Alussa oli mies, joka halusi antaa maalleen ja lapsilleen jotakin uutta. Chung Ju-yung perusti Hyundain, jonka tunnemme vielä tänäkin päivänä. Nimi ”Hyundai” juontaa juurensa Hyundai Motor Companyyn, joka perustettiin huhtikuussa 1946. Hyundai tarkoittaa koreaksi nykyaikaa ja viestii päättäväisyydestä toimia uuden ajan edelläkävijänä. Ensimmäisinä vuosikymmeninä yhtiö toteutti siirtomaavallan ja Korean sodan jälkeisiä jälleenrakennusprojekteja.
Hyundai Motor Company perustettiin vuonna 1967. Etelä-Korean Ulsanin tuotantolaitos valmistui 1968, ja tänä päivänä se on maailman suurin autotehdas vuosittaisella 1,6 miljoonan auton tuotantokapasiteetillaan. Hyundai Glovis -yrityksen maailmanlaajuisen rahtilaivaston ja oman terästuotannon avulla Hyundai hallitsee koko tuotantoketjua.
Vuonna 1968 Ulsanin tehtaalla valmistui ensimmäinen auto Cortina, joka valmistettiin yhteistyössä Ford Motor Companyn kanssa. Vain kuudessa kuukaudessa Ulsanin tehtaan rakennustöiden aloituksesta autovalmistus oli jo täydessä käynnissä. Se oli ennätys koko Fordin maailmanlaajuisten tuotantolaitosten joukossa.
1980-luku oli Hyundaille nopean laajentumisen aikaa yhtiön kasvaessa kansainväliseksi toimijaksi, samalla haastaen vakiintuneet perinteiset alan toimijat. 1990-luvulla yhtiö aloitti sähkö- ja hybridiautojen suunnittelun.
Nopean laajenemisen aikakaudella esiteltiin esimerkiksi ensimmäinen Hyundai Sonata vuonna 1985. Vuonna 1986 esiteltiin puolestaan Pony Excel, josta tuli Hyundai ensimmäinen Yhdysvalloissa myytävä automalli.
Hyundain ensimmäinen täyssähköinen prototyyppi oli vuonna 1991 esitelty Sonata EV. Sähköhybridi FGV-1 esiteltiin vuoden 1995 Soulin autonäyttelyssä. Flexifuel-automalleja kehiteltiin 90-luvu lopulla, kuin myös ensimmäisten vetypolttokennoautojen kehitys aloitettiin vuosikymmenen lopulla.
Hyundai jatkoi 90-luvulla asemansa vahvistamista johtavaksi kansainväliseksi autovalmistajaksi. Vuonna 1994 yhtiö perusti tutkimus- ja tuotekehitysyksikön Saksaan. Sen tehtävänä oli uuden teknologian kehittämisen ohella suunnitella automalleja nimenomaan eurooppalaisten markkinoiden mieltymysten mukaiseksi. Vuonna 1997 Hyundai avasi ensimmäisen Euroopan mantereella sijaitsevan tuotantolaitoksensa Turkin Izmitiin.
Vuosituhannen vaihteeseen mennessä Hyundai oli alkanut uudistaa imagoaan vakiinnuttaakseen asemansa maailmanluokan brändinä ja panostanut voimakkaasti laatuun, suunnitteluun ja valmistukseen. Ensimmäinen SUV, SANTA FE, lanseerattiin vuonna 2000, ja sen menestys johti TUCSONin lanseeraukseen vuonna 2004.
Ensimmäinen katumaasturimme, SANTA FE, lanseerattiin vuonna 2000. Se on nimetty New Mexicon kaupungin mukaan ja siitä tuli nopeasti Hyundain myydyin ajoneuvo.
Vuonna 2004 lanseerattu kompakti TUCSON SUV voitti Kanadan Automobile Journalist Associationin palkinnon parhaana crossoverina ja Good Design Award -palkinnon Japanissa samana vuonna.
Hyundai i30 esiteltiin, se on ensimmäinen ”i”-malli, joka on kehitetty vastaamaan eurooppalaisten kuluttajien erityisvaatimuksiin ja tarjoamaan todellisen haasteen segmentin valtamerkeille.
Vuoden 2010 jälkeen Hyundai on kiinnittänyt yhä enemmän huomiota ympäristöystävällisempiin ajoneuvoihin ja teknologiaan. Vuonna 2021 Hyundai ilmoitti pyrkivänsä saavuttamaan hiilineutraaliuden vuoteen 2045 mennessä neutraloimalla CO2-päästöt tuotannon ja käytön kaikissa vaiheissa. Vuodesta 2035 alkaen kaikki Euroopassa myytävät uudet Hyundai-ajoneuvot ovat joko akku- tai polttokennokäyttöisiä sähköautoja.
Hyundai IONIQ 5 on ensimmäinen täysin sähköautolle suunniteltua E-GMP -alustarakennetta hyödyntävä automalli. Samalla se on myös ensimmäinen uuden IONIQ-malliston tuote.
Täyssähköinen IONIQ-mallisto täydentyi vuonna 2022 esitellyllä IONIQ 6 -mallilla, joka on saanut vaikutteita näyttävästä Prophecy Concept EV -konseptimallista. IONIQ 6:n muotoilussa korostuu pieni ilmanvastuskerroin ja pitkä sähköinen toimintamatka.