Hyundai NEXOn polttokennoteknologia edustaa markkinoiden energiatehokkainta sukupolvea. Auto on suunniteltu käytettävyydeltään edistykselliseksi ja tehokkaaksi.
NEXOn toimintamatka täydellä tankillisella on 666 kilometriä WLTP-mittaustavalla. Auton kolme vetytankkia ovat yhteistilavuudeltaan 156,6 litraa ja niihin mahtuu 6,33 kilogrammaa vetyä. NEXOn polttokenno on teholtaan 95 kW, renkaille voiman tuottaa 120 kW:n sähkömoottori, jonka huippuvääntö on 395 Nm.
Vetyauto on täyssähköauto, mutta suurikokoisen ja painavan akuston sijaan sähkö tuotetaan auton polttokennolla elektrolyysin avulla vedystä. NEXOssa polttokennon rinnalla on 1,56 kWh:n akku, johon voidaan varastoida energiaa polttokennolla tuottamalla sekä liike-energiaa talteenottamalla.
NEXO-vetyauton tankkaaminen kestää vain 5 minuuttia. Vetyauton tankkaaminen muistuttaa Suomessakin suosittujen kaasuautojen tankkaamista. Prosessi on tankkausletkun kytkemisen jälkeen täysin automaattinen.
Hyundain vetyteknologia on koeteltu pohjoisissa olosuhteissa, ja NEXOn kylmäkäynnistys onnistuu -30 celciusasteen lämpötilassa. Kylmän ilmaston testit NEXOlle on toteutettu Ruotsissa.
Täysin uusi Hyundai NEXO saavutti viisi tähteä Euro NCAP -testissä syksyllä 2018. Samalla NEXOsta tuli ensimmäinen polttokennoauto, joka on saavuttanut täydet viisi turvallisuustähteä. NEXO pärjäsi sekä aktiivisessa että passiivisessa turvallisuudessa kaikissa neljässä Euro NCAP -arviointikategoriassa.
Hyundain kehittämä katvealueen seuranta eli Blind-spot View Monitor (BVM) edustaa aivan uutta tekniikkaa autoalalla. Kaistaa vaihtaessaan kuljettaja näkee kojelaudan näytöstä auton sivuilla ja takana olevat alueet, jotka jäävät piiloon perinteiseltä taustapeililtä. Järjestelmä käyttää laajan kuvakulman tarjoavia kameroita, joiden avulla kuljettaja voi tehokkaammin tarkkailla ympäristöään esimerkiksi sateella, pimeässä ja muuten haastavissa oloissa. Hyundai on ensimmäinen autonvalmistaja, jossa kuljettaja näkee videokuvaa auton kummaltakin puolelta.
Kaistallapysymisavustin eli Lane Following Assist (LFA) on upouutta Hyundai-teknologiaa, joka nähdään ensimmäiseksi NEXOssa. LFA säätää ohjausta automaattisesti auttaakseen kuljettajaa pitämään auton ajokaistan keskellä. Järjestelmä toimii liikkeellelähdöstä jopa 145 km/h -nopeuteen sekä valtateillä että muilla asutuskeskusten välisillä tieosuuksilla. Kun LFA toimii yhdessä Hyundain moottoritieajoavustimen eli Highway Driving Assistin (HDA) kanssa, kokonaisuus käyttää muun muassa auton paikannusta ja karttadataa, jolloin auto voi liikkua autonomisesti valtateillä. Kuljettaja voi näin tehdä pitkiäkin matkoja entistä turvallisemmin ja vaivattomammin.
Kauko-ohjattu älykäs pysäköintiavustin eli RSPA tekee pysäköinnistä todella helppoa. Vain napin painalluksella kuljettaja voi käskeä NEXOn pysäköimään itse itsensä – ilman että kuljettaja edes on auton sisällä. RSPA kykenee pysäköimään auton sekä jono- että rivityyppiselle pysäköintialueelle. Avustin on suunniteltu erityisesti kapeita tai muuten ahtaita pysäköintiruutuja varten, ja sen avulla kuljettaja voi hoitaa pysäköinnin huoletta ja tarkasti.
Edellä kuvaillut LDA, HDA ja RSPA ovat kolme peräti yhdeksästä NEXOon integroidusta ADAS-järjestelmästä.
Tilava ja laadukkaasti viimeistelty Hyundai NEXO tarjoaa huippuluokan mukavuutta kuljettajalle ja neljälle matkustajalle.
Hyundai NEXOn etuistuimissa on kolmiportainen lämmitys- ja viilennystoiminto. Istuimet on päällystetty synteettisellä nahalla ja tekstiilillä.
Kuten koko Hyundain muussakin mallistossa, myös vetyauto NEXOssa ohjauspyörä on lämmitetty.
NEXOn tavaratila on kooltaan 461 litraa (VDA). Takaistuimet kaatuvat 60/40-suhteessa.
Pysy yhteydessä NEXOon Hyundain Bluelink-telematiikkapalvelun avulla. Kuljettajan paikalla kaikki ajon kannalta oleellinen tieto on käden ulottuvilla suuren 12,3 tuuman tietoviihdejärjestelmän näytöltä.
Puhelimen lataus onnistuu langattomalla Qi-latausalustalla, joka sijaitsee leijailevan keskikonsolin alle sijoitetusta säilytyslokerosta.
Laadukas Krell® Premium Audio kahdeksalla kaiuttimella ei jätä vaativampaakaan musiikista nautiskelijaa kylmäksi.