Kaikki Hyundait on rakennettu korkeimpien laatustandardien mukaan. Tämän laadun vakuudeksi annamme autoihimme viiden vuoden takuun ilman kilometrirajaa, jotta sinä voit nauttia elämäsi tärkeistä asioista huolehtimatta Hyundai-autostasi. Nauti mielenrauhasta, jonka yksi alan parhaista takuista antaa sinulle – vakiona.
Suomessa yksityiskäyttöön 1.8.2020 ja sen jälkeen käyttöönotetuille autoille myönnetään viiden (5) vuoden takuu ilman kilometrirajaa. Takuu on autokohtainen, omistajan vaihdoksen yhteydessä takuu jatkuu ilman katkosta.
Hyundain takuut koskevat niitä Hyundai-ajoneuvoja, jotka alun perin on myynyt valtuutettu Hyundai-jälleenmyyjä loppuasiakkaalle, kuten takuuehdoissa esitetään. Lista asiakkaan vastattaviksi jäävistä kustannuksista ja rajoituksista on esitetty takuuehtojen kohdassa 3.
TAKUUEHDOT: 5 VUOTTA ILMAN KILOMETRIRAJAA
Hyundai-autojen valmistaja Hyundai Motor Company, niiden maahantuoja Suomessa, Hyundai Motor Finland Oy, ja niiden valtuutetut piirimyyjäliikkeet kautta Suomen huolehtivat yhdessä siitä, että asiakkaan kannalta oikeudenmukainen takuukäytäntö toteutuu. Takuun antaja on Hyundai-autojen maahantuoja, Hyundai Motor Finland Oy, Kaakelikaari 4b, 01720 Vantaa, www.hyundai.fi. Takuu alkaa rekisteröinti- tai luovutuspäivänä, niistä aikaisemman päiväyksen ollessa määräävä.
1. Hyundai takuut
Hyundai tarjoaa asiakkailleen* viiden (5) vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta kaikkiin uusiin Hyundai-autoihin, jotka on myyty virallisen Hyundai-jälleenmyyjän toimesta Suomessa ja käyttöönotettu 1.8.2020 alkaen.
1.1 Suositeltavin ja ammattitaitoisin huoltopaikka Hyundai-autoille on valtuutettu Hyundai-huoltopiste.
1.2 Hyundain viiden (5) vuoden takuu ilman kilometrirajaa myönnetään kaikkiin uusiin, Hyundai-autoihin, jotka on myyty virallisen Hyundai-jälleenmyyjän toimesta Suomessa ja käyttöönotettu 1.8.2020 alkaen. Takuu on voimassa, kun autoa huollatetaan valmistajan ja maahantuojan julkaiseman Suomessa voimassa olevan huolto-ohjelman mukaisesti. Hyundai-jälleenmyyjän tai -maahantuojan valtuuttaman korjaamon tulee suorittaa kaikki takuukorjaukset käyttäen näissä korjauksissa ainoastaan alkuperäisiä Hyundai-varaosia. Viiden (5) vuoden takuu on voimassa, kun autoa käytetään EU-alueella.
Lista asiakkaan vastattavaksi jäävistä kustannuksista ja rajoituksista löytyy kappaleesta 3.
1.2.1 Hyundain takuu (pakettiautot, taksit ja vuokraamoautot) on N-1 luokan pakettiautoille kolme (3) vuotta ilman ajokilometrirajaa, kun auto on huollettu valmistajan ja maahantuojan julkaiseman Suomessa voimassaolevan huolto-ohjelman mukaisesti. Hyundai-jälleenmyyjän tai -maahantuojan valtuuttaman korjaamon tulee suorittaa kaikki takuukorjaukset käyttäen näissä korjauksissa ainoastaan alkuperäisiä Hyundai-varaosia tai Hyundain hyväksymiä varaosia.
Jos auto rekisteröidään taksiksi, takuu on kaksi (2) vuotta ilman ajokilometrirajaa, kun auto on huollettu valmistajan ja maahantuojan julkaiseman Suomessa voimassaolevan huolto-ohjelman mukaisesti auton valmistajan vähimmäisvaatimukset täyttävässä Hyundai-huollossa.
Jos auto rekisteröidään vuokraamokäyttöön, takuu on kolme (3) vuotta tai 100 000 km, ensin täyttyvän rajan ollessa määräävä, kun auto on huollettu valmistajan ja maahantuojan julkaiseman Suomessa voimassaolevan huolto-ohjelman mukaisesti auton valmistajan vähimmäisvaatimukset täyttävässä Hyundai-huollossa.
1.3 Erityiset takuut
1.3.1 Korin puhkiruostumattomuustakuu on kaksitoista (12) vuotta. Koritarkistukset tehdään vain ja ainoastaan Hyundain valtuutetuilla huoltokorjaamoilla huolto-ohjelman mukaisesti, jotta koritakuu säilyy.
1.3.2 Auton maalipinnan takuu on viisi (5) vuotta. Vain Hyundai merkkihuollossa huolto-ohjelman mukaisesti tehdyt koritarkistukset pitävät maalitakuun voimassa.
1.3.3 Käyttöakun takuu, kaksi (2) vuotta.
1.3.4 Korkeajänniteakuston takuu on kahdeksan (8) vuotta / 160 000 km, kumpi ensin täyttyy.
1.3.5 Kevythybridin 48 V -akun takuu on viisi (5) vuotta ilman kilometrirajaa.
1.3.6 Radio/audiojärjestelmän takuu on kolme (3) vuotta.
1.3.7 Lisävarusteiden takuu on kaksi (2) vuotta. Takuu koskee Suomessa asennettuja maahantuojan hyväksymiä lisävarusteita.
1.3.8 Auton renkaiden takuukäsittelystä vastaa renkaiden suomalainen maahantuoja. Rengastakuutapauksissa huomioidaan renkaan normaalin kulumisen vaikutus mahdolliseen korvaukseen.
1.3.9 Taksitakuut
• Takuu on kaksi (2) vuotta / 200 000 km.
