Sääolosuhteet rallissa
Hyundai Motorsportilla asia on ammatti-ihmisten käsissä. Tallipäällikkö Alain Penassen koordinoimaa sääryhmää hoitaa kaikkiaan viisi asiaan vihkiytynyttä työntekijää.
Sääryhmäläisten työ on jatkuvaa kommunikointia tiimin johdon kanssa. Epäselkeissä olosuhteissa virheen mahdollisuus kasvaa, kun taas toisaalta sarjassa on useita ralleja, joissa sääryhmä on selkeästi pienemmässä roolissa.
– Meillä on aina neljä ihmistä tarkkailemassa säätilaa erikoiskokeilla, minkä lisäksi Meteo Francen edustaja on apunamme seitsemässä rallissa. Etenkin niissä kisoissa, jotka ovat kriittisiä sään suhteen, tarvitsemme apua. Meksikoon emme heitä ota, koska siellä on aina hyvä sää, emmekä liioin Walesiin, koska tiedämme jo etukäteen sään olevan surkea, Penasse selventää.
Kauden viides osakilpailu Argentiinassa on kuitenkin kuumalla listalla. Kun erikoiskokeet kipuavat parhaimmillaan kahden kilometrin korkeuteen, on maan syksyssä paljon mahdollista saada yllättävä sadekuuro niskaansa, tai joutua ajamaan sumuseinämää päin.
– Argentiinaan lennätimme heidät, koska täällä on vuoristosadetta jonkin verran. Sää on arvaamaton, sillä pilvien liikkeestä ei aina tiedä. Samalla he tietysti katsovat, miten paljon uria tiehen on tullut. Pitkille erikoiskokeille sijoitamme yleensä kaksi ihmistä – esimerkiksi vuoren eri puolille.
Viime hetken tiedoin
Vaikka nuotit ovat tehdaskuljettajille ja kaikille ralliin osallistuville vauhdinpidon perusta, tuo tuore tieto säästä oman mausteensa keitokseen. Ennakkotutustumisjakson ja rallin alun välissä on useimmiten puolitoista vuorokautta, mikä on auttamatta liian pitkä aika, jotta omin silmin havaitulla reittitiedolla uskaltaisi lähteä matkaan.
– Tieto heiltä tulee pari tuntia ennen erikoiskoetta meille huoltoon. Silloin saamme viimeisimmän idean säästä ja sen kehittymisestä. Jos on sumua, näkyvyys voi olla vain 50 metriä pilvien ollessa matalalla. Käytämme samoja sääihmisiä joka kisassa, jotta tieto tulee meille samanlaisena joka paikassa. Niissä kisoissa, joissa Meteo France ei ole paikalle, tekee heidän edustajansa meille sääennusteen kotoa käsin.
Säätietojen tärkeyttä ei voi koskaan etukäteen täysin tietää. Nyrkkisääntönä niissä ralleissa, joissa sääryhmä paikalla on, pietään sitä, että tieto on oleellinen, eikä sitä ilman voi erikoiskokeille lähteä.
Ratkaisujen kannalta oleellinen sijainti on tiimin huoltopilttuu, joka sijaitsee Argentiinan rallissa muiden tiimien tapaan idyllisissä Villa Carlos Pazin rantamaisemissa.
– Montessa ennuste on tärkeä. Jos sääryhmämme näkee tien jäätyvän, saamme tärkeän tiedon siitä. Myös Meteo France saa samat tiedot, ja voi verrata omiin ennustuksiinsa. Silloin näemme, oliko sade rankempaa kuin odotettua, tai alkoiko se kenties ennustetta aiemmin tai myöhemmin.
Ihmiset, jotka erikoiskokeille lähtevät, eivät ole tiimin päivittäisessä toiminnassa sen enempää mukana rallien välissä, vaan lähtevät matkaan vain kisojen ajaksi. Lämpömittari on oman havainnointikyvyn ohella tärkein työväline erikoiskokeilla.
– He ovat rallifaneja, ja tietävät lajista. Rengasvalintoja ajatellen tieto tien lämpötilasta on oleellinen. Vertailemme myös eri vuosia keskenään. Jos tie oli aiemmin + 12 C astetta ja seuraavalla kerralla + 24 C, on tärkeää tietää, ettei erehdy pehmeiden renkaiden kanssa. Kaikki se informaatio auttaa valintaa tehdessä.
Ikimuistoinen kaksoisvoitto
Tallipäällikkö Penasse tuntee edelleen suurta mielihyvää, kun puhe kääntyy ikimuistoisimpaan ralliin, jossa sääryhmän työskentely näytteli oma osansa.
Tapahtumat ajoittuvat neljän vuoden takaiseen Saksan MM-ralliin, johon Hyundai starttasi heti debyyttivuonnaan voitokkain seurauksin.
– Informaatio saattaa yhä olla oikea, mutta kuljettaja valitsee toisin. Ensimmäisenä kilpailuvuonna Saksassa alkoi voimakas sade yhtäkkiä huoltoalueella. Toiset menivät paniikkiin, mutta meidän väkemme vakuuttivat, ettei Baumholderin alueella sada. Kilpakumppanit vaihtoivat pehmeää rengasta alle, mutta me pysyimme valinnassamme. Toisilla oli vaikeuksia päästä erikoiskokeen loppuun, sillä erikoiskokeella ei lopulta satanut koko matkalla, aloittaa Penasse.
Onnistuneen erikoiskokeen jälkeen tiimi huomasikin olevansa yhtäkkiä ahdistamassa kärjessä viilettäneitä autokuntia. Sunnuntain lenkillä pahimmat haastajat sortuivat kuitenkin ulosajoihin, eikä muuta tarvittu. Sääryhmän pohjustama loppukiri auttoi selkeästi tulokseen, joka maistuu tiimille yhä tiimin historian makeimpana saavutuksena.
– Olimme neljänsiä ennen sitä, mutta nousimme sen erikoiskokeen aikana lähemmäksi Kris Meekeä ja Jari-Matti Latvalaa. Sitten molemmat tekivät virheen, ja me otimme rallissa kaksoisvoiton. Jos olisimme olleet vaikka 40 sekunnin päässä, emme olisi pystyneet antamaan painetta, mutta nyt asioilla oli ehkä yhteytensä.
Vaikka tarjolla on paljon informaatiota eri asioista, on ketjun päässä kuitenkin lopulta inhimillinen tekijä: kuljettaja.
– Kuljettajilla on selkeä käsitys asioista. Koska renkaiden määräkin on niin rajoitettu, kaikki pitää suunnitella ennakkoon. Jos sää muuttuu, sitten suunnitelmia tietysti muutetaan.
Sääryhmä saa työskennellä erikoiskokeilla tietyin rajoituksin. Toisin kuin tiimien etuautot asfalttiralleissa, katsojat tai median edustajat, sääryhmä ei saa tutkia erikoiskoetta koko pituudelta.
– He eivät saa erikoiskoetta läpi tai pysähdellä, vaan he saapuvat sovittuun pisteeseen, josta toimittavat meille tiedon. He saavat kävellä kyseisestä kohdasta kaksi kilometriä suuntaansa, joten saamme paljon tietoa joka tapauksessa, päättää Penasse.
Teksti ja kuva: Miika Wuorela