Rallin hybridiaikakauteen uudella Hyundai i20 N Rally1 -autolla
Hyundai Motorsportin väreissä valmistajien MM-pisteistä ja henkilökohtaisista mestaruuksista kauden 2022 jokaisessa 13 MM-osakilpailussa kilpailevat Thierry Neuville ja Ott Tänak. Oliver Solberg ja Dani Sordo jakavat ajotehtävät tiimin kolmannessa autossa.
Uudet Rally1:n tekniset säännöt sitouttavat rallin MM-sarjan kestävään tulevaisuuteen. Yhdeksännen MM-kautensa Monte Carlon rallista aloittava Hyundai Motorsport on testannut uutta i20 N Rally1-autoa viime vuoden toukokuusta ja kaikki on valmista tulevaan.
Uudet Rally1:n tekniset säännöt sitouttavat rallin MM-sarjan kestävään tulevaisuuteen.
Hyundai i20 N Rally1:ssä yhdistyvät viime kauden WRC-autosta tuttu 1,6-litrainen turbomoottori 280 kW (380 hv) sekä auton ohjaamoon taka-akselin eteen lattiatasolle asennettu saksalaisen Compact Dynamicsin suunnittelema ja valmistama 100 kW:n (134 hv) sähkömoottori, jonka vääntö on 180 Nm. Sähkömoottori, invertteri ja 3,9 kWh akku muodostavat 84 kg painavan kokonaisuuden, joka jokaisella tehdastallilla on ohjelmistoineen sama.
Rallitallit ovat sitoutuneet käyttämään yhteistä hybridiyksikköä kauden 2024 loppuun, jonka jälkeen he saavat suunnitella oman hybridimoottorinsa. Hybridijärjestelmän painon takia Rally1-auton minimipaino nostettiin WRC-auton 1190 kilosta 1270 kiloon.
Uutta on myös Rally1-auton omien turvakaarien sisälle asennettu FIA:n suunnittelema teräsputkikehikko, jonka tehtävänä on suojata kuljettajia ja hiilikuitukotelon sisälle rakennettua hybridiyksikköä. Uusi putkirakenne ja auton turvakehikko yhdessä suojaavat sivuttaistörmäyksissä kuljettajia 51 prosenttia edellistä paremmin ja edestä kohdistuvissa törmäyksissä 70 prosenttia tehokkaammin. Putkikehikon ristikkäistukien kestävyys ja lujuus kohenevat 38 prosentilla ja katon kautta tulevat iskut vaimentuvat peräti 115 prosenttia WRC-autoa paremmin. Uudet turvamääräykset nostivat myös molempien kuljettajien istumakorkeuden vähintään 11 senttimetriin auton lattiatasosta.
Rally1-autossa sähkövoimaa käytetään pääasiassa erikoiskokeilla. Kuljettaja valitsee EK:n lähdössä lähtöasetuksen sekä EK-asetuksen, jolloin järjestelmä tietää, että autolla ollaan starttaamassa erikoiskokeelle. Jokaisen EK:n lähdössä kuljettajalla on käytössä maksimissaan kymmeneksi sekunniksi reilut sata lisähevosvoimaa.
Kuljettaja voi valita sähkömoottorilta ulostulevan tehomäärän kolmelta eri ohjelmakartalta: lumelle ja jäälle, soralle ja kuivalle asfaltille on esivalittavana oma asetus. Kuljettaja ei ajon aikana tiedä tarkalleen, miten paljon sähkö missäkin tilanteessa polttomoottoria avustaa vaan hänen pitää aistia se autoa ajaessaan.
Rally1-auton regeneratiivinen latausjärjestelmä lataa erikoiskokeilla jarrutettaessa akkuun maksimissaan 30 kW teholla sähkövirtaa, riippumatta siitä, miten kovaa kuljettaja jarrua painaa. Noin reilun sadan hevosvoiman lisäteho on kaasupolkimen asennosta riippuen käytettävissä 20–40 sekunnin ajan, tai siihen asti, kun kuljettaja nostaa jalan kaasulta tai jarruttaa.
Sähkömoottorin tehokartta integroidaan moottoriohjausyksikköön, joten erikoiskokeilla sähköä hyödynnetään ainoastaan yhteistyössä polttomoottorin kanssa. Jos akku on tyhjä, auto etenee erikoiskokeilla polttomoottorin vauhdittamana. Mikäli koko hybridijärjestelmä ei jostain syystä toimi, se ei Rally1-autoa pysäytä. Ajoa voidaan jatkaa pelkän polttomoottorin avulla.
MM-rallien järjestäjien edellytetään määrittelevän reitin siirtymätaipaleille HEV-alueita (Hybrid Electric Vehicle Zones), joissa on sallittua ajaa ainoastaan sähkövoimalla.
Rally1-autolla voidaan ajaa pelkällä sähköllä 20 km. MM-rallien järjestäjien edellytetään määrittelevän reitin siirtymätaipaleille HEV-alueita (Hybrid Electric Vehicle Zones), joissa on sallittua ajaa ainoastaan sähkövoimalla. Näitä osuuksia ovat muun muassa lähellä huoltoparkkia sijaitsevien taajama-alueiden tai kylien keskustat.
Tunnistamisen helpottamiseksi Rally1-autojen etuoviin liitetään kilpailunumeron viereen urheiluautojen WEC-sarjasta tuttu HY-merkintä, jotta katsojat tietävät, mikä autoista toimii hybriditeknologialla ja mikä perinteisemmin polttomoottorilla.
-> Lue lisää Hyundain autourheilu-uutisia tästä!