Close

Fanaattisimmat rallifanit tulevat Argentiinasta!

Argentiinan ralli tuli mukaan rallin MM-sarjaan vuonna 1980, ja on ollut täysipainoisesti mukana sarjassa kolmea välivuotta lukuun ottamatta. Faneja on määrällisesti rallireitillä valtavasti. Järjestäjän antama virallinen tieto legendaarisen El Condorin (EK16/18) erikoiskokeen varrelta kertoi tänä vuonna peräti 8000 autosta ja 75 000 ihmisestä.

Rallin MM-sarjassa ajetaan tällä kaudella peräti 14 osakilpailua ympäri maailman. Osa osakilpailuista on mukana vahvojen perinteiden vuoksi, ja osassa ralleista tunnelma on vain yksinkertaisesti niin hyvä, ettei pudottamista sarjasta voi edes harkita. Yksi tällaisista osakilpailuista on eittämättä Argentiinan ralli, joka tuli mukaan sarjaan vuonna 1980, ja on ollut täysipainoisesti mukana sarjassa kolmea välivuotta lukuun ottamatta.

Faneja on määrällisesti rallireitillä valtavasti. Järjestäjän antama virallinen tieto legendaarisen El Condorin (EK16/18) erikoiskokeen varrelta kertoi tänä vuonna peräti 8000 autosta ja 75 000 ihmisestä, mikä lienee sekin hieman alakanttiin.

Parhaimpina vuosina pelkästään kyseiselle 16 kilometrin matkalle ahtautuu liki 200 000 rallista kiinnostunutta silmäparia – siis enemmän katsojia kuin koko Neste Rallissa käy neljän päivän aikana!

Se kertoo jotain maan otollisuudesta rallin MM-sarjan osakilpailulle. Mikään kävelymatka ei ole liian pitkä näille faneille. Kun erikoiskoe aikanaan purkaantuu, kestää ihmismassan pääsy takaisin rallipaikkakunnalle useita tunteja.

Tänä vuonna rallin voittoa juhlineelta Thierry Neuvillelta kesti vuonna 2014 keskeytykseen päättyneen ulosajon jälkeen peräti yhdeksän tuntia päästä takaisin ihmisten ilmoille. Belgialainen joutui tämän tästä jakamaan nimikirjoitustaan ja poseeraamaan valokuvissa lukuisten innokkaiden kanssa.

Päiväksi penkalle

Paikallisfanien agendaan kuuluu se, että rallireitillä vietetään koko päivä. Vuoden kohokohtaa ei kiireellä pilata. Muutaman sekunnin välähdys ohi kiitävästä kilpa-autosta on sittenkin vain sivuseikka kaiken muun ohella. Paljon tärkeämpää on ryhmähenki, ja autojen odotus – joskus jopa päivien ajan!

Leirielämää viettäessä ja nuotiolla ruokansa grillaten faneilla on aikaa spekuloida tulevilla tapahtumilla useampaankin otteeseen. Niinpä ei ole lainkaan tavatonta, että autot sukeltavat mutkia pampalla paksun savuverhon leijuessa ilmassa. Eikä rajusti fanitettaessa säästetä omia äänijänteitäkään.

Jos Euroopassa heilutetaan ujosti lakanaa ja tallennetaan muistot omalle verkkokalvolle, on meno Argentiinassa vielä merkittävästi eloisampaa. Huutaminen, käsien heiluttaminen ja lähes kaikki mahdolliset kommervenkit ovat mahdollisia, kun intohimo ottaa vallan katsojissa.

Ikää fanitus ei niinkään katso. Keskimääräinen ikäjakauma saattaa olla korkeintaan keski-ikäisyyden kynnyksellä, mutta kyllä ralli vetää puoleensa molempia sukupuolia ja melkoisen laajaa ikähaarukkaa. Viinitonkan avaaminen nuotion äärellä on jokseenkin kansakuntaa yhdistävää puuhaa, eikä pampalla tule fanitappeluita jalkapallon tavoin.

Suomesta maailmalle haluavalle kisaturistille ennakkoperehtyminen osakilpailuun ja matkakohteeseen on avain onneen. Käytännössä se tarkoittaa Argentiinan rallin kohdalla lentojen ja majoituspaikan varausta hyvissä ajoin. Hinta ei sinänsä muodostu ongelmaksi, sillä rajusta inflaatiosta kärsivässä maassa eläminen ei maksa maltaita.

Aikainen mato nappaa lennot-majoitus –paketin vain karvan yli tuhannella eurolla, mitä voi pitää matkan pituus huomioon ottaen erittäin kilpailukykyisenä hintana. Myös Neste Rallin järjestäjät saavat vuosittain mukavan haasteen yleisömassojen turvallisesta liikuttelusta ja sijoittelusta. Mutta se mikä avoimella pampalla on silmin nähden helppoa, on metsäisessä Suomessa otettava toisella tavalla huomioon. Ja sen järjestäjät ovat totisesti tehneet.

Eikä äänekäs ja avoin kannustaminen Suomessakaan vierasta ole, joten eri rallien välillä voi sanoa vallitsevan ainakin jonkinlaisen toiselta oppimisen kulttuurin.

Toimittaja: Miika Wuorela

Kuvat: Hyundai Motorsport