Close

Historia.

Menestys ei ole sattumaa, se on historian muovaamaa.

Alussa oli mies, joka halusi antaa maalleen ja lapsilleen jotakin uutta. Chung Ju-yung perusti Hyundain, jonka tunnemme vielä tänäkin päivänä. Nimi ”Hyundai” juontaa juurensa Hyundai Motor Companyyn, joka perustettiin huhtikuussa 1946. Hyundai tarkoittaa koreaksi nykyaikaa ja viestii päättäväisyydestä toimia uuden ajan edelläkävijänä. Ensimmäisinä vuosikymmeninä yhtiö toteutti siirtomaavallan ja Korean sodan jälkeisiä jälleenrakennusprojekteja.

1967–1999 2000-luku

1967-1999

Autonvalmistus alkaa.

”Hyundai Engineering & Construction”-yrityksellä oli osuutensa Korean jälleenrakentamisessa sodan jälkeisellä aikakaudella. Siihen kuului myös tieverkoston rakentamista, ja nopeasti Hyundain perustaja Chung Ju-yung ymmärsi, että teille tarvittaisiin myös ajoneuvoja. Näin Hyundai Motor Company sai alkunsa vuonna 1967.
1967 1968

1967

Hyundai Motor Company perustettiin vuonna 1967. Etelä-Korean Ulsanin tuotantolaitos valmistui 1968, ja tänä päivänä se on maailman suurin autotehdas vuosittaisella 1,6 miljoonan auton tuotantokapasiteetillaan. Hyundai Glovis -yrityksen maailmanlaajuisen rahtilaivaston ja oman terästuotannon avulla Hyundai hallitsee koko tuotantoketjua.

1968

Vuonna 1968 Ulsanin tehtaalla valmistui ensimmäinen auto Cortina, joka valmistettiin yhteistyössä Ford Motor Companyn kanssa. Vain kuudessa kuukaudessa Ulsanin tehtaan rakennustöiden aloituksesta autovalmistus oli jo täydessä käynnissä. Se oli ennätys koko Fordin maailmanlaajuisten tuotantolaitosten joukossa.

Hyundai Pony

Pony-aikakausi

Kulmikas, kiiltävä, ikoninen – Hyundai Pony Coupe on edelleen yhtä ajaton kuin se oli ensijulkaisunsa aikaan vuonna 1975. Nyt vuosikymmeniä myöhemmin otimme alkuperäisen ensimmäisen sukupolven Ponyn, purimme sen osiin ja kasasimme uudelleen uuden teknologian kera. Näin syntyi seuraavan sukupolven Heritage Series PONY.

1975: Pony lanseerataan

Cortinan ja Euroopan markkinoiden menestyksen myötä Hyundai päätti kehittää täysin oman automallin. Yhtiö palkkasi vuonna 1974 George Turnballin, joka oli tullut tunnetuksi Austin Morrisin pääjohtajana.

Torinon autonäyttely

George Turnball palkkasi kuusi eurooppalaista insinööriä korin ja alustarakenteen suunnitteluun, testaamiseen ja tuotannnon suunnitteluun. Yhdessä he loivat Ponyn, joka ensiesiteltiin Torinon autonäyttelyssä 1974.

Auto ihmisille

Pony sai lempinimekseen ”kukmincha”, joka tarkoittaa ”autoa ihmisille”. Giorgetto Giugiaron suunnittelema kompakti takavetoinen Pony oli ensimmäinen massatuotettu etelä-korealainen auto, ja samalla Hyundai lippulaivatuote vuosien ajan.

Vienti alkaa

Hyundai aloitti Ponyn viennin Chileen, Argentinaan, Columbiaan ja Egyptiin vuonna 1976. Eurooppaan vienti starttasi 1978, ensin Belgiaan ja Alankomaihin, Kreikan seuratessa nopeasti perässä.

