Dani Sordon ja Carlos del Barrion kauden ensimmäinen WRC-osakilpailu 12.–15.3.2020 Meksikossa
Dani Sordo on kiistatta rallin MM-sarjan tasaisimpia kuljettajia. Hänen rento ja välitön olemuksensa on saanut fanit pitämään hänestä myös kotimaansa ulkopuolella. Hänen moottoriurheilu-uransa alkoi 12-vuotiaana kartingista ja motocrossista. Rallin MM-sarjaan hän ilmestyi vuonna 2003, eikä ole sen jälkeen taakseen katsellut. Uran ensimmäinen osakilpailuvoitto tuli vuonna 2013 Saksasta, ja samaisen vuoden loppupuolella hän liittyi Hyundai Motorsportin vahvuuteen. Sittemmin hänestä on tullut kiinteä osa tiimiä.
Dani oli osallisena, kun Hyundai juhli kaksoisvoittoa legendaarisessa Saksan MM-rallin osakilpailussa 2014. Tuon jälkeen hän on saavuttanut vielä lukuisia palkintokorokesijoituksia. Ensimmäinen voitto Hyundain väreissä irtosi Sardinian rallista 2019, joka oli erityinen hetki kokeneelle espanjalaiselle. Rallien ulkopuolella urheilua rakastava Dani viihtyy polkupyörän selässä.
Espanjalaiset Dani Sordo ja Carlos del Barrio yhdistivät voimansa ensimmäistä kertaa vuonna 2003, ja palasivat työskentelemään samaan autoon vuoden 2018 alussa. –Hän oli parikymppinen ja etsi kokenutta kartanlukijaa, del Barrio muistelee. Seitsemän vuoden tauon jälkeen kaksikko oli yhdessä mukana MM-sarjassa jälleen vuonna 2011, ja saavuttivat joitain palkintokorokesijoituksia. –Meillä oli yhdessä mukavia hetkiä, joihin kuului ensimmäinen voittoni Saksassa 2013. Toivottavasti yllämme vielä samankaltaisiin hetkiin nyt kun olemme osa Hyundai Motorsportin kokoonpanoa, Sordo tuumaa. |
Danilta kysyttiin, tunteeko hän olevansa fanien rakastama, ja välittääkö hän siitä, mitä yleisö miehestä ajattelee. –Epäilemättä kyllä. Asia on usein mielessäni. Olen todella kiitollinen siitä, että minulla on oikein hyvä harrastus. Ja olen myös yrittänyt antaa seuraajilleni takaisin rakkautta, jota he ovat minulle antaneet. Minulle he ovat kaikkein tärkeimpiä. Ihmiset, jotka todella tukevat minua, ovat heitä, joita näen ralleissa. Pidän siitä, että katsojilla on kivaa ja he ovat iloisia. Erityisesti Katalonian ralli on kilpailu, jossa näen fanien sekoavan, kun ajan heidän ohitseen. Se on tärkeää, se tarkoittaa paljon jokaiselle. Haluan ihmisten pitävän minusta siitä syystä, mitä olen tehnyt. Kun taistelen rallissa ja näen ihmisten olevan innoissaan, yritän antaa vähän enemmän. Tunnen joskus olevani vähän velkaa faneilleni siksi, etten ole saavuttanut enempää voittoja, mutta olen tehnyt sen, minkä olen pystynyt. Olisin halunnut voittaa Kataloniassa, mutta toivottavasti minulla on vielä mahdollisuus yrittää, kuului fanien merkitystä korostava vastaus.
Vaativat olosuhteet
Kauden kolmas MM-ralli ajetaan korkealla Leónin kaupunkia ympäröivillä vuorilla. León on 1,2 miljoonan asukkaan kaupunki, joka sijaitsee Guanajuaton osavaltiossa, noin tunnin lentomatkan päässä maan pääkaupungista Mexico Citystä. Kaupunki sijaitsee 1815 metrin korkeudessa meren pinnasta, mutta erikoiskokeet kulkevat parhaimmillaan jopa 2700 metrin korkeudessa.
Tällä on olennainen vaikutus WRC-autojen turbomoottoreihin, jotka kärsivät samalla tavalla ”hengenahdistuksesta”, kuin ihminenkin kyseisessä korkeudessa. Lämpötilat nousevat rallin aikana usein jopa +30 C lukemiin, joten kyse on alkukauden ehdottomasti rankimmasta koetuksesta – niin autoille kuin kuljettajillekin.