Hyundain uusi E-GMP-alusta mahdollistaa hyvän ajettavuuden ja huipputehokkaan latauksen
IONIQ 5 julkaistiin Suomessa keväällä 2021. Se ei ole Hyundain ensimmäinen sähköauto, mutta se on ensimmäinen uudelle E-GMP-alustalle kehitetty automalli. Uusi, täysin sähkökäyttöisille autoille tarkoitettu alusta merkitsee suurta edistysaskelta Hyundaille ja alleviivaa valmistajan sitoutumista ympäristöystävälliseen autoiluun.
IONIQ 5 on ensimmäinen myyntiin tuleva sähköauto E-GMP-alustalla, mutta ei jää viimeiseksi. Hyundai esittelee jopa yksitoista täysin sähkökäyttöistä mallia tulevan neljän vuoden aikana.
E-GMP-alustan suunnittelussa ei tarvinnut huomioida esimerkiksi vaihdelaatikon tai pakoputkiston sijoittelua. Tämä tarjosi aivan uudenlaista vapautta esimerkiksi auton sisätilojen, ja myös ajettavuuden suunnittelulle. Uuden sähköautoalustan ja IONIQ 5:n myötä sähköauto sopii yhä useammalle kuljettajalle.
Yksinkertaista huipputekniikkaa
Yksi monista sähköauton eduista on mahdollisuus ladata kotona. Auto on aamulla kotiparkissa aina akku täynnä. Kaikki eivät kuitenkaan voi ladata kotona tai töissä ja myös pidemmillä matkoilla on usein tarve ladata autoa nopeasti.
Latausta monella eri jännitteellä täysin automaattisesti
Yksi uuden E-GMP-alustan keskeisimmistä eduista onkin mahdollisuus käyttää supertehokkaita suurteholatureita: auto ja akusto toimivat 800 voltin jännitteellä, joka on uusin ja tehokkain sähköautojen käytössä oleva sähköjärjestelmä. Suomalaiselle autoilijalle tämä tarkoittaa sitä, että IONIQ 5 ja muut tulevat E-GMP-alustaa hyödyntävät sähköautot osaavat hyödyntää parhaalla tavalla sekä IONITY-latausasemia että esimerkiksi 800-volttisia Alpitronic Hypercharger -suurteholatureita, joita varsinkin Recharge Infra on rakentanut maahan valtateiden varteen.
IONIQ 5 latautuu parhaimmillaan 10 prosentin varaustasosta 80 prosentin tasolle vain 18 minuutissa. Sadan kilometrin toimintamatkan lataaminen vie nopeimmillaan alle viisi minuuttia.
Suuren 800 voltin jännitteen lisäksi E-GMP-alustalle rakennettuja sähköautoja voi ladata myös tavallisilla 400 voltin pika- ja suurteholatureilla. Näiden teho on yleensä 50-150 kilowattia, jolloin auton latausaika melkein täyteen on noin 25-60 minuuttia.
Eri latausjännitteiden hyödyntäminen ei vaadi mitään erillistä autoon asennettavaa laitteistoa eikä asetusten valintaa, vaan sen mahdollistaa sähköautoalustan ainutlaatuinen taka-akselilla sijaitseva moottori yhdessä invertterin kanssa. Ne nostavat latausjännitteen yhteensopivaksi auton akustolle. Auto tekee jännitteen muutokset täysin automaattisesti, eli autoilijan ei tarvitse tietää jännitteistä sen tarkemmin. Riittää, että kytkee auton lataukseen sillä liittimellä, joka autoon sopii. Helppo nyrkkisääntö on: mitä isompi liitin ja paksumpi kaapeli – sitä enemmän auto yleensä saa lataustehoa.
Lataa ja käytä sähkötoimisia laitteitasi sujuvasti reissussa
Lisäakku on älypuhelimen käyttäjille tuttu apuväline. Jos vaikka matkalla ei ole mahdollisuutta ladata puhelinta, voi erillisellä akulla pitää älylaitteen vireessä.
