EU-virkailijat testaavat Hyundain polttokennosähköautoa
Eurooppa-komissio tukee Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking, FCH JU :n hanketta, jonka tarkoitus on Hyundai ix35 FCEV -polttokennosähköauton avulla testata ja edistää polttokennoteknologiaa todellisissa olosuhteissa.
FCH JU julkisti Brysselissä ”Joint Technology Initiatives” -tapahtuman yhteydessä uutisen, että Euroopan parlamentin jäsenet, komissaarit, EU-virkamiehet sekä muut poliittiset päättäjät saavat 30 kappaletta Hyundai ix35 FCEV -autoja testikäyttöön vuoden 2012 maaliskuuhun saakka.
Hyundain tavoitteena on aloittaa ix35 FCEV -mallin myynti vuoden 2015 aikana. Geneven autonäyttelyssä 2010 ensi kertaa esitellyn FCEV ix35:n tunnuspiirteinä nähtiin tärkeitä ratkaisuja, jotka pohjautuivat edellisen sukupolven Hyundai FCEV -malliin. Näihin kuuluvat mm. 55 prosenttia kasvanut toimintasäde sekä 80 prosenttia alentuneet valmistuskustannukset.
Hyundai on saavuttanut johtavan aseman maailmassa polttokennoteknologian kehittäjänä siitä lähtien, kun Santa Fe FCEV vuonna 2000 esiteltiin. Tätä polttokennotutkimusta tehdään Koreassa sijaitsevan Hyundain Eco Tehchnology Research yhtiössä.
Hyundai on aiemmin tänä vuonna solminut Kööpenhaminan kunnan kanssa yhteistyösopimuksen, jonka mukaan Tanskassa perustetaan tarvittava infrastruktuuri polttokennosähköautojen toimintaa ja käyttöä varten.
Maria da Garca Carvalho, joka on EU-parlamentaarikko ja EU:n teollisuuskomitean jäsen ja toimi myös Joint Technology Initiative -tapahtuman isäntänä, totesi: – Sellaisilla polttokennoautoilla, kuten Hyundai ix35 FCEV:lla on suuret mahdollisuudet auttaa taistelussa hiilidioksidipäästöjä vastaan.
Chang Kyun Han, Hyundai Motor Europen toimitusjohtaja lisäsi: – Olemme ylpeitä siitä, että Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking on valinnut Hyundai ix35 FCEV:n eurooppalaiseksi testiautokseen. Vuoteen 2012 mennessä toivomme näkevämme vielä useampia Hyundai ix35 FCEV -autoja ympäri Eurooppaa.
Hyundai ix35 FCEV perustuu palkittuun kompaktiin ix35-katumaasturiin. Hyundai ix35 suunniteltiin ja valmistettiin Euroopassa eurooppalaisia autoilijoita varten.