• Korkeajänniteakuston taksitakuu Hybrid-, Plug-in- ja Electricmalleissa on kaksi (2) vuotta / 100 000 kilometriä.
• Kevythybridin 48 V -akun taksitakuu on kaksi (2) vuotta / 100 000 kilometriä.
• Akkutakuu (12 V) kaksi (2) vuotta / 40 000 kilometriä.
• Radio/audiojärjestelmän takuu 2 vuotta / 100 000 kilometriä.
1.3.10 Takuukorjaus ei pidennä auton eikä korjauksen kohteen takuun voimassaoloa.
2. Hyundai Motor Finland Oy:n vastattavaksi tulevat kustannukset
Kaikki ne kustannukset, jotka takuun voimassa ollessa syntyvät valmistus- ja/tai materiaalivirheestä seuranneen vian korjaamisesta, sekä siihen mahdollisesti liittyneestä hinauksesta vauriopaikalta lähimpänä olevaan Hyundai-huoltoon.
3. Asiakkaan vastattavaksi jäävät kustannukset ja rajoitukset
3.1 Tavallisista huoltotöistä syntyvät kustannukset, kuten määräaikaishuollot, moottorin säädöt, polttoainejärjestelmän puhdistus, ilmastointilaitteen täyttö kylmäaineen normaalin vajenemisen myötä, lian ja karstan poisto, jarrujen ja kytkimen säätö, pesu, alustan puhdistus, nahkaistuimien ryppyjen oikaisut, etu- ja takavaloumpioiden kosteus, maalipinnan kiillotus ja vahaus sekä pyörien suuntaus ja tasapainotus.
Takuun piiriin kuuluvia eivät ole myöskään edellä luetelluissa huoltotöissä tarvittavat huolto- ja kulutusosat, kuten renkaat, nesteet, öljyt, pakkasnesteet eikä ilmastointilaitteen kylmäaine normaalin vajenemisen myötä. Renkaiden takuusta vastaa renkaiden maahantuoja Suomessa.
Seuraaville osille takuu on 2 vuotta / 20 000 km sen mukaan, kumpi ensin täyttyy: suodattimet, jarrupalat ja -levyt, polttimot, sulakkeet, kytkinlevy, apulaitteiden käyttöhihnat ja lasinpyyhkimien sulat ja jakohihna. Samaan rajoitettuun takuuseen liittyvät alumiinivanteiden korroosio/ruoste, tuulilasi sekä takalasi ja sivulasit, kun kyseessä on epänormaali kuluminen tai valmistajan asennusvirhe.
3.2 Kustannukset korjauksista, joiden tarve on aiheutunut ulkoisesta tekijästä kuten tiesuolasta, happosateesta, hiekan- tai kiveniskemistä, renkaan nastoista tai niiden hiukkasista, ilkivallasta tai siirtämisestä muuten kuin auton omaa konevoimaa käyttäen.
3.3 Kustannukset korjauksista, jotka ovat tulleet ajankohtaisiksi normaalin kulumisen johdosta, esim. alustan osat, tai joiden tarve on aiheutunut epätavallisista käyttöolosuhteista tai käyttötavoista; ylikuormasta, huolimattomuudesta, kuten viivyttely korjaukseen tuomisessa, rakennemuutoksesta, onnettomuudesta, jäljitelmävaraosien käytöstä, määrältään tai laadultaan virheellisen polttoaineen, voiteluaineen, hydrauliikkaöljyn, jarrunesteen, jäähdytysnesteen tai liuottimen käytöstä, huollon puutteesta, väärästä säädöstä tai muista tässä luetellun kaltaisista syistä. Alustan osien kuluminen riippuu käyttöolosuhteista sekä käyttötavoista. Kyseiset osat ovat alttiita tien pinnasta johtuville erilaisille tärinöille ja voivat tulla vaihdettaviksi auton normaalina takuuaikana. Kyseessä ei ole valmistajan takuuseen liittyvä korjaus, ennenaikainen kuluminen tai materiaalivirhe.
3.4 Kustannukset korjauksista, joiden tarve on aiheutunut muualla kuin Hyundai-huollossa virheellisesti tehdystä huollosta, korjauksesta tai säädöstä.
3.5 Virheen johdosta mahdollisesti välillisesti aiheutuneet kustannukset. Jos auto kuitenkin on takuunalaisen virheen vuoksi ajokelvottomassa kunnossa, voidaan takuun puitteissa korvata todistettavissa olevasta liikkumistarpeesta seuranneet kulut halvinta käytettävissä olevaa julkista kulkuneuvoa käyttäen asiakkaan toimittamia kuitteja vastaan.
4. Tekijät, jotka päättävät takuun ennen määräaikaa tai ajokilometrimäärää
4.1 Auto on vaurioiduttuaan joutunut vakuutusyhtiön lunastamaksi.
4.2 Kun omistus- ja/tai hallintaoikeus siirtyy elinkeinonharjoittajalle, joka pää- ja sivutoimisesti harjoittaa autokauppaa, mutta ei ole Hyundai Motor Finland Oy:n vähimmäisvaatimukset täyttävä Hyundai-liike. Takuutöitä ei hyväksytä aikana, jolloin auto on autokauppaa harjoittavan elinkeinoharjoittajan omistuksessa, joka ei ole Hyundai-liike. Auton takuu jatkuu normaalisti, alkuperäisestä käyttöönottopäivästä, kun se siirtyy uudelle yksityiselle omistajalle.
4.3 Auton käyttäminen kilpailutarkoituksessa.
4.4 Sinettien murtaminen.
4.5 Autoon on tehty muutosjonka vuoksi se ei vastaa enää tyyppihyväksyntää.
5. Takuu, kun Suomessa myytyä autoa käytetään Euroopan talousalueen ulkopuolella
Euroopan talousalueen ulkopuolelle matkustettaessa tai muutettaessa ennen matkaa tai muuttoa on suositeltavaa ottaa yhteyttä kohdemaan Hyundai-maahantuojaan ja selvittää ko. maan palvelutaso ja takuuehdot. On varauduttava siihen, että kohdemaassa on erilaiset ajoneuvo- ja ympäristösäädökset, eikä siellä sen vuoksi pystytä suorittamaan kaikkia huoltotoimenpiteitä tai takuukorjauksia. On myös mahdollista, että kohdemaassa ei ole lainkaan valtuutettua Hyundai-huoltoverkostoa.
6. Takuukorjauksen suorituspaikka
Ostajan pitää ilmoittaa virheestä auton myyneelle autoliikkeelle tai takuunantajalle kohtuullisessa ajassa (2 kk) siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt havaita se. Virhe korjataan ensisijaisesti auton myyneessä Hyundai-liikkeessä.
7. Korjauksen epäonnistuminen
Jos virhettä ei korjausyrityksistä huolimatta ole voitu poistaa ja virhe on vähäinen, on asiakas oikeutettu virhettä vastaavaan hinnan alennukseen. Mikäli virhe on olennainen, on ostajalla oikeus vaatia kaupan purkua ja maksamansa kauppasumman tai sen osan palauttamista. Asiakas korvaa myyjälle ajokilometriä kohti euromäärän, joka on kauppahinta jaettuna luvulla 50 000 ensimmäiseltä 5 000 kilometriltä ja tämän jälkeisiltä kilometreiltä kauppahinta jaettuna luvulla 100 000, tai verotuksen mukaista käyttöetukorvausta vastaavan summan, suuremman luvun ollessa määräävä. Auton tulee olla muulta kuin virheen osalta normaalikuntoinen.
8. Määritelmiä
8.1 Virhe. Takuun antaja vastaa siitä, että auton käyttökelpoisuus ja laatu säilyvät normaaleina takuuajan. Muuten autossa on virhe. Virhe on asiantuntevasti arvioitu poikkeama kyseisen automallin normaalista laadusta tai valmistajan antamista ohjearvoista ottaen huomioon auton iän ja sillä ajetut kilometrit. Virheeksi katsotaan esimerkiksi valmistus- ja rakenneviat ja muut takuuaikana ilmenevät auton käyttökelpoisuutta heikentävät viat ja puutteet.
Virheenä ei pidetä normaalia kulumista, korroosiota ja maalipinnan vanhentumista, eikä poikkeamaa normaalista laadusta, jos se aiheutuu ulkopuolisista tekijöistä, kuten poikkeuksellisesta laskeumasta, hiekan ja kivien iskemistä, nastarengasmetallista tai tiesuolasta.
Takuunantaja ei kuitenkaan vastaa virheestä, jos hän saattaa todennäköiseksi, että auton laadun tai käyttökelpoisuuden poikkeaminen normaalista johtuu ostajan puolella olevasta syystä. Syy voi olla esimerkiksi tapaturma, käyttö- tai hoito-ohjeiden vastainen tai muu auton vääränlainen käsittely tai auton valmistajan laatiman Suomessa käytössä olevan huolto-ohjelman mukaan tehtävien huoltojen laiminlyönti taikka puutteellinen toteuttaminen.
8.2 Kohtuullinen aika ilmoittaa virheestä on viimeistään 2 kk siitä, kun virhe on havaittu, tai se olisi pitänyt havaita. Ostajan pitää kuitenkin aina toimia virhetilanteessa siten, etteivät vahingot hänen toimiensa tai laiminlyöntiensä johdosta lisäänny. Virheestä ilmoittaessaan ostajan pitää esittää takuutodistus tai muu luotettava selvitys siitä, mistä ja milloin auto on ostettu.
8.3 Kohtuullista korjausaikaa arvioitaessa otetaan huomioon virheen haitta-aste auton liikenneturvallisuutta ja käyttövarmuutta silmällä pitäen, virheen paikallistamisen vaikeus, sekä korjaamisen laajuus ja varaosien saatavuus.
9. Rajoitukset
Näillä takuuehdoilla ei rajoiteta ostajan kuluttajansuojalain 5. luvun mukaista oikeutta vedota autossa olevaan virheeseen. Ostaja voi täten vedota myyjän tai aikaisemman myyntiportaan (maahantuoja tai valmistaja) lakisääteiseen virhevastuuseen esimerkiksi silloin, kun virhe on rajattu takuuehdoissa takuun ulkopuolelle tai jos virhe ilmenee vasta takuun päättymisen jälkeen. Aikaisemman myyntiportaan vastuu takuun voimassaolon jälkeen ilmenevistä tai takuun piiriin kuulumattomien auton osien virheistä rajoittuu kuitenkin vain auton uutena ostaneeseen ostajaan.
10. Kierrätys
Suomessa autojen kierrätystä koordinoi Suomen Autokierrätys Oy, Ateneuminkuja 2 C, 00100 Helsinki, www.suomenautokierratys.fi
*Määritelmä:
Lisävarusteiden takuu on kaksi (2) vuotta (takuu koskee Suomessa asennettuja maahantuojan hyväksymiä lisävarusteita).
Radio-/audiolaitteen takuu on kolme (3) vuotta.
Maalipinnan takuu on viisi (5) vuotta. Vain Hyundai-merkkihuollossa huolto-ohjelman mukaisten määräaikaishuoltojen yhteydessä tehdyt koritarkistukset pitävät maalitakuun voimassa.
Koritakuu / puhkiruostumattomuustakuu on 12 vuotta. Koritarkastukset tehdään huolto-ohjelman mukaisten määräaikaishuoltojen yhteydessä. Vain Hyundai-merkkihuollossa tehdyt koritarkistukset pitävät koritakuun voimassa.
* kumpi ensin täyttyy
Tehokkailla korkeajänniteakustoilla on kahdeksan (8) vuoden tai 160 000 km:n takuu sen mukaan, kumpi ensin täyttyy. Korkeajänniteakkutakuu koskee täyssähkö-, hybridi- ja pistokehybridiautojamme sekä vetypolttokennoautojamme.
Bensiini- ja dieselmalliemme 48 voltin (48 V) kevythybridiautojen akuille tarjoamme viiden (5) vuoden kilometrirajoituksettoman takuun.
12 voltin (12 V) käyttöakkujemme takuu on kaksi (2) vuotta.
Hyundai-autojen valmistaja Hyundai Motor Company, niiden maahantuoja Suomessa, Hyundai Motor Finland Oy, ja niiden valtuutetut piirimyyjäliikkeet kautta Suomen huolehtivat yhdessä siitä, että asiakkaan kannalta oikeudenmukainen takuukäytäntö toteutuu. Takuun antaja on Hyundai-autojen maahantuoja, Hyundai Motor Finland Oy, Kaakelikaari 4b, 01720 Vantaa, www.hyundai.fi. Takuu alkaa rekisteröinti- tai luovutuspäivänä, niistä aikaisemman päiväyksen ollessa määräävä.
1. Hyundai takuut
Hyundai on tarjonnut ASIAKKAILLEEN* seitsemän (7) vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta 1.9.2018-31.7.2020. Takuu tarjottiin kaikkiin uusiin, vuosimallin 2019 autoihin, jotka on myyty virallisen Hyundai-jälleenmyyjän toimesta Suomessa ja käyttöönotettu 1.9.2018-31.7.2020 välisenä aikana. Lisäksi Suomessa 15.2.2018-31.7.2020 välisenä aikana virallisen Hyundai-jälleenmyyjän toimesta myytyihin uusiin i30-malleihin on myönnetty 7 vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta.
1.1 Suositeltavin ja ammattitaitoisin huoltopaikka Hyundai-autoille on valtuutettu Hyundai-huoltopiste.
1.2 Hyundain seitsemän (7) vuoden takuu ilman kilometrirajaa myönnetään kaikkiin uusiin, vuosimallin 2019 autoihin, jotka on myyty virallisen Hyundai-jälleenmyyjän toimesta Suomessa ja rekisteröity 1.9.2018-31.7.2020. Lisäksi Suomessa 1.9.2018-31.7.2020 välisenä aikana virallisen Hyundai-jälleenmyyjän toimesta myytyihin uusiin i30-malleihin on myönnetty 7 vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta. Takuu on voimassa, kun autoa huollatetaan valmistajan ja maahantuojan julkaiseman Suomessa voimassa olevan huolto-ohjelman mukaisesti. Hyundai-jälleenmyyjän tai maahantuojan valtuuttaman korjaamon tulee suorittaa kaikki takuukorjaukset käyttäen näissä korjauksissa ainoastaan alkuperäisiä Hyundai-varaosia. Ensimmäiset 5 vuotta ovat voimassa, kun autoa käytetään EU-alueella. Viimeiset 2 vuotta ovat voimassa ainoastaan Suomessa ja Baltian maissa (Viro, Latvia, Liettua).
HUOM! Lista ASIAKKAAN vastattavaksi jäävistä kustannuksista ja rajoituksista löytyy kappaleesta 3.
1.2.1 HYUNDAI TAKUU (pakettiautot, taksit ja vuokraamoautot) on N-1 luokan pakettiautoille kolme (3) vuotta ilman ajokilometrirajaa, kun auto on huollettu valmistajan ja maahantuojan julkaiseman Suomessa voimassaolevan huolto-ohjelman mukaisesti. Hyundai-jälleenmyyjän tai maahantuojan valtuuttaman korjaamon tulee suorittaa kaikki takuukorjaukset käyttäen näissä korjauksissa ainoastaan alkuperäisiä Hyundai-varaosia.
Jos auto rekisteröidään taksiksi, takuu on kaksi (2) vuotta ilman ajokilometrirajaa, kun auto on huollettu valmistajan ja maahantuojan julkaiseman Suomessa voimassaolevan huolto-ohjelman mukaisesti, auton valmistajan vähimmäisvaatimukset täyttävässä Hyundai-huollossa.
Jos auto rekisteröidään vuokraamokäyttöön, takuu on kolme (3) vuotta tai 100 000 km, ensin täyttyvän rajan ollessa määräävä, kun auto on huollettu valmistajan ja maahantuojan julkaiseman Suomessa voimassaolevan huolto-ohjelman mukaisesti, auton valmistajan vähimmäisvaatimukset täyttävässä Hyundai-huollossa.
1.3 ERITYISET TAKUUT, ei ajokilometrirajoitusta
1.3.1 Korin puhkiruostumattomuustakuu on kaksitoista (12) vuotta. Koritarkistukset tehdään vain ja ainoastaan Hyundain valtuutetuilla huoltokorjaamoilla kerran vuodessa, jotta koritakuu säilyy.
1.3.2 Käyttöakun takuu, kaksi (2) vuotta.
1.3.3 Lisävarusteiden takuu on kaksi (2) vuotta. Takuu koskee Suomessa asennettuja maahantuojan hyväksymiä lisävarusteita.
1.3.4 Auton renkaiden takuukäsittelystä vastaa renkaiden suomalainen maahantuoja. Rengastakuutapauksissa huomioidaan renkaan normaalin kulumisen vaikutus mahdolliseen korvaukseen.
1.3.5 Takuukorjaus ei pidennä auton eikä korjauksen kohteen takuun voimassaoloa.
1.3.6 Auton maalipinnan takuu on viisi (5) vuotta. Vain Hyundai merkkihuollossa vuosittain tehdyt koritarkistukset pitävät maalitakuun voimassa.
1.3.7 Radio/audiojärjestelmän takuu on kolme (3) vuotta.
1.3.8 Hyundai IONIQ ja KONA electric -mallit
Takuu on vastaava kuin edellä esitetty lukuunottamatta korkeajänniteakustoa. Akuston takuu on kahdeksan (8) vuotta / 200 000 kilometriä.
1.3.9 Taksi IONIQ electric, plug-in ja hybrid sekä KONA electric -mallit
– kaksi (2) vuotta ilman kilometrirajaa.
– Korkeajänniteakuston takuu on kaksi (2) vuotta / 100 000 kilometriä.
– Akkutakuu (12 V) kaksi (2) vuotta / 40 000 kilometriä.
– Radio/audiojärjestelmä 2 vuotta / 100 000 km
– Korin puhkiruostumattomuus takuu on kaksitoista (12) vuotta. Koritarkistukset tehdään vain ja ainoastaan Hyundain valtuutetuilla huoltokorjaamoilla kerran vuodessa, jotta koritakuu säilyy.
