Close

Hyundai Motorsportin rallitalli siirsi testialueensa Suomeen

Rallin MM-sarjan testisääntöjen perusteella Rally1 -luokan kuljettajat saavat ajaa yhden testipäivän Euroopassa jokaista Euroopassa ajettavaa MM-osakilpailua kohden. Hyundai Motorsportin WRC-talli siirsi testialueensa tämän vuoden ajaksi Saksasta Keski-Suomen Jämsään. Lue jutusta millä perusteilla testialue voidaan hyväksyä.

Rallin MM-sarjan testisääntöjä tiukennetaan vuosi vuodelta, joten ei ole itsestään selvyys, missä Rally1-autoa kannattaa kauden aikana kehittää. Kovassa kilpailussa jokainen sääntöjen sallima testimahdollisuus tulee käyttää mahdollisimman tehokkaasti hyväksi.

Sääntöjen perusteella Rally1 -luokan kuljettajat saavat ajaa yhden testipäivän Euroopassa jokaista Euroopassa ajettavaa MM-osakilpailua kohden. Testipäiviä ei voi säästää varastoon, vaan ne on käytettävä ennen kyseistä osakilpailua. Euroopan ulkopuolisissa MM-ralleissa ennakkoon testaaminen kohdemaassa on kielletty.

i20 N Rally1 testi talvella

Jokainen Rally1-autoa ajattava WRC-tiimi voi valita Euroopasta yhden pysyvän testialueen ja kohteen, jonka ympäristössä autoa saa testata rajoituksetta. Paikka hyväksytetään etukäteen FIA:ssa ja päätös on voimassa yhden kauden kerrallaan. Kiinteä testialueen on oltava halkaisijaltaan 10 kilometrin kokoisen ympyrän sisällä ja kyseisen ympyrän sisälle mahtuvien testiteiden kokonaispituus saa olla enintään 12 kilometriä.

Tulevana viikonloppuna Ruotsin MM-rallissa Uumajassa kilpailevan Hyundai Motorsportin WRC-talli siirsi testialueensa tämän vuoden ajaksi Saksasta Keski-Suomen Jämsään. Testialueympyrän pohjoisen ja etelän ääripäät ovat karkeasti Jämsän Hallissa ja Ouninpohjassa. Saksan Alzenaussa päämajaansa pitävän WRC-tiimin testialue on aiemmin sijainnut Saksassa, jossa on varsin vähän testikäyttöön soveltuvia soratiealueita.

Hyundai i20 N Rally1

Tällä hetkellä Suomen Lapissa testataan ja kehitetään sarjatuotantoon valmistuvia ajoneuvoja, renkaita sekä muuta tie- ja ajoneuvotekniikkaa useamman valmistajan toimesta. Hyundain päätös kokea Suomi Euroopan parhaana erikoisautojen testikohteena näkyy pidemmällä aikavälillä myös Hyundai-asiakkaille automalleina, joiden ominaisuudet ovat Suomessa hiottuja.

Hyundain rallitallin varajohtaja Julien Moncet kertoo, että tiimi on työskennellyt Monte Carlon MM-rallin jälkeen uskomattoman lujasti.

Rallia edeltäneet testit Suomessa auttoivat meitä valmistautumaan Uumajan ympäristön talvisiin teihin hyvin.

– Odotamme Ruotsissa parempaa suorituskykyä. Rallia edeltäneet testit Suomessa auttoivat meitä valmistautumaan Uumajan ympäristön talvisiin teihin hyvin. Kuljettajamme tietävät, mitä tarvitaan ollakseen kilpailukykyinen lumella. Keskitämme kaiken energiamme tuodaksemme automme hyvien sijoitusten kera Ruotsissa maaliin.

Hyundai i20 N Rally 1

Rallin MM-sarjan kauden 2022 toinen osakilpailu ajetaan Ruotsissa torstaista sunnuntaihin 24.-27.2.