Virtaviivainen suunnittelun taidonnäyte: Hyundai IONIQ 6
Sulavalinjainen ja tyylikäs, toiminnallisuudesta tinkimättä
IONIQ 6 on rakennettu Hyundain sähköautoille suunnitellulle Electric Global Modular Platform (E-GMP) -alustalle. Mallin ilmanvastuskerroin on hyvin alhainen, vain 0,211. Aerodynamiikkaa parantavat matala keula, aktiiviset ilmaläpät edessä, minimaalinen rako renkaiden ja lokasuojan kaaren välissä sekä pienikokoiset digitaaliset sivupeilit. Muita IONIQ 6:n aerodynamiikkaa parantavia ominaisuuksia ovat takaosan siipimäinen takaspoileri, takapuskurin ilmanohjaimet ja boat-tail-muotoilu. Ilmanvastusta on pienennetty myös yhtenäisellä alustansuojalla ja optimoiduilla ilmanohjaimilla.
IONIQ-brändille tunnusomainen Parametric Pixel -suunnittelu näkyy IONIQ 6:ssa yli 700 kertaa mm. ajovaloissa, takayhdistelmävaloissa, etuosan tutkissa, tuuletusaukkojen somisteissa ja keskikonsolissa.
Takasiipeen on asennettu tunnistettava Parametric Pixel -jarruvalo. IONIQ 6:n ainutlaatuisuuden korostamiseksi auton keulassa ja perässä on äskettäin uudelleen suunniteltu Hyundai H-symboli.
IONIQ 6:n Ethical Uniqueness -teeman mukaisesti ja nykypäivän ympäristötietoisten kuluttajien inspiroimana suunnittelijat käyttivät kestäviä materiaaleja ulkopintaan, esimerkiksi pyöränkaariin käytöstä poistetuista renkaista kerättyä väriainetta ja koriin bambuhiilipigmenttimaalia.
IONIQ 6:n suunnitteluprosessi oli alusta alkaen ihmiskeskeinen, ja sisätilaa kehitettiin samanaikaisesti ulkopuolen kanssa. Tilaa pyrittiin maksimoimaan ja optimoimaan venyttäen sitä edestä ja takaa. Tuloksena on ainutlaatuisen virtaviivainen siluetti ja tilava sisustus. IONIQ 6 jakaa saman Hyundai Look -suunnittelustrategian kuin palkittu IONIQ 5 ennen sitä. Suunnittelustrategia antaa jokaiselle mallille ainutlaatuisen ulkonäön ja erilaisiin elämäntyyleihin soveltuvia tiloja ja autoja sen sijaan, että toteuttaisi yhden, kaikille sopivan kompromissiratkaisun.
Kestävän kehityksen materiaaleja ja tilaa rauhoittumiseen
E-GMP-alusta antoi suunnittelijoille mahdollisuuden venyttää sisätilaa sekä edessä että takana, jolloin saatiin optimoitua jalkatilaa ja avaruutta. E-GMP mahdollistaa myös täysin tasaisen lattian. IONIQ 6:n sisätilat toimivat sekä mukavana piilopaikkana että henkilökohtaisena tilana, joka on täynnä käytännöllisiä ominaisuuksia ja kestäviä materiaaleja.
Käyttäjäkeskeisestä sisäarkkitehtuurista on esimerkkinä ergonomisesti suunniteltu ohjaamo. Modulaarisessa kosketusnäytöllisessä kojelaudassa yhdistyvät 12 tuuman täyskosketusnäyttö ja 12 tuuman digitaalinen mittaristo. Siltamainen keskikonsoli tarjoaa kätevän ja runsaan säilytystilan autoon.
Dual Color Ambient Lighting -tunnelmavalaistus valaisee IONIQ 6:n sisustaa. Tarjolla on 64 värin valikoima ja kuusi kaksiväriteemaa, jotka väriasiantuntijat ovat kehittäneet auttamaan kuljettajia ja matkustajia tuntemaan olonsa rentoutuneeksi ja mukavaksi. Speed Sync Lighting -tila lisää tunteita ajokokemukseen muuttamalla sisävalon kirkkautta ajoneuvon nopeuden mukaan. Ohjauspyörässä olevat nelipisteiset interaktiiviset pikselivalot mahdollistavat helpon viestinnän kuljettajan ja auton välillä.
Ovista on poistettu painikkeet tilan ja säilytystilan maksimoimiseksi. Eturivillä mukavaa matkantekoa tarjoavat Relaxation Comfort Seats -istuimet. Sisätilojen läpinäkyvät somisteet korostavat entisestään avaruuden ja ainutlaatuisuuden tunnetta.
IONIQ 6:n sisustus on viimeistelty käyttäen kestävän kehityksen materiaaleja ja maaleja. Varustetasosta riippuen autossa on käytetty istuimissa ekoprosessoitua nahkaa ja kierrätettyä PET-kangasta, kojelaudan pintamateriaalina on bioperäistä termoplastista olefiinia (TPO), kattoverhoilussa bioperäistä PET-kangasta, ovissa kasviöljypohjaisia biomaaleja ja ensimmäistä kertaa IONIQ-brändin autossa kierrätettyä kalaverkkoa.
IONIQ 6 -täyssähköauton maailman ensiesittely
IONIQ 6:n maailman ensiesittely on heinäkuussa, jolloin Hyundai paljastaa uutuusmallin täydelliset tekniset tiedot.
1 Testattu autolla, jossa 18-tuumaiset kesärenkaat ja digitaaliset sivupeilit