Tammikuisena viikonloppuna Pörhön Autoliikkeessä Oulussa oli Hyundai-avajaiset ja merkin vauhdikas startti. Kaupunkilaiset toivotettiin tervetulleiksi mainoksin ja salossa liehuvin Hyundai-lipuin.
”Toimipaikoissamme väkeä oli mukavasti liikkeellä. Uusi merkki kiinnostaa, tarjouksia ja kauppojakin päästiin jo tekemään. Koko mallisto on tammikuun aikana esillä”, kertoo Pörhön toimitusjohtaja Timo Hannuksela.
Myymäläremontti Oulun pisteessä uutta merkkiä varten tehdään kuluvan vuoden aikana, siihen asti mennään tilapäisjärjestelyin.
Pörhön Autoliike ja Väänäsen Auto valmistautuivat uuden merkin tuloon palkkaamalla lisäväkeä.
”Varmistimme, että huollon puolella on riittävästi resursseja. Koulutimme olemassa olevia työntekijöitä ja palk- kasimme muutaman uuden, joilla oli Hyundai-osaaminen valmiina. Myös työkalut, testerit ja järjestelmäasiat on oltava kunnossa. Huolto onkin lähtenyt mukavasti liikkeelle ja Hyundain osuus on kasvamassa. Markkinointi on tavoittanut asiakkaat”, kiittelee Hannuksela.
Pörhöllä on tarkoitus rekrytoida lisää Hyundaihin erikoistuvaa väkeä myynnin puolelle myöhemmin. Yrityksessä jo aiemmin työskennelleet ovat suorittaneet ensimmäisen koulutuksen.
Myös Väänäsen Autossa on investoitu Hyundain tuloon: korjaamokapasiteettia on kasvatettu ja nosturipaikkoja on tullut lisää. Uusiakin työntekijöitä on rekrytoitu.
”Korjaamon puolelle on tullut uusi työnjohtaja, jolla on pitkä Hyundai-kokemus, sekä kaksi uutta mekaanikkoa, jotka ovat käyneet Hyundain mestarimekaanikkokoulutuksen. Lisäksi useat nykyiset mekaanikot ovat jo aloittaneet Hyundai-koulutukset. Korjaamo on nyt valmis, ja keväällä remontoimme ja laajennamme myymälää”, kertoo Väänäsen Auton toimitusjohtaja Aki Väänänen.
Kuopiossa Hyundai-tuotepäällikkö tulee talon sisältä. Myöhemmin palkataan uusi myyjä, joka saa merkkikoulutuksen.
Sekä Hannuksela että Väänänen myöntävät liiketoimintaodotusten olevan korkealla.
”Kyseessä on meille erittäin tärkeä edustus. Lähes koko mallisto on jo esillä, ja se laajenee vielä tämän vuoden aikana. Liiketoiminta on tarkoittanut merkittäviä investointeja korjaamoon ja henkilöstöön. Hyundai-edustuksen avulla tahtotilanamme on pystyä palvelemaan asiakkaita entistä paremmin”, miettii Väänänen.
Hyundai-edustuksen avulla tahtotilanamme on pystyä palvelemaan asiakkaita entistä paremmin.
Hyundai-edustus mahdollistaa Väänäsen Autolle sen, että autoja pystytään tarjoamaan entistä laajemmasta valikoimasta ja juuri jokaisen asiakkaan tarpeen mukaisesti. Toimitusjohtaja toivoo myös, että alueen Hyundait löytäisivät tiensä huolto- ja korjaamopalveluihin sekä vauriokorjauksiin.
Hannukselan mukaan ajankohta on tärkeä uuden merkin lanseeraukselle, kun automarkkina on alakantissa.
”Hyundai auttaa ja paikkaa aukkoa. Sen osuus on 4–5 prosentin luokkaa kokonaismarkkinassa, joten volyymiltaan sillä on iso merkitys meillekin”, Hannuksela sanoo.
Hannuksela myöntää, että Hyundain mallisto oli hänelle aiemmin jokseenkin tuntematon.
”En ollut siihen perehtynyt, mutta tilanne muuttui, kun kävin yhden päivän vierailulla maahantuonnissa. Ymmärsin, että nyt on kyseessä hyvä ja kilpailukykyinen mallisto, sähköinen maailmakin yllätti positiivisesti. Hyundai on hyvissä asemissa.”
Syksyn maahantuontikäynti inspiroi sen verran, että Hannuksela tilasi itselleen Hyundai Santa Fen työsuhdeautoksi.
”Hyundai-viikonloppuna koeajoin IONIQ 5 N:n, joka ei jätä ketään kylmäksi. Se oli hieno kokemus.”
Väänänen kiittelee Hyundain laajaa valikoimaa, joka on entisestään täydentymässä.
”Asiakkaiden tarpeet ovat erilaisia, joten on hyvä, että jokainen löytää mieleisensä mallin. Itse odottelen uutuuksia, kuten valtavaa IONIQ 9:ää. Esimerkiksi sähköautopuolella IONIQ 5 ja ladattava hybridi Tucson ovat todella hyviä malleja.”
Sähköautotarjonta on kasvanut voimakkaasti, ja Väänäsen mukaan vaihtoehtoja on paljon, mikä on kuluttajan kannalta tärkeää. Sähköautot on mielletty kalliiksi, mutta valikoimissa on myös edullisempia ja pienemmän kokoluokan sähköautoja.
”Kyllä kuluttajia sähköautot kiinnostavat, vaikka osalle ne ovat vielä iso kysymysmerkki. Näillä leveysasteilla yritykset ohjailevat sähköautoja työsuhdeautoiluun. Lisäksi varsinkin ne, joilla on mahdollisuus ladata autoa taloyhtiössä tai omakotitalossa, nauttivat sähköauton helppoudesta”, Väänänen sanoo.
Pörhön Autoliikkeellä on toimintaa yhdeksällä paikkakunnalla, ja etenkin Oulussa sähköautojen osuus on hyvä. Oulussakin niitä suosivat etenkin työsuhdeautoilijat. Myös hybridien suosio jatkuu.
Hannuksela käy pääkaupunkiseudulla viikoittain, ja viimeksi ottaessaan taksin lentokentältä hän jututti IONIQ 5:llä ajanutta kuljettajaa.
”Taksikuski oli autoonsa erittäin tyytyväinen. Kohtaaminen jätti hyvän mielikuvan”, Hannuksela kertoo.