Hyundai IONIQ 9 määrittelee sähköautoilun uudelleen: valtavasti tilaa, vielä enemmän innovaatioita
Hyundai Motor Company esitteli 20.11.2024 täysin uuden IONIQ 9:n, kolmirivisen täyssähköisen SUV-mallin, jossa yhdistyvät avarat sisätilat, huipputason muotoilu ja innovatiivinen sähköautoteknologia.
IONIQ 9 paljastettiin arkkitehtuuristaan tunnetussa ikonisessa Goldstein Housessa Los Angelesissa. Tämä ainutlaatuinen tapahtumapaikka kuvastaa Hyundain visiota asemoida IONIQ-tuoteperhe innovaatioiden ja kehityksen symboliksi sähköautomarkkinoilla.
Uutuusmalli vahvistaa yrityksen asemaa sähköistymisen pioneerina ja tavoitetta tuoda markkinoille täydellinen 23 sähköautomallin valikoima vuoteen 2030 mennessä. IONIQ 9 seuraa IONIQ 5- ja IONIQ 6 -malleja, jotka molemmat voittivat arvostetun World Car of the Year -palkinnon kolmessa kategoriassa vuosina 2022 ja 2023.
IONIQ 9 on houkutteleva uusi vaihtoehto asiakkaille, jotka etsivät kolmirivistä sähköautoa jopa seitsemälle matkustajalle. Ajoneuvo tarjoaa vaikuttavan määrän matkustustilaa sekä ominaisuuksia, jotka vastaavat yksilöllisiin tarpeisiin, samalla korostaen yhteenkuuluvuuden tunnetta. Uutuuden ”Built to Belong”-sloganin mukaisesti se on todella ”luotu kuulumaan joukkoon”.
Hyundai IONIQ 9 on suunniteltu autoilijoille, jotka arvostavat tilaa, yksityisyyttä ja ensiluokkaista matkustusmukavuutta.
”Hyundai Motor Groupin arvostetun Electric-Global Modular Platform (E-GMP) -alustan pohjalta IONIQ 9 tarjoaa poikkeuksellisen upeat sisätilat, tarjoten asiakkaillemme ainutlaatuista arvoa, ja samalla vahvistaen asemaamme globaalina sähköautomarkkinoiden johtajana”, Hyundai Motor Companyn presidentti ja toimitusjohtaja Jaehoon Chang sanoo.
Rauhallinen ja tilava matkustamo tarjoaa ainutlaatuisen sähköautokokemuksen
Hyundai IONIQ 9 tarjoaa erittäin tilavan matkustamon, jossa on runsaasti tilaa myös toiselle ja kolmannelle istuinriville. Sisätiloissa toistuvat ellipsinmuotoiset elementit ja rauhoittavat värisävyt, jotka luovat lounge-tyylisen tunnelman.
IONIQ 9:n täysin tasainen lattia mahdollistaa tilavat istuinjärjestelyt kuudelle tai seitsemälle matkustajalle. Relaxation-istuimet ensimmäisellä ja toisella rivillä voidaan kallistaa makuuasentoon, ja niissä on jalkatuet parhaan mahdollisen mukavuuden takaamiseksi. IONIQ 9:ssä on myös 1 899 mm pääntilaa ja 2 050 mm jalkatilaa.
IONIQ 9:n Relaxation-istuimet sisältävät ensimmäisenä Hyundai Motorin mallina Dynamic Body Care -järjestelmän, johon kuuluu Dynamic Touch -hierontatoiminto. Se hyödyntää painetta ja värähtelyä stimuloidakseen verenkiertoa, vähentäen väsymystä pitkien ajomatkojen aikana.
IONIQ 9:ssä esitellään myös toisen rivin kääntyvät istuimet, jotka mahdollistavat toisen ja kolmannen rivin matkustajien istumisen vastakkain auton ollessa pysähdyksissä.
Uutuusmallin liikuteltava Universal Island 2.0 -keskikonsoli tarjoaa puolestaan vaikuttavan määrän säilytystilaa, ja mahdollistaa ensimmäiselle istuinriville läpikulkumahdollisuuden. Edestä ja takaa avautuva keskikonsoli mahdollistaa säilytystilan helpon hyödyntämisen sekä ensimmäiseltä että toiselta istuinriviltä käsin.
Universal Island 2.0 -keskikonsolia pystyy liikuttamaan 190 mm verran, ja sen ylemmässä lokerikossa tilaa on 5,6 litraa ja alemmassa vetolaatikossa peräti 12,6 litraa.
Kun IONIQ 9:n kolmas istuinrivi on taitettu alas, auton tavaratila on huimat 1 323 litraa. Kolmannen istuinrivin ollessa käytössä tavaratilaa on silloinkin peräti 620 litraa. Lisäksi auton konepellin alla on suurikokoinen 88 litran etutavaratila takavetoisessa mallissa, ja 52-litrainen nelivetoisessa mallissa.
IONIQ 9:ssa käytetään kestäviä materiaaleja, kuten ekologisesti käsiteltyä nahkaa, kierrätettyä PET-kangasta, villakangasta ja Bio TPO/PU -materiaaleja. Lisäksi ajoneuvon maalauksessa hyödynnetään myös kierrätetystä rengasjätteestä valmistettua maalia.
Uutuusmallin kaareva panoraamanäyttö, leijuva kojelauta, ohuiksi muotoillut ilmastoinninsuuttimet ja tunnelmavalaistus korostavat auton futuristista tunnelmaa.
