Hyundailta kaksi tehokasta sähkökonseptia: vetyhybridi N Vision 74 ja akkusähköauto RN22e
Samalla Hyundai esitteli myös kaksi sähköistä N-konseptimallia, joista RN22e pohjautuu hiljattain esitellyn IONIQ 6 -mallin kanssa samalle E-GMP -alustarakenteelle (Electric-Global Modular Platform). Samaa rakennetta käytetään myös IONIQ 5 -mallissa.
N Vision 74 -vetyhybridikonsepti on saanut inspiraationsa Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo -konseptimallista sekä vuoden 1974 Pony Coupe -konseptista.
RN22e – radalle valmis täyssähköauto
RN22e -konseptimalli esittelee ratavalmista täyssähköistä suorituskykyä. Automalli pohjautuu Hyundain innovatiiviselle E-GMP -alustarakenteelle ja ulkomuodossa on noudateltu hiljattain ensiesitellyn IONIQ 6:n streamliner-muotoilua.
RN22e:n suunnittelussa on panostettu erityisesti kaarreajo-ominaisuuksiin. Sähköinen vetopyörästön lukko e-LSD jakaa pyörille välitettävää vääntöä kahden kytkimen kautta. Nelivetoinen RN22e optimoi etu- ja takapyörille välitettävää voimaa niin, että sähköautoille ominainen suurempi massa taipuu mutkiin ketterästi.
Parantaakseen RN22e:n rataominaisuuksia auton kehitystyössä on keskitytty jäähdytykseen ja jarrujen kestokykyyn. RN22e:n nelimäntäiset jarrusatulat sekä 400 millimetrin jarrulevyt kestävät rata-ajoa menettämättä ominaisuuksiaan. Hyundai hyödyntää myös RN22e:stä saatavia oppeja kehittäessään sitä, miten regeneratiivisesta jarrutuksesta saadaan mahdollisimman hyvä hyöty ajettaessa kilpaa radalla.
RN22e:llä on tärkeä rooli siinä, millaisia viimeisimpiä teknologioita tulevissa tuotantoon pääsevissä N-malleissa nähdään tulevaisuudessa. Kuljettajan tunteiden ja aistien herättely on yksi tärkeä osa N-malleja, sillä N-brändin lupauksena (”Never just drive”) on se, ettei paikasta toiseen siirtymisen tulisi olla koskaan tylsää. RN22e-mallissa onkin N Sound+ -järjestelmä, joka tuottaa ääntä sekä auton sisä- että ulkopuolelle.
IONIQ 6:n aerodynaamiseen streamliner-muotoiluun on lisätty RN22e:ssä moottoriurheiluun viittaavia yksityiskohtia. RN22e on 4 915 mm pitkä, 2 023 mm leveä ja 1 479 mm korkea. Auton akseliväli on 2 950 millimetriä.
Nelivetoisen RN22e:n kaksi sähkömoottoria tuottavat 430 kW:n yhteistehon ja 740 newtonmetrin maksimiväännön. Auton ajoakun kapasiteetti on 77,4 kWh, ja autossa hyödynnetään samaa 400/800 voltin akkujärjestelmää kuin IONIQ 5 ja IONIQ 6 -malleissa. Latausaika 10 prosentin varaustasosta 80 prosentin tasoon on nopeimmillaan 18 minuuttia. Auton maksiminopeudeksi kerrotaan yli 250 km/h.
N Vision 74 – retrofuturistinen vetyhybridi
Hyundain perinteistä ammentava N Vision 74 -konsepti on suorituskykyinen vetyhybridi, joka alleviivaa yhtiön johtajuutta kestävän kehityksen teknologiassa.
N Vision 74 -mallin muotoilulliset juuret juontavat vuoden 1974 Hyundai Pony Coupe -konseptiin, jonka suunnitteli legendaarinen automuotoilija Giorgetto Giugiaro. Konseptimallista rakennettiin aikoinaan prototyyppi Hyundain ensimmäiseksi urheiluautoksi. Vaikkei auto koskaan päässytkään tuotantoon asti, uskalias asenne toi koko yhtiön tunnelmaan uudenlaisen sävyn.
Pony Coupe -konseptin muotoilu näkyy N Vision 74:ssä etenkin uniikissa B-pilarissa sekä puhdaslinjaisissa pinnoissa. Futuristista ilmettä korostaa puolestaan Parametric Pixel -ajovalomuotoilu.
N Vision 74 -konseptissa akkusähköauto yhdistyy polttokennoteknologiaan, ja lopputuloksena on täysin uudenlainen vetyhybridi. Takavetoisen konseptin enimmäisteho on yli 500 kW ja enimmäisvääntö yli 900 Nm. Autossa on nopeasti latautuva 800 voltin akkujärjestelmä, jonka kapasiteetti on 62,4 kWh. Vetytankin kapasiteetti on puolestaan 4,2 kg ja polttokennon teho 85 kW (huipputeho 95 kW). Auton huippunopeus on yli 250 km/h ja toimintamatka yli 600 km.