Erilaisia korimalleja

Pony esiteltiin ensin 4-ovisena sedanina. Vuonna 1976 mallistoon tuotiin pickup-korimalli, vuonna 1977 farmarimalli ja 1980 3-ovinen hatchback. Nykyään Pony Coupe ilahduttaa klassikkoautoista kiinnostuneita autoharrastajia.

2021: Heritage Series PONY

Vuonna 2021 Ponyn 3-ovinen malliversio tuotiin tälle vuosituhannelle. Hyundai Motorstudio Busanin käsissä autosta syntyi vaikuttava Heritage Series PONY, joka noudattelee alkuperäisen mallin kulmikasta muotoilua hopean mattavärityksen kera.

Inspiraatiota tulevaan

Ikoninen Hyundai Pony toimi inspiraationa 45-nimiseen täyssähköiseen konseptimalliin, joka antoi puolestaan esimakua palkitusta IONIQ 5 -mallista.

Nopea laajeneminen ja ensimmäiset sähkö- ja hybridiautot

1980-luku oli Hyundaille nopean laajentumisen aikaa yhtiön kasvaessa kansainväliseksi toimijaksi, samalla haastaen vakiintuneet perinteiset alan toimijat. 1990-luvulla yhtiö aloitti sähkö- ja hybridiautojen suunnittelun.

1980 1990 1994

80-luku

Nopean laajenemisen aikakaudella esiteltiin esimerkiksi ensimmäinen Hyundai Sonata vuonna 1985. Vuonna 1986 esiteltiin puolestaan Pony Excel, josta tuli Hyundai ensimmäinen Yhdysvalloissa myytävä automalli.

90-luku

Hyundain ensimmäinen täyssähköinen prototyyppi oli vuonna 1991 esitelty Sonata EV. Sähköhybridi FGV-1 esiteltiin vuoden 1995 Soulin autonäyttelyssä. Flexifuel-automalleja kehiteltiin 90-luvu lopulla, kuin myös ensimmäisten vetypolttokennoautojen kehitys aloitettiin vuosikymmenen lopulla.

Hyundai jatkoi 90-luvulla asemansa vahvistamista johtavaksi kansainväliseksi autovalmistajaksi. Vuonna 1994 yhtiö perusti tutkimus- ja tuotekehitysyksikön Saksaan. Sen tehtävänä oli uuden teknologian kehittämisen ohella suunnitella automalleja nimenomaan eurooppalaisten markkinoiden mieltymysten mukaiseksi. Vuonna 1997 Hyundai avasi ensimmäisen Euroopan mantereella sijaitsevan tuotantolaitoksensa Turkin Izmitiin.

2000-2009

Maailmanluokan brändiksi

Vuosituhannen vaihteeseen mennessä Hyundai oli alkanut uudistaa imagoaan vakiinnuttaakseen asemansa maailmanluokan brändinä ja panostanut voimakkaasti laatuun, suunnitteluun ja valmistukseen. Ensimmäinen SUV, SANTA FE, lanseerattiin vuonna 2000, ja sen menestys johti TUCSONin lanseeraukseen vuonna 2004.

2000

Ensimmäinen katumaasturimme, SANTA FE, lanseerattiin vuonna 2000. Se on nimetty New Mexicon kaupungin mukaan ja siitä tuli nopeasti Hyundain myydyin ajoneuvo.

2004

Vuonna 2004 lanseerattu kompakti TUCSON SUV voitti Kanadan Automobile Journalist Associationin palkinnon parhaana crossoverina ja Good Design Award -palkinnon Japanissa samana vuonna.

2007

Hyundai i30 esiteltiin, se on ensimmäinen ”i”-malli, joka on kehitetty vastaamaan eurooppalaisten kuluttajien erityisvaatimuksiin ja tarjoamaan todellisen haasteen segmentin valtamerkeille.