2. Hyundai Motor Finland Oy:n vastattavaksi tulevat kustannukset
Kaikki ne kustannukset, jotka takuun voimassa ollessa syntyvät valmistus- ja/tai materiaalivirheestä seuranneen vian korjaamisesta, sekä siihen mahdollisesti liittyneestä hinauksesta vauriopaikalta lähimpänä olevaan Hyundai-huoltoon.
3. Asiakkaan vastattavaksi jäävät kustannukset ja rajoitukset
3.1 Tavallisista huoltotöistä syntyvät kustannukset, kuten määräaikaishuollot, moottorin säädöt, polttoainejärjestelmän puhdistus, ilmastointilaitteen täyttö kylmäaineen normaalin vajenemisen myötä, lian ja karstan poisto, jarrujen ja kytkimen säätö, pesu, alustan puhdistus, maalipinnan kiillotus ja vahaus sekä pyörien suuntaus ja tasapainotus.
Takuun piiriin kuuluvia eivät ole myöskään edellä luetelluissa huoltotöissä tarvittavat huolto- ja kulutusosat, kuten renkaat, nesteet, öljyt, pakkasnesteet, ilmastointilaitteen kylmäaine normaalin vajenemisen myötä, suodattimet, jarrupalat/-levyt ja polttimot, apulaitteiden käyttöhihnat ja lasinpyyhkimien kumit, ei myöskään jakohihna, ellei kysymyksessä ole epänormaali kuluminen.
3.2 Kustannukset korjauksista, joiden tarve on aiheutunut ulkoisesta tekijästä kuten suolasta, happosateesta, hiekan tai kiveniskemistä, renkaan nastoista tai niiden hiukkasista, ilkivallasta tai siirtämisestä muuten kuin auton omaa konevoimaa käyttäen.
3.3 Kustannukset korjauksista, jotka ovat tulleet ajankohtaisiksi normaalin kulumisen johdosta, esim. alustan osat, tai joiden tarve on aiheutunut epätavallisista käyttöolosuhteista tai käyttötavoista; ylikuormasta, huolimattomuudesta kuten viivyttely korjaukseen tuomisessa, rakennemuutoksesta, onnettomuudesta, jäljitelmävaraosien käytöstä, määrältään tai laadultaan virheellisen polttoaineen, voiteluaineen, hydrauliikkaöljyn, jarrunesteen, jäähdytysnesteen tai liuottimen käytöstä, huollon puutteesta, väärästä säädöstä tai muista tässä luetellun kaltaisista syistä.
3.4 Kustannukset korjauksista, joiden tarve on aiheutunut muualla kuin Hyundai-huollossa virheellisesti tehdystä huollosta, korjauksesta tai säädöstä.
3.5 Virheen johdosta mahdollisesti välillisesti aiheutuneet kustannukset. Jos auto kuitenkin on takuunalaisen virheen vuoksi ajokelvottomassa kunnossa, voidaan takuun puitteissa korvata todistettavissa olevasta liikkumistarpeesta seuranneet kulut halvinta käytettävissä olevaa julkista kulkuneuvoa käyttäen asiakkaan toimittamia kuitteja vastaan.
4. Tekijät, jotka päättävät takuun ennen määräaikaa tai ajokilometrimäärää
4.1 Auto on vaurioiduttuaan joutunut vakuutusyhtiön lunastamaksi.
4.2 Kun omistus- ja/tai hallintaoikeus siirtyy elinkeinonharjoittajalle, joka pää- ja sivutoimisesti harjoittaa autokauppaa, mutta ei ole Hyundai Motor Finland Oy:n vähimmäisvaatimukset täyttävä Hyundai-liike. Takuutöitä ei hyväksytä aikana, jolloin auto on autokauppaa harjoittavan elinkeinoharjoittajan omistuksessa, joka ei ole Hyundai-liike. Auton takuu jatkuu normaalisti, alkuperäisestä käyttöönottopäivästä, kun se siirtyy uudelle yksityiselle omistajalle.
4.3 Auton käyttäminen kilpailutarkoituksessa.
4.4 Sinettien murtaminen.
4.5 Autoon on tehty sellainen rakenne- tai ohjelmistomuutos tai se on siten varusteltu, että se ei vastaa enää tyyppihyväksymisessä todettua erittelyä.
5. Takuu, kun Suomessa myytyä autoa käytetään EUROOPAN talousalueen ulkopuolella
Euroopan talousalueen ulkopuolelle matkustettaessa tai muutettaessa, ennen matkaa tai muuttoa on suositeltavaa ottaa yhteyttä määrämaan Hyundai-maahantuojaan ja selvittää ko. maan palvelutaso ja takuuehdot. On varauduttava siihen, että määrämaassa on erilaiset ajoneuvo- ja ympäristösäädökset, eikä siellä sen vuoksi pystytä suorittamaan kaikkia huoltotoimenpiteitä tai takuukorjauksia. On myös mahdollista, että määrämaassa ei ole lainkaan valtuutettua Hyundai-huoltoverkostoa.
6. Takuukorjauksen suorituspaikka
Ostajan pitää ilmoittaa virheestä auton myyneelle autoliikkeelle tai takuunantajalle kohtuullisessa ajassa (1 kk) siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt havaita se. Takuukorjauksen suorituspaikka on vain ja ainoastaan Hyundai valtuutettu merkkihuolto.
7. Korjauksen epäonnistuminen
Jos virhettä ei korjausyrityksistä huolimatta ole voitu poistaa ja virhe on vähäinen, on asiakas oikeutettu virhettä vastaavaan hinnan alennukseen. Mikäli virhe on olennainen, on ostajalla oikeus vaatia kaupan purkua ja maksamansa kauppasumman tai sen osan palauttamista. Asiakas korvaa myyjälle ajokilometriä kohti euromäärän, joka on kauppahinta jaettuna luvulla 50 000 ensimmäiseltä 5 000 kilometriltä ja tämän jälkeisiltä kilometreiltä kauppahinta jaettuna luvulla 100 000, tai verotuksen mukaista käyttöetukorvausta vastaavan summan, suuremman luvun ollessa määräävä. Auton tulee olla muulta kuin virheen osalta normaalikuntoinen.
