Aivan uusi i20 esitellään Geneven autonäyttelyssä
Uusi aistikkaan urheilullinen muotokieli
i20 on ensimmäinen sarjatuotantoauto, jossa nähdään Hyundain uusi Sensuous Sportiness -muotokieli. Kiehtova design perustuu neljään peruselementtiin: mittasuhteisiin, arkkitehtuuriin, muotoiluun ja tekniikkaan. Uudella muotoilulla luodaan tunnearvoa ja annetaan uusille Hyundai-autoille erottuva ilme.
Uuden i20:n sivuprofiilin kiilamainen muoto viestii energisestä luonteesta. Voimakas kylkilinja päättyy uniikisti muotoiltuun C-pilariin, ja uudet takavalot yhdistyvät saumattomasti auton takana korostaen mallin leveyttä ja asennetta. Mallin uusi muotoilu kertoo sen ajanmukaisuudesta ja tarjoaa ripauksen premium-vaikutteita. |
Aikaisempaan verrattuna uusi i20 on 24 mm matalampi, 30 mm leveämpi, 5 mm pidempi ja akseliväli on kasvanut 10 mm. Urheilullisemman ilmeen viimeistelevät 17” alumiinivanteet. Tavaratila on kasvanut 25 litraa, sen vetoisuus on nyt 351 litraa. |
Ulkoväreissä on tarjolla yhteensä 10 vaihtoehtoa: Polar White, Sleek Silver, Phantom Black, Dragon Red, Tomato Red, Slate Blue, joista neljä on uusia: Intense Blue, Aurora Gray, Aqua Turquoise ja Brass. Phantom Black -katolla autoon saa halutessaan lisää ilmettä.
Tyylikäs ja houkutteleva sisusta
Kasvaneen akselivälin myötä takamatkustajilla on aiempaa enemmän tilaa, ja uusi muotoilu lupaa kuljettajalle paremman näkyvyyden. Kuljettaja saakin nautiskella ajaessaan, sillä suunnittelijat ovat hakeneet innovatiivisia esteettisiä ja teknisiä ratkaisuja luodakseen avarista sisätiloista laadukkaat ja tyylikkäät. Näyttävä, uudelleen muotoiltu kojelauta ja siihen yhdistyvä oviverhoilu korostavat auton leveyttä. Inspiraatiota muotoiluun on saatu luonnosta. Pimeään aikaan led-sisävalaistus tuo matkustamoon miellyttävän tunnelman.
Luokkansa parhaat liitettävyyspalvelut ja korkealuokkaista äänentoistoa
Uusi Hyundai i20 on varustettu luokkansa parhailla liitettävyyspalveluilla ja mukavuusvarusteilla. Apple CarPlay ja Android Auto ovat nyt käytettävissä langattomasti ja antavat mahdollisuuden iOS- ja Android-älypuhelinten peilaukseen. Uusi 10,25”:n digitaalinen mittaristo ja navigoinnin yhteydessä 10,25”:n värikosketusnäyttö on yhdistetty visuaalisesti toisiinsa. Kosketusnäyttö voidaan myös jakaa näyttämään useita toimintoja samanaikaisesti. Myös 8”:n Display Audio -värikosketusnäyttö on tarjolla lisävarusteena.
Keskikonsolin langaton latausalusta mahdollistaa Qi-standardin mukaisten älypuhelinten langattoman lataamiseen. Takamatkustajille on saatavana USB-latausportti. Hyundai i20 on ensimmäinen Hyundai-malli Euroopassa, jossa on premium-luokan Bose-äänentoistojärjestelmä. Subwoofer mukaan lukien järjestelmän kahdeksan kaiutinta lupaavat korkealaatuisen kuuntelukokemuksen.
Täysin uuteen Hyundai i20:een saa lisävarusteena Hyundain Bluelink-järjestelmän, joka tarjoaa kattavat liitettävyyspalvelut, kuten Hyundai LIVE Services -palvelut, sekä etäkäyttöominaisuudet Bluelink-älypuhelinsovelluksella. Bluelink-järjestelmä on veloitukseton ensimmäiset viisi vuotta.
Segmentin parasta turvallisuutta
Täysin uusi Hyundai i20 on varustettu Euroopan korkeimmat turvallisuusvaatimukset täyttävällä Hyundai SmartSense -turvallisuusjärjestelmällä. Näitä ominaisuuksia ei ole totuttu näkemään B-segmentin autossa.
