Jokainen huippusuorituskykyinen N-sarjalainen syntyy Hyundai Motorin Namyangin tutkimus- ja kehityskeskuksessa, työhönsä intohimoisesti suhtautuvien asiantuntijoiden suunnittelemana.
Valmistumisensa jälkeen autot lähetetään viimeistelytestiin Saksan Nürburgringille, joka on yksi vaativimmista ja armottomimmista testiradoista maailmassa.
Mutkat ovat matkan suola.
Suorituskykyä arkiajoihin.
Räätälöity rata-ajoon.
N-kirjain on yhtä kuin Namyang ja Nürburgring: syntynyt Namyangissa ja viimeistelty Nürburgringillä.
N-logo on saanut inspiraationsa moottoriradan kaarteesta.
N-brändin syntymäkoti on Namyangin tutkimus- ja kehityskeskus.
N-tekniikka on hiottu huippuunsa Nürburgringin vaativalla Nordschleifen maantieradalla, joka tunnetaan yhtenä vaativimmista maantieradoista. 20,8 km mittainen rata sisältää kaikkiaan 78 kaarretta sekä toistuvia ylä- ja alamäkiä. Korkeuserot vaihtelevat 320 ja 617 metrin välillä.
Hyundai Motorin Euroopan testikeskuksen koti on Nürburgringin kuuluisa Nordschleifen moottorirata, jossa Hyundai toteuttaa autojensa kestävyystestejä.
Testikeskuksen rakentaminen keskelle kuulua kilpa-areenaa merkitsee maailman edistyneimpien autotekniikoiden alttiiksi asettamista armottomiin ajo-olosuhteisiin sekä Hyundain aggressiivista omistautumista huippusuorituskykyisen ajoneuvotekniikan kehittämiseen.
Etelä-Korean Namyangissa sijaitseva tutkimus- ja kehityskeskus on Hyundai Motorin maailmanlaajuisen tutkimus- ja kehityskeskusverkoston sydän ja Hyundai N:n syntymäkoti. Yli 330 hehtaarin kokoinen alue sisältää useita teknologiakeskuksia ja erilaisia testiteitä.
N-brändin kehitystyö tapahtuu Namyangissa maailmanluokan asiantuntijoiden ajatustyön tuloksena.
Hyundain kautta aikojen rajuimman sarjatuotanteisen N-sarjan auton ensimmäiset asiakastoimitukset alkavat Suomessa toukokuussa 2024. IONIQ 5 N tarjoaa äärimmilleen viedyn ajokokemuksen: paikoiltaan satasen vauhtiin 3,4 sekunnissa, huipputehoa 650 hv ja vääntöä 770 Nm. Auto on poikkeuksellisen pitkälle käyttäjänsä tuunattavissa erilaisin ajotilavalinnoin. Oman lisänsä ajokokemukseen tuo N Active Sound + -äänijärjestelmä, joka tuottaa auton ulkopuolelle sijoitetuista kaiuttimista urheiluauton ääntä 72 dB:n voimakkuudella.
Tutustu tarkemmin IONIQ 5 N:n ainutlaatuisiin ominaisuuksiin.
i20 N on i20-vakioversioon perustuva, i20 WRC -ralliauton innoittamana ratakäyttöön ja jokapäiväiseen arkiajoon suunniteltu käyttöauto. Useat auton suorituskykyä tehostavat tekniikat, kuten moottorin kierrosluvun vaihtotapahtuman yhteydessä säätävä Rev Matching -järjestelmä eli automaattinen välikaasu ja nopeimman mahdollisen liikkeellelähdön takaava Launch Control -järjestelmä, ovat suunniteltu parantamaan i20 N:n suorituskykyä. Lisäksi matala maavara ja korin aerodynaaminen muotoilu suorastaan imevät auton kaarteissa tien pintaan kiinni.
Hyundai i20 N on varustettu mekaanisella tasauspyörästön lukolla (mLSD), joka mutkissa jakaa tehoa enemmän ulkorenkaalle kuin sisärenkaalle ja parantaa siten auton kiihtyvyyttä, kaarreajo-ominaisuuksia sekä etenemiskykyä haastavammissa olosuhteissa N-brändiä kunnioittaen.
Vaaleansinisiin N1 ja N2 -painikkeisiin voi tallentaa mieluisat asetukset ja ajo-ohjelmat. Punainen Rev matching tukee nopeaa ja sulavaa vaihtamista optimoimalla moottorin kierrosluvun.
Myös istuimet ovat radalle valmiit!
i20 N:n sydämenä sykkii nelisylinterinen 1,6-litrainen T-GDi-turbomoottori, jonka huipputeho on 204 hv ja maksimivääntö 275 Nm. i20 N kiihtyy 0–100 km/h 6,7 sekunnissa. Moottorin jatkeena on 6-vaihteinen käsivaihteisto. Lisäksi i20 N on varustettu Hyundain N Grin Control -ohjausjärjestelmällä.
i30 N:n suorituskyky ja ajo-omaisuudet on kehitetty siten, että auto on kaikenlaiseen arkiajoon soveltuva jokapäiväinen urheiluauto. i30 N perustuu edeltäjänsä menestyselementteihin. Sen lisäksi, että i30 N tarjoaa tyyliä ja parannettuja ajo-ominaisuuksia, auto on varustettu kevyillä, taotuilla 19 tuuman vanteilla. Keveys tehostaa auton hallittavuutta ja käsiteltävyyttä.
i30 N on varustettu märkätyyppisellä 8-vaihteisella kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla (N DCT) sekä edistyneillä kuljettajaa avustavilla tekniikoilla ja turvaominaisuuksilla. N DCT -vaihteiden vaihtosiivekkeet on sijoitettu ergonomisesti ohjauspyörän yhteyteen. Tätä pitää testata koeajossa!
i30 N on saatavana myös Fastback-korimallina. Ja mikä parasta ‒ sekä i30 N ja i30 Fastback N ovat saman hintaisia! Valinta on sinun.
Kona N oli ensimmäinen SUV-autosta rakennettu Hyundai N -malli. Autotoimittajien ja autoilijoiden ylistämä Kona N tarjosi voittavan yhdistelmän monipuolisuutta, kiihkeää kiihtyvyyttä, ketteryyttä ja kilparadoille rakennettuja ajo-ominaisuuksia.
Hyundai tehokas N-mallisto tulee laajenemaan vuoden 2023 aikana, kun merkin ensimmäinen täyssähköinen sporttimalli, IONIQ 5 N, ensiesitellään kesällä.