Hybrideistä polttokennoautoihin: Hyundai 30 vuotta ekoautojen kehittämisen eturintamassa
- Hyundai kehittänyt jo 30 vuotta ekoautoilun innovaatioita
- Hyundai on yksi ensimmäisistä autonvalmistajista, joka otti vaihtoehtoisia voimalinjoja sarjatuotantoon
- Nykyään merkillä on markkinoiden monipuolisin voimalinjavalikoima
- Hyundai tähtää sähköautovalmistajien kärkikolmikkoon vuoteen 2025 mennessä
Hyundai julkaisi ensimmäisen täyssähköautonsa jo vuonna 1991. Sen jälkeen merkiltä on nähty useita ekoautomalleja, ja nyt vuonna 2020 yhtiö juhlii 30 vuoden matkaansa kestävän kehityksen autoilun edistäjänä.
1990-luku – Hyundain ensimmäiset sähköautot
Yhtiön ensimmäinen täyssähköauto oli Sonatasta kehitetty konseptimalli. Lyijyakkua käyttävä auto ylsi 60 km/h -huippunopeuteen ja kulki 70 kilometriä yhdellä latauksella.
Vuonna 1992 nähty Excel-malliin pohjautuva sähköauto tarjosi jo 100 km/h -huippunopeuden ja 100 kilometrin toimintamatkan. Vuotta myöhemmin oli vuorossa toinen Sonataan perustuva sähköversio, nyt jo 120 km/h -huippunopeudella ja 140 km -toimintamatkalla. Samanlaiset suoritusarvot olivat myös vuonna 1994 julkistetulla Scoupe-mallista kehitetyllä sähköautolla.
Hyundai otti vielä pidemmän harppauksen sähköautojen kehittämisessä, kun se vuonna 1995 avasi tutkimus- ja kehityskeskuksen Etelä-Korean Namyangissa. Panostuksen tuloksena kehitettiin Hyundain ensimmäiset nikkelimetallihydridiakuilla varustetut sähköautot, kuten konsepti Accentista täyssähköversiona. Mallin toimintamatka oli tuntuvasti edeltäjiä parempi, peräti 390 km.
Hyundai aloitti myös hybridivoimalinjojen kehitystyön. Yhtiön ensimmäinen hybridimalli, FGV-1-konsepti, esiteltiin Soulin autonäyttelyssä vuonna 1995.
2000-luku – polttokennotekniikan edistystä
Vuosituhannen taitteeseen mennessä ympäristöajattelu oli vahvistunut. Hyundai esitteli vuonna 2000 ensimmäisen vetyä käyttävän polttokennoautonsa, Santa Fe -mallista kehitetyn konseptin. Sen 230 kilometrin toimintamatka oli tuolloin erinomaista luokkaa.
Vuoden 2004 Geneven autonäyttelyssä Hyundai julkisti toisen sukupolven polttokennoauton, Tucson FCEV -konseptin, jossa käytettiin uudentyyppistä litiumpolymeeriakkua. Autolla pääsi jopa 300 km yhdellä tankkauksella.
Hyundai säilytti johtavan asemansa vaihtoehtoisten voimalinjojen kehittämisessä esittelemällä vuonna 2009 Avante LPI Hybrid -mallin. Se oli maailman ensimmäinen hybridiauto, jonka polttomoottori oli suunniteltu toimimaan nestekaasulla.
LPI Hybrid oli myös ensimmäinen tuotantoauto, joka käytti aiempia akkutyyppejä kevyempiä ja suorituskykyisempiä litiumpolymeeriakkuja.
2010-luku – Hyundaista tulevaisuuden liikkumisen uranuurtaja
Vuosien kiivaan kehitystyön jälkeen Hyundai keskittyi 2010-luvulla tekemään sähköä hyödyntävistä autoista varteenotettavia ja ison mittakaavan tuotantoon sopivia vaihtoehtoja.
Vuonna 2010 päivänvalon näki yhtiön ensimmäinen sarjatuotantoon tarkoitettu sähköauto, BlueOn. Hyundai i10 -malliin pohjautuva BlueOn pystyi 130 km/h -huippunopeuteen, ja sen latausaika oli kuusi tuntia.
Seuraavana vuonna myyntiin tuli Sonata Hybrid. Se oli ensimmäinen täyshybridi, jossa käytettiin litiumionipolymeeriakkua. Malli hyödynsi myös Hyundain Blue Drive -teknologiaa, joka parantaa taloudellisuutta ja vähentää päästöjä.
Ympäristötekojen merkkipaalu saavutettiin myös vuonna 2013, kun ix35 Fuel Cell -mallista tuli maailman ensimmäinen kaupalliseen sarjatuotantoon ehtinyt polttokennoauto. Peräti 600 kilometrin toimintamatka ja CO2-nollapäästöt olivat etu sekä auton käyttäjälle että koko yhteiskunnalle.
Vuonna 2016 Hyundai paljasti maailmalle IONIQin. Se oli ensimmäinen auto, jonka saattoi valita joko täyssähköversiona, hybridinä tai ladattavana hybridinä. IONIQ käyttää Blue Drive -teknologiaa päästöjen vähentämiseksi ja suorituskyvyn parantamiseksi. Energiansäästöä syntyy myös muun muassa alumiinin käytöstä auton rakenteissa.
Toisen sukupolven polttokennoauto ja Hyundain teknologisen osaamisen lippulaiva NEXO esiteltiin vuonna 2018. Luokkansa parhaan toimintamatkan (666 km) lisäksi NEXO hellii käyttäjäänsä viimeisimmillä autonomisen ajamisen kyvyillä ja kuljettajaa avustavilla järjestelmillä.
Samana vuonna Hyundai toi myyntiin maailman ensimmäisen kompaktin kokoluokan sähkökäyttöisen SUV-mallin, Kona Electricin. Mallin kysyntä ylitti kaikki odotukset heti ensiesittelyn jälkeen. Täyssähköinen auto kykenee jopa 449 kilometrin ajomatkaan yhdellä latauksella.
2020 – Hyundain sähköistämisen vuosi
Hyundai tarjoaa nyt markkinoiden monipuolisimman sähköautovalikoiman. NEXO edustaa jo lajinsa toista sukupolvea, samoin IONIQ. Tämä osoittaa, että Hyundai on jo hiomassa vaihtoehtoisilla voimalinjoilla varustettujen malliensa valikoimaa täydelliseksi – samalla kun muut valmistajat vasta kehittävät tai esittelevät ensimmäisiä autojaan.
Hyundai tähyää yhä eteenpäin vahvistaakseen asemaansa tulevaisuuden liikkumisen suunnannäyttäjänä. Vuosi 2020 on yhtiölle “sähköistämisen vuosi”, sillä Hyundai aikoo vuoden loppuun mennessä tuoda myyntiin Euroopassa yli 75 prosenttia mallivalikoimastaan sähköistettyinä versioina. Samalla tavoite merkitsee, että Hyundaista tulee Euroopassa yksi suurimmista nollapäästöisten ajoneuvojen tarjoajista.