Hyundai i20 tarjoaa navigointiin perustuvan mukautuvan vakionopeussäätimen (Navigation-based Smart Cruise Control, NSCC), joka käyttää auton navigointijärjestelmää ennakoidakseen niin kaarteet kuin suoratkin ajo-osuudet ja säätää ajoneuvon nopeuden turvalliseen ajamiseen sopivaksi. Älykäs nopeusrajoitusjärjestelmä (Intelligent Speed Limit Assist, ISLA) varoittaa kuljettajaa sekä äänellä että visuaalisesti, jos nopeusrajoitus ylitetään. Yhdistettynä nopeudenrajoittimeen ISLA pystyy jopa säätämään auton nopeuden itsenäisesti. Edistynyt kaistallapysymisavustin (Lane Follow Assist, LFA) säätää ohjausta automaattisesti, jotta uusi i20 pysyy keskellä ajokaistaansa. Katvealueen varoitusjärjestelmä (Blind-spot Collision Avoidance Assist Warning, BCA) käyttää tutkaa tarkkailemaan auton takakulmia ja varoittaa havaitessaan toisen ajoneuvon. Tarvittaessa BCA jarruttaa törmäyksen välttämiseksi tai vaurioiden minimoimiseksi. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (Forward Collision Avoiance Assist, FCA) on päivitetty, ja pystyy nyt tunnistamaan autojen lisäksi myös jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.
Liikkeellelähtöilmoitus (Leading Vehicle Departure Alert, LDVA) huomauttaa kuljettajalle, kun edessä oleva ajoneuvo alkaa liikkua ja kuljettajan reaktio liikennevirran liikkumiseen myöhästyy esimerkiksi liikennevaloissa. Uusi Hyundai i20 tarjoaa myös parantunutta pysäköintimukavuutta. Kun autoa peruutetaan, risteävän liikenteen törmäyksen välttämisavustin (Rear Cross-traffic Collision Assist, RCCA) varoittaa sivusuunnassa lähestyvistä ajoneuvoista äänimerkillä ja Parking Collision-avoidance Assist – Reverse (PCA-R) jarruttaa tarvittaessa törmäyksen välttämiseksi.
Pysäköintiavustin (Parking Assist, PA) mahdollistaa puoliautonomisen pysäköinnin. Järjestelmä helpottaa ahtaisiin tiloihin pysäköintiä. Turvallisuusvarustevalikoimassa ovat myös kaistallapitoavustin (Lane Keep Assist, LKA), kuljettajan vireystilan valvonta (Driver Attention Warning, DAW) sekä kaukovaloavustin (High Beam Assist, HBA).
Täysin uudessa i20:ssa on myös eCall-hätäpuhelujärjestelmä, jonka avulla matkustajat voivat ottaa yhteyttä hätäkeskukseen napin painalluksella. Järjestelmä aktivoituu automaattisesti, jos ajoneuvon turvatyynyt ovat lauenneet.
Uusi moottorivalikoima tarjoaa taloudellisuutta ja tehokkuutta
Hyundai i20:n moottorimallistossa on uutena tarjolla 48 V -kevythybridijärjestelmä 120-hevosvoimaisen 1,0 T-GDi -bensiinimoottorin yhteydessä ja valittavissa myös 100-hevosvoimaisen 1,0 T-GDi -bensiinimoottorin yhteyteen. 48 V -kevythybridijärjestelmä vähentää 3‒4 % auton polttoaineenkulutusta ja CO2-päästöjä. 48 V -kevythybridijärjestelmä on saatavilla joko seitsemänvaihteisella kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla (7DCT) tai uudelleen kehitetyllä kuusivaihteisella älykkäällä käsivaihteistolla (Intelligent Manual Transmission, iMT). Kun kuljettaja ei enää paina kaasupoljinta, iMT antaa auton rullata ja siten säästää polttoainetta.
Valmistajan mallistossa on saatavilla myös 100-hevosvoimainen 1,0 T-GDi -bensiinimoottori ilman kevythybridijärjestelmää, 7DCT-automaattivaihteiston tai 6-vaihteisen käsivaihteiston kanssa. Lisäksi tarjolla on nelisylinteinen 84-hevosvoimainen 1,2 litran MPi-moottori viisivaihteisella käsivaihteistolla.
Edeltäjämalliinsa verrattuna uusi Hyundai i20 painaa 4 % vähemmän, mikä lupaa sille myös kilpailukykyiset CO2-arvot. Painonpudotus tarkoittaa taloudellisempaa liikkumista ajomukavuudesta tinkimättä. Myös automaattinen moottorin sammutus- ja käynnistysjärjestelmä (Idle Stop and Go, ISG) takaa osaltaan uutuudelle hyvän polttoainetaloudellisuuden.
Täysin uusi Hyundai i20 saa ensi-iltansa vuoden 2020 Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä.