Ahvenanmaalle suunnitteilla vetyajoneuvojen pilottialue
Voimalalle on osoitettu 10,5 hehtaarin kokoinen alue Medimar-lääkärikeskuksen länsipuolelta. Aurinkovoimapuiston on tarkoitus käsittää noin 15 000 aurinkopaneelia ja olla teholtaan jopa 10 megawattia. Sen yhteyteen kaavaillaan täysimittaista vetypolttoaineasemaa, johon tulee 3 megawatin elektrolyysiputki, ja joka palvelee henkilöautoja, raskasta liikennettä ja myös vedyn kuljetusta muihin käyttötarkoituksiin.
Hyundain tavoitteena on tarjota paikallisille yrityksille erilaisia rahoituspaketteja ja kokeilumahdollisuuksia, joiden avulla yritykset voivat kokeilla vetyajoneuvojen käyttöä toiminnassaan pienellä taloudellisella riskillä.
Vetypolttoaineaseman on määrä valmistua suunnitteilla olevan OX2:n suuren aurinkovoimapuiston yhteyteen vuonna 2024. Puistoon kaavaillaan myös laajamittaista energian akkuvarastointia, joka mahdollistaa sekä sähköautojen pikalatauksen että sähköverkon tasapainottamisen tarvittaessa. Näin ollen energiapuistoon tulisi kaksi erilaista energian varastointitapaa. Hankkeen valmistuminen edellyttää tarvittavien lupien ja rahoituspäätösten saamista.
– Vety on jo nyt hyvä vaihtoehtoinen polttoaine Euroopan teillä, myös raskaassa liikenteessä. Hyundain valikoimassa on jo Nexo Fuel Cell SUV -henkilöauto. Lisäksi Hyundai tarjoaa valituilla markkina-alueilla vetykäyttöisiä kuorma- ja linja-autoja. Haluamme tehdä kaikkemme tarjotaksemme asiakkaillemme edistynyttä teknologiaa, sanoo Hyundai Motor Finlandin toimitusjohtaja Esa Kurikka.
Vetyä luontoa kunnioittaen
– Tavoitteenamme on tehdä Ahvenanmaasta Pohjoismaiden johtava vihreän energian keskus, ja energiapuisto on osa tämän tavoitteen toteuttamista. Hyundain kanssa tehtävän yhteistyön myötä Ahvenanmaasta tulee pilottialue, jonka perustana toimii energiapuistoon suunniteltu vetypolttoaineasema. Polttoaineaseman maantieteellinen sijainti on hyvä, ja toivomme, että pystymme tarjoamaan edullisempaa polttoainetta verrattuna bensiiniin ja dieseliin, kertoo OX2:n Ahvenanmaan maajohtaja Anders Wiklund.
Aurinkovoimapuisto on tarkoitus rakentaa luontoa kunnioittaen. Niittyjä käytetään mehiläistarhaukseen ja lampaiden laidunnukseen, ja aurinkovoimalan perusrakenteet tehdään hiilidioksidia sitovasta puusta.
Vedyntuotannon sivutuotteena syntyvää ylijäämähappea käytetään läheisten vesistöjen hapettamiseen sekä sen tutkimiseen, miten hapettamisella voidaan parantaa vesieläinten elinympäristöä. Lisäksi tavoitteena on hyödyntää ylijäämälämpöä kaukolämpöverkossa ja näin entisestään vähentää riippuvuutta öljystä.
Hyundailla pitkä kokemus vetyteknologiasta
Hyundai näkee vedyn merkittävässä roolissa kestävän tulevaisuuden rakentamisessa ja vähentämässä yhteiskunnan riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Valmistaja on ollut jo kaksi vuosikymmentä polttokennoteknologian kehityksen eturintamassa.
Ensimmäisen polttokennoautonsa, Santa Fe FCEV -prototyypin, Hyundai kehitti vuonna 1998. Vuonna 2013 esiteltiin Tucson ix35 Fuel Cell, joka avasi oven polttokennoautojen massatuotannolle. Vuonna 2018 yhtiö lanseerasi seuraavan sukupolven polttokenno-SUVin nimeltä Nexo, ja vuonna 2020 oli vuorossa maailman ensimmäisen polttokennokäyttöinen raskas kuorma-auto Xcient Fuel Cell. Vuoden 2021 loppuun mennessä Sveitsin teillä liikkui noin 200 Xcient-polttokennokuorma-autoa, ja käytössä olevalla kalustolla on ajettu jo yli miljoonaa kilometriä.
Vuoteen 2025 mennessä Hyundai pyrkii toimittamaan Sveitsin markkinoille 1 600 raskasta kuorma-autoa. Myös vetykäyttöinen Elec City Fuel Cell -linja-auto on jo liikenteessä Keski-Euroopassa. Tulevaisuudessa Hyundai aikoo valjastaa polttokennoteknologian laajempaan käyttöön paitsi ajoneuvoissaan, myös muissa liikkuvuusratkaisuissa ja monissa energiaratkaisuissa, kuten kodeissa, kiinteistöissä ja voimaloissa.
Lue lisää Hyundain edistyksellisestä vetyteknologiasta.