8. Määritelmiä
8.1 Virhe
Takuun antaja vastaa siitä, että auton käyttökelpoisuus ja laatu säilyvät normaaleina takuuajan. Muuten autossa on virhe. Virhe on asiantuntevasti arvioitu poikkeama kyseisen automallin normaalista laadusta tai valmistajan antamista ohjearvoista ottaen huomioon auton iän ja sillä ajetut kilometrit. Virheeksi katsotaan esimerkiksi valmistus- ja rakenneviat ja muut takuuaikana ilmenevät auton käyttökelpoisuutta heikentävät viat ja puutteet.
Virheenä ei pidetä normaalia kulumista, korroosiota ja maalipinnan vanhentumista, eikä poikkeamaa normaalista laadusta, jos se aiheutuu ulkopuolisista tekijöistä, kuten poikkeuksellisesta laskeumasta, hiekan ja kivien iskemistä, nastarengasmetallista tai tiesuolasta.
Takuunantaja ei kuitenkaan vastaa virheestä, jos hän saattaa todennäköiseksi, että auton laadun tai käyttökelpoisuuden poikkeaminen normaalista johtuu ostajan puolella olevasta syystä. Syy voi olla esimerkiksi tapaturma, käyttö- tai hoito-ohjeiden vastainen tai muu auton vääränlainen käsittely tai auton valmistajan laatiman Suomessa käytössä olevan huolto-ohjelman mukaan tehtävien huoltojen laiminlyönti taikka puutteellinen toteuttaminen.
8.2 Kohtuullinen aika ilmoittaa virheestä on viimeistään 60 päivää, siitä kun virhe on havaittu, tai se olisi pitänyt havaita. Ostajan pitää kuitenkin aina toimia virhetilanteessa siten, etteivät vahingot hänen toimiensa tai laiminlyöntiensä johdosta lisäänny. Virheestä ilmoittaessaan ostajan pitää esittää takuutodistus tai muu luotettava selvitys siitä, mistä ja milloin auto on ostettu.
8.3 Kohtuullista korjausaikaa arvioitaessa, otetaan huomioon virheen haitta-aste auton liikenneturvallisuutta ja käyttövarmuutta silmällä pitäen, virheen paikallistamisen vaikeus, sekä korjaamisen laajuus ja varaosien saatavuus.
9. Rajoitukset
Näillä takuuehdoilla ei rajoiteta ostajan kuluttajansuojalain 5. luvun mukaista oikeutta vedota autossa olevaan virheeseen. Ostaja voi täten vedota myyjän tai aikaisemman myyntiportaan (maahantuoja tai valmistaja) lakisääteiseen virhevastuuseen esimerkiksi silloin, kun virhe on rajattu takuuehdoissa takuun ulkopuolelle tai jos virhe ilmenee vasta takuun päättymisen jälkeen. Aikaisemman myyntiportaan vastuu takuun voimassaolon jälkeen ilmenevistä tai takuun piiriin kuulumattomien auton osien virheistä rajoittuu kuitenkin vain auton uutena ostaneeseen ostajaan.
10. Kierrätys
Suomessa autojen kierrätystä koordinoi Suomen Autokierrätys Oy, Ateneuminkuja 2 C, 00100 Helsinki, puhelin 020 7928 851 tai maksuton palvelunumero 0800 050 44, (ma–pe klo 9–16), www.suomenautokierratys.fi
Lisätietoja ja käytännön ohjeita, vastaanottopaikat jne. http://www.autokierratys.fi/
*Määritelmä:
Hyundai-autojen valmistaja Hyundai Motor Company, niiden maahantuoja Suomessa, Hyundai Motor Finland Oy, ja niiden valtuutetut piirimyyjäliikkeet kautta Suomen huolehtivat yhdessä siitä, että asiakkaan kannalta oikeudenmukainen takuukäytäntö toteutuu.
Takuun antaja on Hyundai-autojen maahantuoja, Hyundai Motor Finland Oy, Kaakelikaari 4b, 01720 Vantaa, www.hyundai.fi.
Takuu alkaa auton käyttöönottopäivästä.
1. Hyundai tarjoaa ASIAKKAILLEEN* 5 vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta kaikkiin, vuosimallien 2004-2018 henkilö-, maasto- ja tila- autoihin, jotka on myyty virallisen Hyundai-jälleenmyyjän toimesta EUROOPASSA*
1.1 Suositeltavin ja ammattitaitoisin huoltopaikka Hyundai-autoille on valtuutettu Hyundai-huoltopiste.
1.2. HYUNDAI TAKUU on viisi (5) vuotta ilman kilometrirajaa henkilö-, maasto- ja tila-autoille, kun autoa huollatetaan valmistajan ja maahantuojan julkaiseman Suomessa voimassa olevan huolto-ohjelman mukaisesti. Hyundai-jälleenmyyjän tai maahantuojan valtuuttaman korjaamon tulee suorittaa kaikki takuukorjaukset käyttäen näissä korjauksissa ainoastaan alkuperäisiä Hyundai-varaosia.
Huom! Lista asiakkaan vastattavaksi jäävistä kustannuksista ja rajoituksista löytyy kappalesta 3.
1.2.1 HYUNDAI TAKUU (pakettiautot, taksit ja vuokraamoautot) on N-1 luokan pakettiautoille kolme (3) vuotta ilman ajokilometrirajaa, kun auto on huollettu valmistajan ja maahantuojan julkaiseman Suomessa voimassaolevan huolto-ohjelman mukaisesti. Hyundai-jälleenmyyjän tai maahantuojan valtuuttaman korjaamon tulee suorittaa kaikki takuukorjaukset käyttäen näissä korjauksissa ainoastaan alkuperäisiä Hyundai-varaosia.
Jos auto rekisteröidään taksiksi, takuu on kaksi (2) vuotta ilman ajokilometrirajaa, kun auto on huollettu valmistajan ja maahantuojan julkaiseman Suomessa voimassaolevan huolto-ohjelman mukaisesti, auton valmistajan vähimmäisvaatimukset täyttävässä Hyundai-huollossa.
