Hollantilaisyliopisto teki Hyundain polttokennoautosta voimalaitoksen
Hollantilaisen Delftin teknisen yliopiston tutkijat suunnittelivat ja asensivat Hyundai ix35 Fuel Cell -autoon ulkoisen pistokkeen, joka toimii samalla sähkön ulosottona. Tiiviissä yhteistyössä Hyundain sekä yhteistyöyritysten kanssa suunnittelijat muuttivat 0-päästöisen polttokenno-sähköauton pyörillä kulkevaksi voimalaitokseksi, ensimmäisenä Euroopassa.
“Tutkijoiden onnistui ottaa pitkä askel koti kestävämpää tulevaisuutta, joka perustuu polttokennoautojen puhtaaseen energialähteeseen”, kertoo Frank Meijer, Hyundai Motor Europen vetyautoista vastaava johtaja. ”Polttokennoautot tuottavat tässä tapauksessa vedyn avulla sähköä, lämpöä sekä puhdasta vettä. Sähköä voidaan käyttää kodeissa, kouluissa ja toimistoissa. Olemme erityisen ylpeitä, että Hyundai ix35 Fuel Cell on ensimmäinen auto tuottamassa tällaista puhdasta energiaa.”
Auto voimalaitoksena
Professori Ad van Wijkin tutkijaryhmä kehittää tulevaisuuden energiajärjestelmiä. Ryhmän työ keskittyy erilaisiin integroituihin sovelluksiin, jossa polttokennoa voidaan käyttää luovalla tavalla, kuten esimerkiksi ohjelmassa ”Auto voimalaitoksena”. Idea kehitystyöhön syntyi, kun todettiin, että auton omistajat käyttävät ajoneuvojaan vain viisi prosenttia ajasta. Toisin kuin fossiilista polttoainetta käyttävä auto, polttokennoauto voi pysäköitynä tuottaa vedystä sähköä: puhtaampaa ja tehokkaammin kuin nykyinen sähköjärjestelmä ja sivutuotteena saadaan lämpöä ja vettä.
Kun pistorasia oli paikoillaan, auto onnistuttiin muuttamaan niin, että se voi jakaa sähkönsä verkkoon tai suoraan taloon, esimerkiksi täydentämään tuuli- ja aurinkoenergiaa.
Johtavaa polttokennoteknologiaa
Hyundai ix35 Fuel Cell on maailman ensimmäinen sarjatuotannossa sekä myynnissä oleva polttokenno-sähköauto, Euroopan teillä 13 maassa on jo liikenteessä yli 250 Hyundai ix35 Fuel Cell -autoa eli enemmän kuin muiden valmistajien polttokenno-sähköautoja yhteensä.
Lue lisää ix35 Fuel Cell -mallista