E-GMP-alustalle toteutetut sähköautot tekevät saman, mutta paljon isommin. Sähköauto on energiavarasto renkailla. Sen latausliittimeen asetettavalla sovittimella akun energia on käytettävissä tavallisena pistorasiana. Auto antaa tehoa 3,68 kW, mikä vastaa 16 ampeerin sulakkeen syöttämää pistorasiaa.
IONIQ 5 on energiavarasto renkailla.
Toimintoa kutsutaan nimellä V2L (Vehicle to Load) ja se sopii vaikkapa tietokoneiden, sähköpyörien ja telttailutarvikkeiden käyttöön. Auto voi toimia myös sähköistämättömän kesämökin virtalähteenä: esimerkiksi jääkaappipakastin voisi toimia auton akulla muutaman päivän tai viikonkin, vaikka samalla ladattaisiin älylaitteita ja tietokoneita. V2L-toiminnolla voi ladata toista sähköautoakin!
Ei enää pelkoa toimintamatkan riittävyydestä
Ainoastaan sähköautoja varten suunniteltu E-GMP-alusta mahdollistaa myös matalan kulutuksen ja suuren ajoakun. Takavetoisen IONIQ 5 -auton akkukantama onkin varsin hyvä: 481 kilometriä (yhdistetty, WLTP). Kaupunkiajossa auto kulkee vielä enemmän, 686 kilometriä. Nelivetoisena IONIQ 5 liikkuu saman matkan kaupunkiajossa, yhdistetyssä ajossa 460 km.
Sisätilojen suunnitteluun uutta vapautta
Näkyvimmät muutokset verrattuna perinteisiin käyttövoimiin löytyvät kenties auton sisältä. Litteä ja suora auton pohja ja todella pitkä 3000 millimetrin akseliväli mahdollistavat aivan uudella tavalla auton sisätilojen suunnittelun. Esimerkiksi istuimien sijoittelussa ei tarvitse huomioida vaihdelaatikkoa eikä kardaaniakselia, polttoainetankista puhumattakaan.
Auton pituus ei kuitenkaan kasva kohtuuttomaksi, sillä etu- ja takaylitykset voidaan tehdä hyvin lyhyeksi ja myös keulapelti on lyhyt ja laskeutuu voimakkaasti. Autossa on siis varattu tilaa ennen kaikkea ihmisille ja matkatavaroille, ei autotekniikalle.
Matkustajille tämä tarkoittaa lisää jalkatilaa sekä mahdollisuutta vaihtaa paikkaa myös auton sisällä. Auton vasemmalta puolelta voi helposti siirtyä oikeanpuoleisista ovista ulos – ominaisuus joka on taskuparkissa, vilkkaasti liikennöidyillä kaduilla arvokas.
Myös etupenkillä tilaa on enemmän, koska ilmastoinnin kompressori ja muut käyttölaitteet on voitu viedä kauemmas kuljettajasta tilaan, jossa aiemmin on ollut moottori. Näin kojelaudan ei tarvitse olla lähellä matkustajia.
IONIQ 5 on ensimmäinen E-GMP-alustan sähköauto
Hyundai julkaisi IONIQ 5 -uutuuden alkuvuodesta 2021. Se on jatkoa Hyundain menestyksekkäälle sähköautosarjalle ja vahva osoitus E-GMP-alustan suorituskyvystä ja joustavuudesta.
Uudenlainen Universal Island -keskikonsoli
IONIQ 5 -sähköauton Universal Island -keskikonsolia voidaan liu’uttaa jopa 140 millimetriä kuljettajan ja matkustajan istuimien välissä. Se tarjoaa matkustusmukavuutta, joustavuutta ja mahdollistaa myös autosta poistumisen vain yhdeltä puolelta autoa esimerkiksi ahtailla kadunvarsipaikoilla.
