Close

Täysin uusi Hyundai BAYON kurvaa kaupunkeihin ja kylille

Bayon on muotoilultaan uudenlainen ulostulo Hyundain SUV-valikoimassa. Se erottuu katseita keräävällä ulkonäöllään ja mittasuhteillaan. Se on myös Hyundain Sensuous Sportiness -muotoilukielen uusin ilmentymä.

Tilaa, mukavuutta ja turvallisuutta

Hyundai Bayon tarjoaa tilaa ja mukavuutta kuin SUV, mutta ketteryyttä ja polttoainetaloudellisuutta kuin B-segmentin auto. Sen kompaktit ulkomitat yhdistettynä perheystävällisiin sisätiloihin mahdollistavat ketterän koon, hyvän näkyvyyden autosta ulos, korkean istuinkorkeuden sekä turvallisen ja lujatekoisen tuntuman, jota asiakkaat osaavat Hyundailta odottaa. Siinä on lukuisia turvallisuus- ja liitettävyystoimintoja, joilla se eroaa edukseen segmentissään.

Mukavuudesta ja turvallisuudesta huolehtivat useat vakiovarusteet, jotka ovat tarjolla koko Bayon-mallistoon: lämmitettävä, nahkaverhoiltu ohjauspyörä, kolmivaiheisesti säädettävä etuistuinten lämmitys, Bluetooth Handsfree, kaistavahti ja kaistallapitoavustin, vakionopeudensäädin, takamatkustajien muistutus, kaukovaloavustin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä sekä automaattinen törmäyksenvälttämisavustin autojen, jalankulkijoiden ja polkupyörien tunnistuksella.

Comfort-varustetaso nostaa kattavaa vakiovarustelua piirun ylemmäs tarjoamalla vakiovarustelistaan lisäksi peruutustutkan ja peruutuskameran, digitaalisen 10,25″ Supervision-mittariston, kahdeksan tuuman värikosketusnäytön ja langattoman Apple CarPlay- ja Android Auto -valmiuden, älypuhelimen langattoman Qi-latausmahdollisuuden sekä 16 tuuman kevytmetallivanteet.

Style-varustetaso vastaa vaativampaankin makuun tarjoamalla vakiovarusteina edellisten lisäksi myös automaattisen ilmastoinnin, tummennetut takaikkunat, led-valot, Smart Key -älyavaimen, 48 V kevythybriditeknologian sekä 17 tuuman kevytmetallivanteet.

Bayoniin räätälöidyillä monipuolisilla lisävarustepaketeilla kaikkien varustetasojen varustelua on mahdollista nostaa vieläkin kattavammaksi ylempien varustetasojen varusteilla sekä esimerkiksi Bluelink-telematiikkapalvelun sisältävällä navigointijärjestelmällä, mukautuvalla vakionopeudensäätimellä, BOSE Premium-äänentoistojärjestelmällä, risteysalueen tunnistuksella täydennetyllä törmäyksenvälttämisavustimella FCA-JX (Forward Collision Avoidance Assist,  Junction Turning) sekä törmäyksenvälttämisavustimella peruutettaessa PCA-R (Parking Collision-Avoidance Assist-Reverse), kaistallapysymisavustimella LFA (Lane Following Assist), katvealueen hätäjarrutusjärjestelmällä BCA (Blind Spot Collision Avoidance Assist, rear), aktiivinen pysäköintiavustin, kulma- ja taskupysäköinti PA (Parking Assist, Parallel/Perpendicular Reverse) sekä takaa risteävän liikenteen törmäyksenestojärjestelmällä RCCA (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist).

Voimalinjat ja moottorit

Bayonin polttoainetalous on erinomainen ja sen CO2-päästöt ovat kilpailukykyiset päivitetyn Kappa-moottoriteknologian ansiosta.

Moottori- ja vaihteistovaihtoehtoina on tarjolla 1,2-litrainen 84-hevosvoimainen MPI-moottori viisivaihteisella käsivaihteistolla (5MT), 100-hevosvoimainen 1,0 litran T-GDI-moottori yhdistettynä joko 6-vaihteiseen käsivaihteistoon (6MT) tai 7-vaihteiseen automaattiseen kaksoiskytkinvaihteistoon sekä malliston huipulla 1,0 T-GDI -moottori 48 voltin kevythybridijärjestelmällä ja 7-vaihteisella automaattisella kaksoiskytkinvaihteistolla (7DCT). Moottori tarjoaa 120 hevosvoimaa tehoa.

Yksilitrainen T-GDI-moottori sekä 48 voltin kevythybridijärjestelmällä että ilman sitä tarjoaa kolme ajotilaa: Eco, Normal ja Sport. Ajotilat optimoivat moottorin ja ohjauksen vastetta ajo-olosuhteiden mukaan.

Bayonissa on myös Hyundain ainutlaatuinen jatkuvasti muuttuva venttiilinajoitusteknologia (Continuously Variable Valve Duration, CVVD), joka säätää moottorin venttiilien aukioloa ajotapojen ja -olosuhteiden pohjalta. Tämä paitsi parantaa moottorin suorituskykyä, myös taloudellisuutta, ja siten vähentää päästöjä ja polttoainekustannuksia.

Bayon on ensimmäinen Hyundain SUV, joka on varustettu Rev Matching -toiminnolla. Toiminto on tavallisesti vain Hyundain suorituskykyisimmissä autoissa. Rev Matching -toiminto sovittaa moottorin kierrosluvun sopivaksi pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa, mikä tekee vaihteiden vaihtamisesta sujuvampaa ja urheilullisempaa. Toiminto on saatavilla kaikkiin ajotiloihin yksilitraisen T-GDI-moottorin kanssa, kun käytössä on 7DCT-automaattivaihteisto.

Uutuus Suomessa

Täysin uuden Hyundai Bayonin hinnat alkavat Suomessa 18 980 eurosta (Bayon 1.2 MPi 84 hp 5MT). Ensimmäiset autot ovat saapuneet Suomeen. Myynti alkaa 16.6. ja ensimmäisiä asiakastoimitusautoja odotellaan Suomeen elokuussa.

Bayonin myötä Hyundai on nyt julkaissut tai päivittänyt Euroopassa − ja myös Suomessa − jopa seitsemän mallia viimeisen kahdentoista kuukauden aikana – tai 20 mallia, jos huomioidaan kaikki korimallit ja käyttövoimat. Vuosi 2020 onkin ennätysvuosi Hyundain valikoiman laajenemisen osalta.