Täyttä elämää moottoriurheilun sykkeessä
Kolmen vanhana sain rälläillä kotipihalla sähkö-Jeepillä. Vauhti alkoi kiinnostaa vähän enemmän, kun sain 4-vuotiaana alleni pihamikroauton. Faijan pomoltaan ostama käytetty karting-auto sai 6-vuotiaan pojan innostumaan ja ensimmäinen kilpailu tuntui mukavalta touhulta. Kun täytin yhdeksän, aloin ottaa ajamisen tosissaan. Nukkumaankin menin ajoissa, jotta virtaa riitti seuraavaan päivään.
Ensikosketuksen ralliin sain vuonna 2012 rallicrossin myötä. Seuraavana vuonna ajoin ensimmäisen kisan F-cupia, joka mielletään Suomessa ralliksi. WRC-autoista sain ensituntuman 2014 Suomen rallissa. Nyt olen 28-vuotias ja voin todeta, että motorsport on täyttänyt elämäni reilusti yli 20 vuoden ajan. Faija ja vielä enemmän kilpaa ajanut siskoni innoittivat osaltaan minua tähän lajiin.
Rallikuskin arki koostuu erilaisista viikoista. Kisaan valmistautuminen alkaa tyypillisesti reilua viikkoa aiemmin. Jokapäiväinen treeniosuus sisältää crossfittiä, juoksua, maastopyöräilyä ja sulkapalloa tai tennistä kavereiden kanssa. Tutustuminen olosuhteisiin, edellisvuoden rengasvalintoihin, videoihin ja nuotteihin sekä niiden korjaaminen ja kehittäminen on olennainen osa valmistautumista. Samoin uusiin osuuksiin perehtyminen, jotta tietää suunnilleen, mihin päin on mutkasta menossa.
Kisaviikonloppu alkaa saapumisella paikalle yleensä maanantaina. Tiistai ja keskiviikko ovat täysiä työpäiviä nuotituksen merkeissä. Liikkeellä ollaan jo ennen aamukuutta ja takaisin hotellilla iltaseitsemältä. Illallisen jälkeen on aika käydä päivän anti läpi, eli tarkistaa videot ja nuotit sekä tehdä tarvittavat tarkistukset, jotta kaikki on varmasti oikein. Ennen puolta yötä on syytä käydä nukkumaan, sillä unta tulee saada minimissään kuusi tuntia. Torstaina on vuorossa testierikoiskoe, PR-tilaisuuksia ja videoiden katselua.
Energiaa kuluu itse kisapäivän aikana yllättävän runsaasti, sellaiset 4 000–5 000 kilokaloria, joskus on mennyt jopa 6 500. Kisapäiväkin starttaa varhain; aamupala hotellilla, pikalounas puolen tunnin huoltotauolla, ja lautasen ääreen illalla klo 19–20 aikoihin; tuo setti ei kyllä riitä. Niinpä autossa on mukana energia- ja proteiinipatukoita sekä urheilujuomia. Syödä saa niin paljon kuin jaksaa, sillä aktiivinen aika autossa on pitkä.
Ratin taakse on asetuttava oikeassa mielentilassa ja virkeänä. Kun on näinkin pitkään ajanut kilpaa, on kehittynyt tietylle tasolle asti. Hyödynnän kuitenkin silloin tällöin henkisten valmentajien palveluita ja harjoitteita. Auton ajamisen taidot pysyvät ajamalla autoa, sen ei ole niin väliä minkälaista. Itse ajan talvisaikaan esimerkiksi jääradalla. Ralleja ajetaan erilaisissa olosuhteissa ja erilaisilla pinnoilla, joten monipuolista osaamista on hyvä olla. Kilpailukauden ulkopuolella ajan jonkin verran simulaattorilla.
WRC1-luokan autolla kilpaa ajaminen on yhä haaveissani, tiedän pystyväni nousemaan podiumille asti. Ajaminen motivoi minua, se on kivaa. Osaan tehdä sitä ja minulla on edelleen annettavaa lajille ja itselleni. Olen päässyt kehittämään Hyundain kilpa-autoa ja olemme saavuttaneet yhdessä isoja kehitysaskeleita. On hienoa viedä projektia eteenpäin ja olla hyödyksi koko tiimille.
Reissussa tulee oltua sellaiset 180–200 päivää vuodessa, jos ajaa täyden kisakalenterin eli 13 kilpailua. Niiden päälle tulevat vielä testiajomatkat. Tällä kaudella ajan WRC2-luokassa seitsemän osakilpailua, niihin sisältyivät Viron ja Suomen kisat. Muutin osin verotuksen ja silloisen sopimukseni takia Viroon asumaan vuoden 2019 lopulla juuri ennen koronaa. Olen viihtynyt Virossa, fiilis on jonkin verran Suomea kansainvälisempi.
Vapaa-aikaa vietän rennomman urheilun parissa. On mukava nähdä kavereita ja pelailla heidän kanssaan vaikkapa frisbeegolfia. Ulkoilu luonnossa vaellellen ja nähtävyyksien katsominen maistuvat niin ikään. Eikä käy kieltäminen, että on mukava lepäillä päivä pari kotosalla, kun on ollut 5–6 viikkoa reissun päällä. Ajomatkat taittuvat kätevästi Hyundain hybridi-Tucsonilla, jonka monipuoliset ja käytännölliset ajoavustimet sekä muut herkut tekevät ajamisesta nautittavaa.
Teemu Suninen
Syntynyt 1.2.1994 Tuusula
Pituus 185 cm
Paino 75 kg
Asuu Tallinna, Viro
Kartanlukija Mikko Markkula
Kausi 2022 Hyundai Motorsport -tiimi
FIA World Rally Championship 2 (WRC2) -mestaruussarja
Saavutuksia Vuoden 2022 WRC2-sarjassa Katalonian osakilpailun voitto
Kolme palkintosijaa WRC-luokassa, 2. sija Sardiniassa 2019
15 x podiumilla WRC2-luokassa, kuusi voittoa