Taksiyrittäjä luottaa sähköautoon: “Toinen IONIQ 5 on jo tilattu”
Taksiyrittäjä Eduard Virronen luottaa tulevaisuudessa sähköiseen autoiluun. “Sähköautojen luotettavuus on parempi kuin bensiini- ja dieselautoilla ja toimintavarmuus on hyvä.”
Oriveden 10 000 asukkaan kaupunki on ollut Eduard Virrosen kotipaikka 30 vuoden ajan. Taksia hän on ajanut 13 vuotta viikonlopuista ja loma-ajoista aloittaen. Viimeiset kuusi vuotta hän on toiminut yrittäjänä omalla toiminimellä sekä yhtiökumppanin kanssa Taksi Orivesi Oy:ssä.
Koulukuljetukset, Kela- ja sote-kyydit, tavalliset taksiajot; siinä yritysten ajokirjo tasaisesti kaikille kyytityypeille jakautuen. Tampere on yleinen suunta ajoille oman kaupunkialueen lisäksi, pisimmillään kyydit ovat ulottuneet Joensuuhun ja Ouluun asti. Lentoasemille on korona-aikana ajettu paljon normaalia vähemmän.
”Ensimmäinen Kela-kyyti voi alkaa arkiaamuna kello viisi. Työntekijät lopettelevat työpäivän yleensä kello 15–16 tietämissä. Yrittäjä jatkaa siitä päivää niin pitkään kuin siltä tuntuu.”
Yritykset työllistävät muutaman vakituisen työntekijän sekä viikonloppuisin keikkakuljettajia. Orivesi on Virrosen mielestä hyvä paikka asua ja yrittää, ja yhteishenki kuljettajien kesken on hyvä.
Toinen IONIQ 5 -täyssähköauto jo tilattu
Eduard Virronen aloitti oman yrityksensä sähköisen aikakauden Hyundain sähkömalleilla, vieläpä kolmella autolla.
”Halusin kokeilla, miten sähkö toimii ja käyttäytyy taksiajossa. Nyt minulla on yksi IONIQ 5 -täyssähköauto ja yksi ladattava hybridi. Toinen IONIQ 5 on tilattu ja tulee ajoon syksyllä.”
Virrosen kokemukset sähköautoilusta ovat myönteiset, siitä kertoo osaltaan jo satsaus tulevaan. Sähköautojen luotettavuus on parempi kuin bensiini- ja dieselautoilla ja toimintavarmuus on ollut hyvää luokkaa.
Asiakkaita sähköauton hiljaisuus on ihmetyttänyt ja samalla keskustelu on siirtynyt sähköautojen ekologisuuteen. Akkuteknologia, raaka-aineet ja kierrätys sekä kokonaisrasitus ympäristöön mietityttävät ihmisiä.
Huollon ja avun läheisyys tärkeää
Mennyt talvi asetti sähköautot tositestiin myös akuston kapasiteetin osalta. Virrosen kokemuksen mukaan IONIQ 5 kulki yhdellä latauksella 300–350 kilometriä.
”IONIQ 5 on kuljettajalla kotona, missä hän lataa sen normaalisti yön aikana kolmivaihepistorasiasta. Lataukseen menee noin seitsemän tuntia.”
Säännönmukaiset huollot tehdään paikallisessa Autola Orivesi -Hyundai-liikkeessä.
”On tärkeää, että huolto on lähellä ja samassa yhteydessä myynnin kanssa. Yhteistyömme pelaa hyvin ja apua löytyy aina tarvittaessa. Joskus pitää kysyä käyttövinkkejäkin, sen verran säätöjä ja ominaisuuksia näissä nykyautoissa on.”
Yritysten autoihin kertyy normaalivuosina ajoa 80 000–100 000 kilometriä, korona-aikana noin 70 000. Henkilöautojen vaihtoväli on 2–3 vuotta, pikkubussien noin neljä vuotta.
Läheistä ja välitöntä yhteistyötä
Automyyjä Jani Haukioja Autola Orivesi Oy:stä tuntee Eduard Virrosen ja hänen yhtiökumppaninsa hyvin, sen verran monet kahvit on ehditty jo yhdessä juoda. Se kuuluu kuvaan, sillä Haukiojan mukaan asiakasta on hyvä nähdä usein myös kaupanteon väliaikoina.
Asiakassuhde tunnettujen paikallisten taksimiesten kanssa kehittyi pikkuhiljaa ja pääsi valloilleen sähköautojen myötä. Ensimmäinen ostettu Hyundai oli i30, sitten olikin vuorossa heti kolme IONIQ Plug-in Hybridiä. Ja aika nopeasti siitä virisi innostus IONIQ 5 -täyssähköautoon.
”Kyllä he ovat sähköisen siirtymän edelläkävijöitä ja on ollut ilo saada kehittyvä taksiyritys asiakkaaksi. Sähköautoilun pienet kulut ja ajonaikaiset nollapäästöt ovat selkeitä etuja taksiliikenteessä.”
Paikallisuus merkitsee molemmille osapuolille todella paljon. Huolto on aina lähellä, ja siellä onnistuvat kaikki tarvittavat toimenpiteet. Samoin auton käyttöön liittyvä tuki, sillä runsas varustelu ja toiminnot voivat herättää kysymyksiä. Haukioja kertoo kanssakäymisen sujuvan mutkattomissa merkeissä.
”Yhteistyömme on välitöntä. Hinnat täytyy olla kohdallaan ja keskinäiset puheet tulee pitää sovitusti. Näin olemme saavuttaneet hyvin luottamukselliset ja läheiset suhteet.”