Uusi keskikonsoli tuo etua myös takapenkille: se tarjoaa jopa 15 watin langattoman latauksen älypuhelimille sekä USB-latausliitännät.
Istuinmukavuuden uusi taso
Sähköautoalustan tasainen pohja mahdollistaa istuimien vapaan sijoittelun. IONIQ 5 on varustettu sähkösäätöisillä etupenkeillä, jotka mahdollistavat uudenlaisen istuinmukavuuden. Selkänojat ovat nyt 30 prosenttia ohuemmat, mikä tarjoaa enemmän tilaa takapenkille, turvallisuudesta tinkimättä.
Lisää tilaa ja tavaratiloja
Kun moottori ei vie tilaa auton keulasta, on sinne voitu tuoda erillinen, 57 litran (takavetoinen malli) etutavaratila. Tällainen toinen tavaratila on kätevä varsinkin pitkillä matkoilla, kun tavaraa tarvitaan enemmän mukaan. Joskus etutavaratila voi olla helpompi käyttää, jos latauslaitteen lähelle pysäköinti vaatii auton perän ajamisen lähelle seinää.
Suurempia tavarakuljetuksia silmällä pitäen IONIQ 5 voidaan varustaa myös vetokoukulla. Jarrullinen vetomassa on jopa 1 600 kiloa.
Uusi E-GMP valjastetaan käyttöön
Uusi sähköautoalusta otetaan Hyundai-konsernissa käyttöön laajasti. E-GMP-alustalla on tärkeä rooli Hyundain tulevassa mallistossa, sillä yhtiö aikoo julkaista jopa 23 erilaista täysin sähkökäyttöistä automallia seuraavan viiden vuoden aikana, uudet IONIQ 5, 6 ja 7 -mallit mukaan luettuna. Hyundai suunnittelee myyvänsä yli miljoona sähköautoa maailmanlaajuisesti vuoteen 2025 mennessä. E-GMP määrittelee uudenlaisen sähköauton ja IONIQ 5 sen ensimmäisenä myyntiin tulevana automallina onkin huomioitu laajasti. IONIQ 5 -mallin innovatiiviset ja kestävät ratkaisut uudelleenmäärittelevät sähköisen liikkumisen.
Sähköisiä mahdollisuuksia ajettavuuteen, turvallisuutta unohtamatta
- E-GMP-alusta mahdollistaa hyvin erinäköisten ja -kokoisten autojen toteuttamisen: auton sivupaneelit, perä ja rengastilat voidaan muotoilla mallikohtaisesti. Myös korkeutta, akseliväliä sekä etu- ja takaylitystä voidaan säätää.
- Akusto on sijoitettu akselien väliin, auton pohjaan, mikä mahdollistaa optimaalisen painojakauman ja erittäin matalan painopisteen. Tämä parantaa auton ajo-ominaisuuksia erityisesti kaarteissa ja kiihdytyksissä.
- E-GMP-alusta on toteutettu 800 voltin jännitteellä. Tämä mahdollistaa huippunopean suurteholatauksen.
- E-GMP-alustalle tehdyt autot ovat aina joko taka- tai nelivetoisia. Takapyörät on monivarsituettu viidellä tukivarrella.
- Auton suurlujuusterästä ja alumiinirakenteita hyödyntävä runko on suunniteltu toisaalta absorboimaan kolarin voimia keulan ja perän törmäysvyöhykkeisiin ja toisaalta suojaamaan sekä matkustajia että akustoa törmäyksen vaikutuksilta.
- Suurlujuusteräsrakenteet kulkevat paitsi akuston ympärillä, myös läpäisevät sen muodostaen akkupaketista erityisen lujan kokonaisuuden.
- Ajoakun akkukennot on standardisoitu moduuleihin, joita voidaan tarvittaessa vaihtaa yksittäin. Näin yksittäinen vika akustossa ei johda koko akuston vaihtoon vaan vain viallinen akkumoduuli voidaan vaihtaa.