCIENT-vetykuorma-auton tankkaaminen kestää 8-20 minuuttia ulkolämpötilasta riippuen, joten pitkiä lataustaukoja ei tarvita. Malliuudistuksen yhteydessä 4×2 -korimalli saa rinnalleen 6×2 -vaihtoehdon.
Suorituskykypäivitysten ohella Hyundai XCIENT on saanut aiempaa dynaamisemmat muodot, jotka korostavat ajoneuvon ympäristöystävällisyyttä. Muotoilussa huomio kiinnittyy uuteen V-kirjaimen malliseen keulailmeeseen ja näyttävään krominväriseen maskiin. Siniset yksityiskohdat alleviivaavat auton kulkevan päästöttömästi sähköllä.
Uuden Hyundai XCIENT -polttokennoauton valmistus alkaa elokuussa. Kaikkiaan Hyundailla on yli 20 vuoden kokemus polttokennoteknologian kehittämisestä.