Vaihtoehto perinteiselle premiumille
Tekniikan, turvallisuuden ja talouden harmonia. Näillä sanoilla LähiTapiolan luotonannosta ja rahoitustoiminnasta vastaava johtaja Matti Kiviniemi kuvailee uutta työsuhdeautoaan.
Tarkemmin ottaen auto on pistokkeesta ladattava Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid ylellisellä Calligraphy-varustelulla, jonka yksi erottuvimmista vakiovarusteista
on nappanahkaverhoilu.
”Ladattava voimalinja oli itsestään selvä valinta, Calligraphy-varustetaso puolestaan kattavuudeltaan helppo, lisäsin autoon vain vetokoukun varustelistalta”, Kiviniemi kertoo.
Diplomi-insinöörin koulutuksen saanut Kiviniemi kertoo lukeneensa paljon Santa Festä jo ennen koeajoa, ja vaikuttuneensa esimerkiksi turvallisuustestien tuloksista sekä nelivetojärjestelmän toteutustavasta. ”Auto edustaa minulle ensisijaisesti aikataulusta vapaata liikkumista paikasta toiseen, mutta autoiluun liittyy myös paljon hyviä rauhallisia hetkiä. Viime vuosina kesälomamatkustelukin on hoitunut pääosin autolla”, hän kertoo.
Rahan kanssa päivittäin työskentelevälle Kiviniemelle myös auton taloudellisuudella on suuri merkitys. LähiTapiolan Espoossa sijaitsevassa konttorissa onkin panostettu latausmahdollisuuksiin, ja työsuhdeautoille on asetettu tiukka 80 gramman päästöraja. Käytännössä autot saavat siis olla täyssähköautoja, ladattavia hybridejä tai Bi-Fuel-kaasuautoja. ”Latauspisteet kotona sekä työpaikalla auttavat varmasti paljon pelkällä sähköllä liikkumisessa”, Kiviniemi toteaa.
Samalla viivalla perinteisten premiumien kanssa
Uuden työsuhdeauton valinnassa vaihtoehtoina olivat lopulta Hyundai Santa Fe, Lexus NX, Toyota RAV4 ja Volvo XC60, kaikki ladattavia hybridejä. Kiviniemen kolme edellistä autoa ovat olleet Volvo XC60 -mallia, mutta kokonaisuus houkutteli lopulta vaihtamaan Santa Fehen.
”Olen omistanut aiemmin Hyundailta Santa Fen sekä iX55:n ja kokemukset niistä olivat erittäin hyvät. Siinäkin mielessä paluu Hyundaihin tuntui turvalliselta”, Kiviniemi kertoo.
Koeajo ja kaupat hoituivat Lahden Autosalpa-liikkeen kautta. ”Nykyään autoihin pystyy tutustumaan jo etukäteen hämmästyttävän yksityiskohtaisesti lukemalla ja videoita katsomalla. Koeajolla Santa Fe tuntui lähes tutulta autolta”, Kiviniemi sanoo.
Ensimmäisten viikkojen aikana Kiviniemen Santa Fen matkamittariin on kertynyt muutama tuhat kilometriä, ja etenkin auton hiljaisuus on yllättänyt positiivisesti. ”Auto kulkee hienosti maantiellä ja tehoakin on ollut omiin tarpeisiin riittävästi.
Jos Santa Fehen istuisi tietämättä merkkiä, laatuvaikutelman perusteella tämä menee perinteisestä premiumautosta”, Kiviniemi toteaa tyytyväisenä.
Santa Fe Plug-in Hybrid pähkinänkuoressa
Pituus 4785 mm
Leveys 1900 mm
Korkeus 1730 mm
Akseliväli 2765 mm
Pienin maavara 176 mm
Tavaratila
2 istuinta ylhäällä 1649 litraa
5 istuinta ylhäällä 571 – 782 litraa
7 istuinta ylhäällä 130 litraa
Teho 265 hv
Vääntö 350 Nm
0 – 100 km/h 8,8 s
Sähkömoottori 66,9 kW
Korkeajänniteakku 13,8 kWh
Kiinteä laturi (AC) 3,3 kW (1-vaihe)
Ohjeellisia latausaikoja
3,3 kW n. 4 h 30 min
8A/1,8 kW n. 8 h 30 min