Jos auto rekisteröidään vuokraamokäyttöön, takuu on kolme (3) vuotta tai 100 000 km, ensin täyttyvän rajan ollessa määräävä, kun auto on huollettu valmistajan ja maahantuojan julkaiseman Suomessa voimassaolevan huolto-ohjelman mukaisesti, auton valmistajan vähimmäisvaatimukset täyttävässä Hyundai-huollossa.
1.3 ERITYISET TAKUUT, ei ajokilometrirajoitusta
1.3.1 Korin puhkiruostumattomuustakuu on kaksitoista (12) vuotta.
1.3.2 Akun takuu, kaksi (2) vuotta.
1.3.3 Lisävarusteiden takuu on kaksi (2) vuotta. Takuu koskee Suomessa asennettuja maahantuojan hyväksymiä lisävarusteita.
1.3.4 Auton renkaiden takuukäsittelystä vastaa renkaiden suomalainen maahantuoja. Rengastakuutapauksissa huomioidaan renkaan normaalin kulumisen vaikutus mahdolliseen korvaukseen.
1.3.5 Takuukorjaus ei pidennä auton eikä korjauksen kohteen takuun voimassaoloa.
1.3.6 Auton maalipinnan takuu on viisi (5) vuotta. Vain Hyundai merkkihuollossa vuosittain tehdyt koritarkistukset pitävät maalitakuun voimassa.
1.3.7 Radio/audiojärjestelmän takuu on kolme (3) vuotta.
1.3.8 Hyundai IONIQ
Takuu on vastaava kuin edellä esitetty lukuunottamatta korkeajänniteakustoa. Akuston takuu on kahdeksan (8) vuotta / 200 000 kilometriä.
1.3.9 Taksi IONIQ electric ja hybrid
– kaksi (2) vuotta ilman kilometrirajaa.
– Korkeajänniteakuston takuu on kaksi (2) vuotta / 100 000 kilometriä.
– Akkutakuu (12 V) kaksi (2) vuotta / 40 000 kilometriä.
– Radio/audiojärjestelmä 2 vuotta / 100 000 km
– Korin puhkiruostumattomuustakuu on kaksitoista (12) vuotta. Koritarkistukset tehdään vain ja ainoastaan Hyundain valtuutetuilla huoltokorjaamoilla kerran vuodessa, jotta koritakuu säilyy.
2. Hyundai Motor Finland Oy:n vastattavaksi tulevat kustannukset
Kaikki ne kustannukset, jotka takuun voimassa ollessa syntyvät valmistus- ja/tai materiaalivirheestä seuranneen vian korjaamisesta, sekä siihen mahdollisesti liittyneestä hinauksesta vauriopaikalta lähimpänä olevaan Hyundai-huoltoon.
3. Asiakkaan vastattavaksi jäävät
kustannukset ja rajoitukset
3.1 Tavallisista huoltotöistä syntyvät kustannukset, kuten määräaikaishuollot, moottorin säädöt, polttoainejärjestelmän puhdistus, ilmastointilaitteen täyttö kylmäaineen normaalin vajenemisen myötä, lian ja karstan poisto, jarrujen ja kytkimen säätö, pesu, alustan puhdistus, nahkaistuimien ryppyjen oikaisut, etuvalo-/takavaloumpioiden kosteus, maalipinnan kiillotus ja vahaus sekä pyörien suuntaus ja tasapainotus.
Takuun piiriin kuuluvia eivät ole myöskään edellä luetelluissa huoltotöissä tarvittavat huolto- ja kulutusosat, kuten renkaat, nesteet, öljyt, pakkasnesteet, ilmastointilaitteen kylmäaine normaalin vajenemisen myötä, suodattimet, jarrupalat/-levyt ja polttimot, apulaitteiden käyttöhihnat ja lasinpyyhkimien kumit, ei myöskään jakohihna, ellei kysymyksessä ole epänormaali kuluminen.
3.2 Kustannukset korjauksista, joiden tarve on aiheutunut ulkoisesta tekijästä kuten suolasta, happosateesta, hiekan tai kiveniskemistä, renkaan nastoista tai niiden hiukkasista, ilkivallasta tai siirtämisestä muuten kuin auton omaa konevoimaa käyttäen.
3.3 Kustannukset korjauksista, jotka ovat tulleet ajankohtaisiksi normaalin kulumisen johdosta, esim. alustan osat, tai joiden tarve on aiheutunut epätavallisista käyttöolosuhteista tai käyttötavoista; ylikuormasta, huolimattomuudesta, kuten viivyttely korjaukseen tuomisessa, rakennemuutoksesta, onnettomuudesta, jäljitelmävaraosien käytöstä, määrältään tai laadultaan virheellisen polttoaineen, voiteluaineen, hydrauliikkaöljyn, jarrunesteen, jäähdytysnesteen tai liuottimen käytöstä, huollon puutteesta, väärästä säädöstä tai muista tässä luetellun kaltaisista syistä.
3.4 Kustannukset korjauksista, joiden tarve on aiheutunut muualla kuin Hyundai-huollossa virheellisesti tehdystä huollosta, korjauksesta tai säädöstä.
3.5 Virheen johdosta mahdollisesti välillisesti aiheutuneet kustannukset. Jos auto kuitenkin on takuunalaisen virheen vuoksi ajokelvottomassa kunnossa, voidaan takuun puitteissa korvata todistettavissa olevasta liikkumistarpeesta seuranneet kulut halvinta käytettävissä olevaa julkista kulkuneuvoa käyttäen asiakkaan toimittamia kuitteja vastaan.
4. Tekijät, jotka päättävät takuun ennen määräaikaa tai ajokilometrimäärää
4.1 Auto on vaurioiduttuaan joutunut vakuutusyhtiön lunastamaksi.
4.2 Kun omistus- ja/tai hallintaoikeus siirtyy elinkeinonharjoittajalle, joka pää- ja sivutoimisesti harjoittaa autokauppaa, mutta ei ole Hyundai Motor Finland Oy:n vähimmäisvaatimukset täyttävä Hyundai-liike.