IONIQ 5 tunnelmaa

2010-2021

Vuodesta 2010 tähän päivään: tulevaisuuden liikkuvuuden pioneereja

Vuoden 2010 jälkeen Hyundai on kiinnittänyt yhä enemmän huomiota ympäristöystävällisempiin ajoneuvoihin ja teknologiaan. Vuonna 2021 Hyundai ilmoitti pyrkivänsä saavuttamaan hiilineutraaliuden vuoteen 2045 mennessä neutraloimalla CO2-päästöt tuotannon ja käytön kaikissa vaiheissa. Vuodesta 2035 alkaen kaikki Euroopassa myytävät uudet Hyundai-ajoneuvot ovat joko akku- tai polttokennokäyttöisiä sähköautoja.

2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019

2010

  • Hyundaille ykkössija AutoBildin laaturaportissa
  • Virallinen sponsori Etelä-Afrikassa jalkapallon MM-kisoissa
  • HED-7 hybrid konsepti esillä Geneven autonäyttelyssä
  • Sonata Hybrid ensiesittelyssä New Yorkin autonäyttelyssä
  • Ympäristöystävällinen sähköauto BlueOn esitellään
  • ix20-malli ensiesittelyssä Pariisin autonäyttelyssä
  • Ward’s Auto nimeää Tau-moottorin 10 parhaan moottorin joukkoon kolmantena vuonna peräkkäin
  • 8-nopeuksisen automaattivaihteiston esittely

2011

  • i40 sedan ja wagon ensiesittelyssä Barcelonan kansainvälisessä autonäyttelyssä
  • Hyundai ylittää viiden miljoonan auton myynnin Euroopassa
  • Hyundai sijalla 1 AutoBildin laaturaportissa toisena vuonna peräkkäin
  • i40 Wagolle ensimmäisenä aasialaisautona kultainen Euro Car Body -palkinto autorakennuksen ammattilaisilta Saksassa
  • Gamma-moottori Ward’s 10 Best Engines -parhaiden moottoreiden listalle
  • ix20 sai täydet viisi tähteä Euro NCAPin testissä

2012

  • Ensiesittelyssä i-oniq -sähköauton konsepti Geneven autonäyttelyssä
  • Uusi Santa Fe esitellään New Yorkissa
  • Virallinen sponsori UEFA EURO 2012 -jalkapalloturnauksessa Puolassa ja Ukrainassa
  • Tuotantolaitos Brasiliassa valmistuu

2013

  • Hyundai ix35 Fuel Cell on maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen polttokennoauto
  • Hyundai Motorsportin WRC-rallitiimi julkistetaan

2014

  • Täysin uusi Genesis saa arvostetun iF Desing -palkinnon
  • Uuden sukupolven i20 lanseerataan
  • Sijoitus 40 Interbrandin maailman parhaiden brändien joukossa, autovalmistajien listalla sija seitsemän.
  • Virallinen sponsori jalkapallon MM-kisoissa Brasiliassa
  • Ensimmäinen kausi rallin MM-sarjassa ja kaksoisvoitto Saksan rallissa
  • Täysin uusi Genesis ja i10 saavat Red Dot Design -muotoilupalkinnon
  • 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto
  • Uusi 1.0 T-Gdi turbomoottori
  • Hyundain polttokenno-sähkömoottori Ward’s 10 Best Engines -parhaiden moottoreiden listalle

2015

  • Hyundai i20 voitti Iltalehden Vuoden Auto Suomessa 2016 -palkinnon pienten autojen luokassa
  • Tucson sai luokituksen 2016 Top Safety Pick+ Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) -järjestön tiukassa törmäystestissä
  • CarMD® 2015 Vehicle Health Index™ listasi Hyundain ykköseksi, vertailussa automerkkien korjaamokäyntien määrä ja korjauskustannukset
  • Hyundai julkisti uuden IONIQ-mallin, yksi korityyppi, kolme voimalinjaa: täyssähkö, lataushybridi tai hybridi
  • Uuden sukupolven i20 sai arvostetun Kultainen ohjauspyörä 2015 -palkinnon
  • Hyundai esittelee uuden luksusmerkin nimeltään Genesis
  • Täysin uusi Tucson sai viisi tähteä EuroNCAP-testissä
  • Täysin uusi Tucson esitellään Geneven autonäyttelyssä
  • Uuden sukupolven i20-mallistolle ja täysin uudelle Sonatalle Red Dot Desing -palkinnot
  • Uuden sukupolven i20 saa iF Desing Award 2015 -palkinnon tuotekategoriassa
  • iF Industrial Forum Design jakoi Hyundaille neljä muotoilupalkintoa brändi-designista

