Neste Rallin katsojaopas: EK2/7 Moksi 20,04 km, pe 27.7. klo 8.18 ja klo 15.27
EK2/7 Moksi 20,04 km, perjantaina 27.7. klo 8.18 ja klo 15.27
0,2 – 0,5 km – Alaspäin viettävä vasen, joka on helposti saavutettavissa lähdöstä kävelemällä.
1,2 – 1,5 km – Nyppy, josta auto lentää poikittain. Linjattavia paikkoja, ja nyppy, jonka jälkeen alaspäin pudottava kiristyvä oikea.
2,4 – 2,9 km – Jarrutus ahtaaseen vasempaan, yli pitkän nypyn ja risteys vasemmalle isolle tielle.
3,6 – 3,8 km – Tarkka jarrutus alamäessä ja hieno, pitkä mutka vasemmalle. Pelto vieressä.
5,4 – 6,0 km – Nyppy ja jarrutus pimennosta tulevalle risteykselle vasemmalle, pienemmälle tielle. Pihapiirissä vauhdikkaat mutkat.
7,0 – 8,6 km – Pyöreitä ja kirraavia mutkia ja nyppyjen ylityksiä.
10,1 – 10,7 km – Risteys vasemmalle, isommalle tielle. Nyppy ja hämäävä vasen.
12,9 – 13,9 km – Risteys oikealle, peltomutkat ja kiihdytys isoa tietä. Jouheita ja vauhdikkaita mutkia.
16,2 – 16,9 km – Risteys oikealle pienemmälle tielle. Neulansilmävasen.
18,5 – 19,8 km – Heittäviä nyppylöiden ylityksiä ja pyöreä risteys oikealle kohti maalia.
Jari Huttusen ja Antti Linnakedon kommentit erikoiskokeesta:
Jari Huttunen: ”Alku on kovavauhtista erikoiskoetta. Tie on varsin vaihtelevaa ja sisältää jänniä ylityksiä. Lopussa on vähän pienempää tietä, joka on tuttua Surkeen erikoiskokeelta. Kaiken kaikkiaan hauskanoloinen EK, vaikka alku on minulle uutta osuutta.”
Antti Linnaketo: ”Alku on Vellipohjan vanhaa erikoiskoetta ja välissä on todella kovavauhtinen osuus isoa tietä. Vauhdikas vasen (3,8 km) on hieno paikka katsoa. Jarrutus risteykseen pienemmälle tielle on todella tarkka. Rytmi vaihtuu tällä erikoiskokeella monta kertaa.”
Kiuruveteläinen Jari Huttunen kuuluu kartturinsa Antti Linnakedon kanssa Hyundai Motor Sportin nuorten kuljettajien kehitysohjelmaan (HMDP). Ohjelman tarkoituksena on auttaa kuljettajalupauksia saavuttamaan täysi potentiaalinsa.
Huttunen ja Linnaketo toimivat kaudella 2018 myös Hyundai Motor Sportin testikuljettajina ja he ajavat WRC2 -luokassa, joka on toiseksi korkein rallin taso maailmassa WRC -luokan jälkeen. Parivaljakko kuulu Marcus Grönholmin GRX Management-tiimiin. Kaksikon yhteinen tavoite on ajaa aivan huipulla – MM-sarjan voitossa.
Toimittaja: Miika Wuorela
Kuvat: Hyundai Motorsport