4.3 Auton käyttäminen kilpailutarkoituksessa.
4.4 Sinettien murtaminen.
4.5 Autoon on tehty sellainen rakenne- tai ohjelmistomuutos tai se on siten varusteltu, että se ei vastaa enää tyyppihyväksymisessä todettua erittelyä.
5. Takuu, kun Suomessa myytyä autoa käytetään EUROOPAN talousalueen ulkopuolella
Euroopan talousalueen ulkopuolelle matkustettaessa tai muutettaessa, ennen matkaa tai muuttoa on suositeltavaa ottaa yhteyttä määrämaan Hyundai-maahantuojaan ja selvittää ko. maan palvelutaso ja takuuehdot. On varauduttava siihen, että määrämaassa on erilaiset ajoneuvo- ja ympäristösäädökset, eikä siellä sen vuoksi pystytä suorittamaan kaikkia huoltotoimenpiteitä tai takuukorjauksia. On myös mahdollista, että määrämaassa ei ole lainkaan valtuutettua Hyundai-huoltoverkostoa.
6. Takuukorjauksen suorituspaikka
Ostajan pitää ilmoittaa virheestä auton myyneelle autoliikkeelle tai takuunantajalle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt havaita se. Takuukorjauksen suorituspaikka on vain ja ainoastaan Hyundai valtuutettu merkkihuolto.
7. Korjauksen epäonnistuminen
Jos virhettä ei korjausyrityksistä huolimatta ole voitu poistaa ja virhe on vähäinen, on asiakas oikeutettu virhettä vastaavaan hinnan alennukseen. Mikäli virhe on olennainen, on ostajalla oikeus vaatia kaupan purkua ja maksamansa kauppasumman tai sen osan palauttamista. Asiakas korvaa myyjälle ajokilometriä kohti euromäärän, joka on kauppahinta jaettuna luvulla 50 000 ensimmäiseltä 5 000 kilometriltä ja tämän jälkeisiltä kilometreiltä kauppahinta jaettuna luvulla 100 000, tai verotuksen mukaista käyttöetukorvausta vastaavan summan, suuremman luvun ollessa määräävä. Auton tulee olla muulta kuin virheen osalta normaalikuntoinen.
8. Määritelmiä
8.1 Virhe
Takuun antaja vastaa siitä, että auton käyttökelpoisuus ja laatu säilyvät normaaleina takuuajan. Muuten autossa on virhe. Virhe on asiantuntevasti arvioitu poikkeama kyseisen automallin normaalista laadusta tai valmistajan antamista ohjearvoista ottaen huomioon auton iän ja sillä ajetut kilometrit. Virheeksi katsotaan esimerkiksi valmistus- ja rakenneviat ja muut takuuaikana ilmenevät auton käyttökelpoisuutta heikentävät viat ja puutteet.
Virheenä ei pidetä normaalia kulumista, korroosiota ja maalipinnan vanhentumista, eikä poikkeamaa normaalista laadusta, jos se aiheutuu ulkopuolisista tekijöistä, kuten poikkeuksellisesta laskeumasta, hiekan ja kivien iskemistä, nastarengasmetallista tai tiesuolasta.
Takuunantaja ei kuitenkaan vastaa virheestä, jos hän saattaa todennäköiseksi, että auton laadun tai käyttökelpoisuuden poikkeaminen normaalista johtuu ostajan puolella olevasta syystä. Syy voi olla esimerkiksi tapaturma, käyttö- tai hoito-ohjeiden vastainen tai muu auton vääränlainen käsittely tai auton valmistajan laatiman Suomessa käytössä olevan huolto-ohjelman mukaan tehtävien huoltojen laiminlyönti taikka puutteellinen toteuttaminen.
8.2 Kohtuullinen aika ilmoittaa virheestä on viimeistään 60 päivää, siitä kun virhe on havaittu, tai se olisi pitänyt havaita. Ostajan pitää kuitenkin aina toimia virhetilanteessa siten, etteivät vahingot hänen toimiensa tai laiminlyöntiensä johdosta lisäänny. Virheestä ilmoittaessaan ostajan pitää esittää takuutodistus tai muu luotettava selvitys siitä, mistä ja milloin auto on ostettu.
8.3 Kohtuullista korjausaikaa arvioitaessa, otetaan huomioon virheen haitta-aste auton liikenneturvallisuutta ja käyttövarmuutta silmällä pitäen, virheen paikallistamisen vaikeus, sekä korjaamisen laajuus ja varaosien saatavuus.
9. Rajoitukset
Näillä takuuehdoilla ei rajoiteta ostajan kuluttajansuojalain 5. luvun mukaista oikeutta vedota autossa olevaan virheeseen. Ostaja voi täten vedota myyjän tai aikaisemman myyntiportaan (maahantuoja tai valmistaja) lakisääteiseen virhevastuuseen esimerkiksi silloin, kun virhe on rajattu takuuehdoissa takuun ulkopuolelle tai jos virhe ilmenee vasta takuun päättymisen jälkeen. Aikaisemman myyntiportaan vastuu takuun voimassaolon jälkeen ilmenevistä tai takuun piiriin kuulumattomien auton osien virheistä rajoittuu kuitenkin vain auton uutena ostaneeseen ostajaan.
*Määritelmä:
10. Kierrätys
Suomessa autojen kierrätystä koordinoi Suomen Autokierrätys Oy, Ateneuminkuja 2 C, 00100 Helsinki, puhelin 020 7928 851 tai maksuton palvelunumero 0800 050 44, (ma–pe klo 9–16), www.suomenautokierratys.fi
Lisätietoja ja käytännön ohjeita, vastaanottopaikat jne. http://www.autokierratys.fi/
Miten voin selvittää käytetyn auton takuun sisällön ja takuuajan? Pysyykö takuu voimassa, jos auton omistaja vaihtuu? Mitä takuu kattaa? Näihin ja moniin muihin Hyundain takuita koskeviin kysymyksiin vastauksia täällä: