Close

Autokanta kääntyy kohti nollapäästöjä

EU:n ilmastopaketissa esitetään, että EU:ssa myytävien uusien henkilöautojen tulee olla nollapäästöisiä vuoden 2035 jälkeen. Käytännössä tämä tarkoittaisi, kaikki markkinoille tulevat uudet autot olisivat täyssähkö- tai polttokennoautoja.

EU:n ilmastopaketin puhutuimpia kohtia on esitys, jonka mukaan EU:ssa myytävien uusien henkilöautojen tulee olla nollapäästöisiä vuoden 2035 jälkeen. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että aikarajan jälkeen kaikki markkinoille tulevat uudet autot olisivat täyssähköautoja tai polttokennoautoja.

”Polttomoottoriautojen valmistus loppuisi, sillä ne eivät täyttäisi nollapäästöisyyden kriteerejä. EU-komissio haluaa tehdä päästömittauksen pakoputken päästä, ei elinkaarimittauksin”, Suomen Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo.

Hän korostaa, että kyse on vasta esityksestä. Tulevien poliittisten päätösten ohella myös tekniikan vauhdikas kehitys vaikuttaa siihen, millä käyttövoimilla tulevaisuudessa ajetaan.

”Uusien henkilöautojen myynnissä sähköautojen osuus kasvaa hyvinkin nopeasti. Uusista autoista kuitenkin vielä noin 90 prosentissa on polttomoottori, kun mukaan lasketaan hybridiautot”, Kallio suhteuttaa.

IONIQ 5 kuvattuna takaa päin

Vetyä hyödyntävät autot yleistyvät

EU-komissio haluaa edistää myös polttokennoautojen käyttöönottoa ja esittää koko EU:n kattavan vetyasemaverkoston rakentamista vuoteen 2030 mennessä. Tankkauspisteiden etäisyys  toisistaan olisi korkeintaan 150 kilometriä.

Tero Kallion mukaan vetyä hyödyntävät polttokennot todennäköisesti yleistyvät pidemmällä aikavälillä autojen käyttövoimana.

Etenkin raskaassa liikenteessä polttokennoissa on potentiaalia. Tämä edellyttää kuitenkin, että vedyn tuotantoon löydetään kustannustehokkaita ja vähäpäästöisiä tapoja. Tarvitaan myös riittävän kattava vedyn jakeluverkosto.

Uuden auton hankinta on aina ympäristöteko.

Kallion mukaan parhaillaan kehitettävät synteettiset polttoaineet voivat pidentää polttomoottoriautojenkin elinkaarta huomattavasti pidemmäksi. Ilmakehän hiilidioksidista ja vedystä valmistettavia uusia polttoaineita voitaisiin käyttää bensiinin ja dieselin raaka-aineina.

Kallio muistuttaa, että Suomen noin 2,7 miljoonan henkilöauton autokanta uudistuu joka tapauksessa hitaasti. Uusia autoja rekisteröidään vuosittain noin 100 000 kappaletta.

”Tänään ostettu uusi auto päätyy keskimäärin kierrätykseen vasta vuonna 2043. Polttomoottoriautoja nähdään Suomen teillä vielä ainakin 2050–2060-luvuilla. Siksi polttoaineiden jakelu on turvattava pitkälle tulevaisuuteen.”

Kallion mukaan uuden auton hankinta on aina ympäristöteko. Tämä pätee myös polttomoottoriautoihin.

”Jos vaihtaa vanhemman polttomoottoriauton uuteen, on siinä pienemmät hiilidioksidi- ja lähipäästöt. Uuden keskikokoisen henkilöauton päästöt ovat noin kolmanneksen pienemmät kuin kymmenen vuotta vanhalla autolla.”

Teksti on julkaistu Kaistalla-lehdessä marraskuussa 2021.