Close

Kuka ja missä saa koskea autoon rallin MM-sarjan osakilpailuissa?

Rallin MM-sarjan säännöt rajaavat hyvin tarkasti monia asioita. Yksi näistä on ralliautoon koskeminen, ja siihen liittyvät, tiukat sääntöpykälät.

Puhuttaessa rallista kuulee usein termin autokunta, mikä tarkoittaa kuljettajaa ja kartanlukijaa autossaan. Samaan määreeseen mahtuu myös ainoat sääntöjen sallimat työmyyrät, mitä autoon koskemiseen tulee. Kaikki ulkopuolinen apu on pääsääntöisesti kielletty, mikä on vuosien mittaan aiheuttanut vähintäänkin kyseenalaisia tilanteita – viimeksi kesäkuussa ajetussa Sardinian osakilpailussa.

Aikakortin unohdus AT-asemalle oli Sébastien Ogierilta ja hänen kartanlukijaltaan Julien Ingrassialta karkea, mutta inhimillinen virhe. Apua ranskalainen sai Toyotalla ajavalta Ott Tänakilta, jonka matkaan rallin järjestäjä aikakortin antoi. Matka jatkui, mutta tiukasti sääntöjä tulkiten Ogier oli hetken aikaa hylkäysuhan alla juuri ulkopuolisesta avusta johtuen. Vaikka autoon ei sinänsä koskettukaan, oli saatu apu jotain sellaista, josta ei rangaistuksetta selviä.

Kansainvälinen autoliitto FIA antoi kuitenkin rangaistuksensa ehdollisena, millä taattiin Ogierin ja Hyundai-ässä Thierry Neuvillen kaksinkamppailun jatkuminen MM-sarjan tiukassa tilanteessa.

Aina kun autokunta on poissa tiimin huoltopilttuusta, joka Jyväskylässä sijaitsee tutusti Paviljongin alueella, antavat säännöt hyvin vähän erivapauksia autoon koskemiseen. Kilometrin sääntö astuu voimaan heti kun autokunta on omillaan joko siirtymäosuudella tai erikoiskokeella. Tuolloin kukaan tiimin henkilökunnasta ei saa olla kilometriä lähempänä autokuntaa. Se poistaa mahdollisuuden antaa suusanallista neuvoa muun muassa maastossa tehtävissä huoltotoimissa, joista kuljettajan ja kartanlukijan on aina selvittävä vain kahdestaan.

Turvallisuuden vuoksi autoja ei enää ole pitkiin aikoihin tankattu tiimien huollossa, vaan tätä varten jossain kohtaa reittiä on erillinen tankkauspaikka, jonne polttoaineen toimittaja Panta tuo tarvittavat aineet. Kartanlukijan laskelman mukaan tankkaus hoituu kuin hyvällä huoltoasemalla. Kilpailijapari pääsee tässä kohtaa helpolla, sillä tankkauksen suorittaa toimenpidettä varten valittu henkilö.

Toinen poikkeus autoon koskemisessa liittyy erikoiskokeilla etenemiseen. Mikäli tie jossain kohtaa matkaa käy liian kapeaksi ja auto lipeää ulos tieltä, on ralliyleisö tai kohdalla oleva järjestysmies oikeutettuja auttamaan auto takaisin tielle. Mutta sen enempää säännöt eivät salli. Esimerkiksi käyntiin työntäminen lipsahtaa jo kiellettyjen asioiden puolelle.

Luonnollisesti kiellettyihin asioihin kuuluu myös toisen kilpailijaparin antama apu, poikkeuksena Ogierille järjestäjän toimesta suotu jeesi. Näin ollen saman tiimin toinen kuljettaja ei voi esimerkiksi omalla autollaan työntää matkalle hyytynyttä kilpakumppaniaan.

Kun auto sitten saapuu huoltoon, ei tässäkään vaiheessa kimppuun saa rynnätä kuka tahansa, tai kuinka monta mekaanikkoa tahansa. Insinöörejä saa ympärillä parveilla katsomassa tekemistä, mutta paikalla oleva FIA:n valvoja älähtää heti, jos ylimääräiset sormet hipelöivät tiimin autoa. Yhtäaikaisesti yhden auton kimpussa on neljä mekaanikkoa, jotka tunnistaa hihanauhoista. Sillä määrällä on tultava toimeen, vaikka tehtävää olisi enemmänkin.
Jotta kuljettajalle ja kartanlukijalle taataan rallin aikana riittävä lepo, saa iltahuollossa, eli niin sanotussa flexi servicessä antaa tiimin mekaanikon ajaa auto suljetulle Parc Ferme –alueelle. Aamulla auton nouto on sallittu vain kuljettajalle ja kartanlukijalle.

Kisan aikaisilla kokoomatauoilla, jotka vietetään aina kaukana viralliselta huoltoalueelta, ilman huoltomahdollisuutta, säännöt vaihtelevat siten, että kaikilla muilla paitsi rallin päättävää Power Stagea edeltävällä kokoomatauolla sallitaan autolle ulkopuolinen kosketus, mikä pätee myös uuden materiaalin antamiseen autokunnalle.
Käytännössä sääntö kieltää tarkasti luettuna esimerkiksi vesipullon vastaanottamisen erikoiskokeen maalissa. Sitä kylläkin tapahtuu järjestäjien toimesta, mutta maastosta sopivasti löydettyä öljykannua tai varaosaa ei hyvällä katsota.

Toimittaja: Miika Wuorela
Kuvat: Hyundai Motorsport