Hyundai Santa Fe valloitti Etelämantereen
Hyundai Motor on tehnyt jälleen historiaa: 2,2-litraisella dieselmoottorilla varustetusta Santa Festä tuli ensimmäinen henkilöauto, jolla on ajettu Etelämantereen poikki Union Glacier Campista McMurdoon ja takaisin. Ennätysautoa ohjannut Patrick Bergel on legendaarisen tutkimusretkeilijän Sir Ernest Shackletonin jälkeläinen kolmannessa polvessa. Joulukuussa 2016 toteutetun retken ajankohdan tarkoituksena oli muistuttaa Shackletonin tasan sadan vuoden takaisesta retkestä Etelämantereen poikki.
Hyundai Motor Companyn Overseas Marketing ryhmän johtaja Scott Noh kertoo: ”Tunsimme Sir Erneston Shackletonin tarinan ennestään ja samaistuimme yhtiönä hänen rohkeuteensa ja pioneerihenkeensä. Retkestä tekemämme elokuva on kunnianosoitus Shackletonin periksiantamattomuudelle. Elokuva kertoo siitä, kuinka Patrick toteutti isoisoisänsä unelman Etelämantereen ylityksestä – sadan vuoden viiveellä. Toivomme, että elokuva tuo myös Hyundain esille brändinä, jonka tuotteet ovat paljon enemmän kuin pelkkiä kulkuvälineitä.”
30 päivää kestäneen retken aikana Bergelin käytössä ollut Santa Fe tuotantoauto taittoi melkein 5800 kilometriä jäistä taipaletta todella rankoissa olosuhteissa. Autoa oli muunneltu vain hiukan, jotta siihen oli mahdollista asentaa suurikokoiset matalapainerenkaat. Jopa 28 asteen pakkasten ohella retkikunnan oli selviydyttävä muun muassa jäälautoista, joiden päällä ei ollut koskaan ajettu pyörällisillä ajoneuvoilla.
Patrick Bergel kertoo: ”Reissu oli upea, ja autolla oli tosi nautinnollista ajaa. Välillä tuntui siltä, että Santa Fe suorastaan purjehti lumen läpi. Kyseessä oli todellinen haaste, sillä kukaan muu ei ollut tehnyt samaa aikaisemmin. Ratkaisevaa oli kestävyys, ei nopeus, sillä keskivauhtimme oli 27 km/h. Onnistumisessa oli kysymys siitä, miten me ja auto siitä selvisimme. Mielestäni retkeämme ei voi verrata isoisoisäni saavutuksiin. On kuitenkin hienoa olla ensimmäinen, joka on taittanut tämän taipaleen pyörällisellä ajoneuvolla.”
Arctic Trucks yhtiön Gisli Jónsson, joka kuuluu Etelämantereen kokeneimpiin kuljettajiin, oli vastuussa auton valmistelusta ennen matkaa ja toimi retkikunnan johtajana.
Jónsson kertoo: ”Kyseessä oli aika tavallinen Santa Fe. Moottori, moottorinohjausjärjestelmä, vaihteisto, etutasauspyörästö ja vetoakseli olivat täysin muuntelemattomat. Meidän täytyi kuitenkin asentaa autoon isot matalapainerenkaat – niiden avulla varmistetaan, että auto pikemminkin kulkee hangen päällä kuin kyntää sitä. Rengaspaine oli vain kymmenesosan normaalista. Tuolla paineella renkaat ovat niin pehmeät, että voisit ajaa vaikka jonkun käden päältä, ja hän tuskin huomaisi! Meno oli niinkin kepeää, että urat olivat hävinneet renkaista kokonaan reissun lopussa!”
Renkaiden asentamiseksi koria oli korotettava uusien apurunkojen avulla. Pyörännapoihin piti asentaa jousitus ja välityspyöriä niihin kohdistuvien voimien vaimentamiseksi ja kääntymisominaisuuksien mukauttamiseksi rengaspaineisiin.
Lisäksi polttoainesäiliötä suurennettiin, polttoainejärjestelmä muunnettiin käyttämään Jet A-1 ‑lentopolttoainetta – ainoaa, jota Etelämantereella on saatavissa – ja autoon asennettiin moottorinlämmitin. Muita muutoksia ei tarvittu.
”Ihmiset, joilla on kokemusta Etelämantereesta, tietävät, mitä se tekee koneille: käytännöllisesti katsoen kaikki hajoaa ennemmin tai myöhemmin”, Jónsson kertoo. ”Koko mantereen läpikulkua autolla – saati sitten edestakaista matkaa – ei ole yritetty koskaan aikaisemmin. Monet olivat varmoja, että emme onnistuisi. Kun palasimme takaisin, he eivät voineet uskoa silmiään!”
Lisätietoja Hyundai Motorista ja sen tuotteista on osoitteessa http://worldwide.hyundai.com tai http://www.hyundaiglobalnews.com.