2016

  • Hyundaille ykkössija AutoBildin laaturaportissa 2016
  • IONIQ on voittanut 2016 GOOD DESIGN® palkinnon
  • IONIQ on Vuoden Auto 2017 Norjassa, Ranskassa ja Vuoden Eko Auto 2017 Latviassa
  • IONIQ sai Euro NCAP ‑testeistä täydet viisi tähteä
  • Hyundai sijalle 35 Interbrandin brändiarvolistalla, brändiarvo 12,55 miljardia US dollaria
  • Uuden sukupolven i30 ja suorituskykyinen N-konseptiin kuuluva RN30-auto esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä
  • Hyundai i30 paras AutoBildin kestotesteissä
  • Englantilainen Auto Express -lehti palkitsi Hyundain vihreistä teknologioista
  • Tucson läpäisi IIHS:n uuden etutörmäystestin, ainoana seitsemästä testatusta kaupunkimaasturista.
  • Kolmas sija J.D. Powerin  Initial Quality StudySM (IQS) -laatututkimuksessa.
  • Automotive INNOVATIONS -palkinto tunnustuksena uusien teknologioiden ja ekoedullisten ajoneuvojen kehitystyön edelläkävijänä
  • Voitto rallin MM-sarjan kuudennessa osakilpailussa Sardiniassa, kuljettaja Thierry Neuville
  • Voitto i20 WRC-autolle ja Hayden Paddonille rallin MM-sarjan Argentiinassa
  • Red Dot Design -palkinto uuden IONIQ:lle erinomaisesta muotoilusta
  • iF International Forum Design palkitsi täysin uuden Tucsonin rohkeasta ja erottuvasta muotoilusta
  • Hyundain automyynti ylitti miljoonan rajan Euroopan suosituimmassa autoluokassa, B-segmentissä
  • IONIQ-mallisto esitellään Geneven autonäyttelyssä

2017

  • Hyundai on maailman 35. arvokkain brändi ja kuudenneksi arvokkain autobrändi, Interbrand
  • Red Dot -muotoilupalkintoja Motorstudion näyttelysuunnittelusta, Hyundain äänilogosta ja Hyundai Sans -kirjasimesta
  • Uuden sukupolven polttokennoauto esitelty Soulissa
  • Thierry Neuville ykkönen, Hayden Paddon kakkojen ja Dani Sordo neljäs rallin MM-sarjan Puolan osakilpailussa
  • Täysin uusi Hyundai KONA esiteltiin toimittajille
  • Thierry Neuville toiseen peräkkäiseen rallivoittoon Argentiinassa Hyundai i20 WRC -autollaan
  • Thierry Neuville ykkönen Korsikan rallissa
  • Red Dot -kunniamaininta uuden sukupolven i30:n muotoilusta
  • Geneven autonäyttelyssä esiteltiin uuden sukupolven i30 Wagon ja FE Fuel Cell Concept, uusi päästötön polttokennokonsepti
  • Uusi i30 sai iF Design Award 2017 -muotoilupalkinnon

2018

  • Tuulilasi valitsi KONA electricin vuoden sähköautoksi
  • Hyundai voitti Safetybest 2018 -palkinnon Rear Occupant Alert -järjestelmästä, joka estää esimerkiksi vanhempia jättämästä lapsiaan vahingossa kuumaan autoon takapenkille. Tuomariston mukaan hälytysjärjestelmä on erityisen tarpeellinen lämpimissä maissa ja se toivookin muiden autonvalmistajien seuraavan tätä kehitystä.
  • Täysin uusi Hyundai SANTA FE saavutti viiden tähden huipputuloksen Euro NCAP -testissä
  • Hyundai i20 kompaktin kokoluokan paras Saksan TÜV 2019 -katsastusraportissa
  • Hyundai Motorsport Gmbh (HMSG) saavutti i30 N TCR -autollaan vakioautojen FIA World Touring Car Cupin (WTCR) 2018 valmistajien ja kuljettajien mestaruudet
  • Kaudella 2018 Hyundai Motorsportille WRC-tiimille kertyi 3 voittoa, 11 palkintosijaa ja 68 erikoiskoevoittoa.
  • Thierry Neuville voitti Italian MM-rallin osakilpailun
  • Hyundai IONIQ voitti Women’s World Car of the Year -palkinnon
  • Thierry Neuville voitti Portugalin MM-rallin osakilpailun
  • Hyundai i30 Fastback voitti Auto Zeitung 2018 Design -palkinnon
  • Hyundai on virallinen sponsori kesällä Venäjällä pelattavissa jalkapallon MM-kisoissa
  • Hyundai KONAlle ja Hyundai NEXOlle Red Dot Design -tunnustukset
  • Geneven autonäyttelyssä Hyundai esitteli ensimmäistä kertaa yleisölle täysin uuden Kona electricin, uuden neljännen sukupolven SANTA FE ja Le Fil Rouge -konseptiauton ja Hyundai NEXO – Hyundai Motorin toisen sukupolven fuel cell -vetyauto – sai Euroopan ensiesittelynsä.
  • Thierry Neuville voitti Ruotsin MM-rallin osakilpailun

2019

  • Thierry Neuville voitti Korsikan MM-rallin osakilpailun
  • Iltalehti valitsi KONA Electricin vuoden sähköautoksi
  • Sähköautokonsepti 45 esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä 2019. Malli kunnioittaa yhtä Hyundain historian ikonisinta ajoneuvoa: Pony Coupe -konseptia. 45 ennakoi Hyundain autosuunnittelun uutta aikakautta, joka keskittyy sähköistykseen, autonomisiin teknologioihin ja älykkääseen suunnitteluun.

2021

Hyundai IONIQ 5 on ensimmäinen täysin sähköautolle suunniteltua E-GMP -alustarakennetta hyödyntävä automalli. Samalla se on myös ensimmäinen uuden IONIQ-malliston tuote.

2022

Täyssähköinen IONIQ-mallisto täydentyi vuonna 2022 esitellyllä IONIQ 6 -mallilla, joka on saanut vaikutteita näyttävästä Prophecy Concept EV -konseptimallista. IONIQ 6:n muotoilussa korostuu pieni ilmanvastuskerroin ja pitkä sähköinen toimintamatka.

Toiset suunnittelevat. Hyundai toteuttaa.

Jotkut automerkit ovat julkaisseet suunnitelmia kestävän kehityksen autoista. Hyundailla on jo massatuotannossa useita autoja, joissa ei ole lainkaan ajonaikaisia päästöjä, esimerkiksi toisen sukupolven vetypolttokennoautomme NEXO ja täyssähköinen kompaktikokoluokan SUV KONA Electric. Vuonna 2021 toimme markkinoille odoteutun IONIQ 5 -täyssähköauton. IONIQ 5 on Hyundai-konsernin ensimmäinen täyssähköautoille kehitetylle E-GMP-pohjarakenteelle perustuva auto. IONIQ-täyssähköautoista seuraavana julkaistaan IONIQ 6 vuonna 2022.

IONIQ 6

Lue lisää

IONIQ 5 MY22

IONIQ 5

Lue lisää

NEXO

Lue lisää
Tutustu koko mallistoon