”Aerosthetic”-muotokieli luo sulavan ja hienostuneen ilmeen
IONIQ 9:n sulavalinjainen ”Aerosthetic”-muotoilu kuvastaa Hyundai Motorin halua yhdistää tyylikkäästi aerodynaamiset innovaatiot hienostuneeseen, futuristiseen muotoiluun. IONIQ 9:n keulan muotoilussa Parametric Pixels -valoelementit yhdistyvät alempaan puskuriin antaen autolle ainutlaatuisen ilmeen.
IONIQ 9:n siluetti määrittyy tasaisesti kaartuvasta kattolinjasta, joka luo virtaviivaisen sivuprofiilin. Digitaalisilla sivupeileillä varustettuna ilmanvastuskerroin on vain 0,259 Cd.
Energiatehokkuutta parannetaan myös ohjaamalla ilmavirtaa auton alla sekä vähentämällä renkaiden ja vanteiden vastusta. IONIQ 9:ssä on ensimmäistä kertaa käytössä uusi kaksiosaisesti toimiva aktiivinen AAF-ilmanohjainjärjestelmä (Active Air Flap). Muihin aerodynamiikkaa parantaviin ratkaisuihin kuuluvat mm. 3D-muotoiltu auton pohjasuoja, aerodynaamiset vanteet ja korirakenteisiin piilotetut antennit.
Hyundai-malliston kaikkien aikojen pisimmällä, 3 130 mm akselivälillä varustettu IONIQ 9 tekee vaikutuksen tilavalla matkustamollaan ja suurenmoisilla mittasuhteillaan. Massiivinen kori ja suuret lokasuojat luovat vaikuttavan ja voimakkaan ilmeen, kun taas muut tarkasti suunnitellut yksityiskohdat lisäävät muotoilun syvyyttä ja ulottuvuutta.
Veneen perää muistuttava auton takapään muotoilu jatkaa yhtenäistä pikseliteemaa ja tukee samalla visuaalisesti IONIQ 9:n suorituskykyä. Virtaviivainen kattolinja sekä nouseva alalinja luovat tasapainoisen ja dynaamisen siluetin.
IONIQ 9 on ensimmäinen Hyundai-malli, jossa kattoantenni on jätetty pois ja sen toiminnot on upotettu tuulilasin suojukseen (GPS ja satelliittiradio), kojelautaan (Connected Car Services) ja takaluukun lasiin (FM/AM ja digitaalinen multimedialähetys), mikä osaltaan vaikuttaa auton edistykselliseen ja minimalistiseen muotoiluun.
Ajovalot noudattelevat IONIQ-malliston tunnusomaista Parametric Pixel -valomuotoilua. Kuutiomaiset projektiovalot sekä älykäs IFS-ajovalojärjestelmä (Intelligent Front-lighting System) parantavat näkyvyyttä ja ajoturvallisuutta välttäen samalla vastaantulevien häikäisemistä. Takana on täys-led-yhdistelmävalot, ja ovien kahvoissa epäsuora valaistus paremman käytettävyyden takaamiseksi.
IONIQ 9:n itsevarmaa asennetta tukee monipuolinen vannevalikoima, johon kuuluu vakiona 19-tuumaiset vanteet sekä valinnaiset 20- ja 21-tuumaiset vaihtoehdot. Malliston huipulta löytyvät 21-tuumaiset Calligraphy-vanteet.
Uutuus on saatavilla 16 eri ulkovärissä, mukaan lukien uudet sävyt, kuten Celadon Gray Matte, Celadon Gray Metallic, Ionosphere Green Pearl, Sunset Brown Pearl ja Cosmic Blue Pearl.
Sisätiloissa voi valita värivaihtoehdoksi Obsidian Blackin tai kuusi ainutlaatuista kaksiväristä vaihtoehtoa.
Parannettu sähkötekniikka mahdollistaa edistykselliset ominaisuudet
IONIQ 9 on rakennettu Hyundain innovatiiviselle E-GMP-alustarakenteelle, jonka edistyneitä sähkövoimalinjajärjestelmiä on kehitetty esimerkiksi kaksivaiheisella invertterillä paremman taloudellisuuden takaamiseksi sekä optimoidulla vääntökäyrällä paremman etenemisen mahdollistamiseksi vaativissa olosuhteissa.
Täysin eristetty voimalinja auttaa vähentämään moottorin ääntä, kun taas parannellut akustiikkalaminoidut lasit, kolminkertaiset tiivisteet kaikilla alueilla ja vahvistetut A-pilarin alueet auttavat poistamaan tien ja tuulen ääntä ja tärinää.
E-GMP-alustarakenne kätkee sisälleen myös suuren 110,3 kWh:n korkeajänniteakun, joka tarjoaa pidemmän sähköisen ajomatkan, sekä tasaisen lattian, joka on mahdollistanut avaran matkustamon. Kolarisuojausta on myös paranneltu vankalla korirakenteella, joka takaa optimaalisen törmäysenergian jakautumisen.
Vakuuttava toimintamatka ja suorituskyky
Edistyksellisen voimalinjarakenteen lattiaan sijoitettu NCM-litiumioniakku tarjoaa huiman 110,3 kWh:n kapasiteetin. IONIQ 9:n odotetaan saavuttavan vaikuttavan 620 kilometrin toimintamatkan WLTP-mittaustavalla. Arvioitu WLTP-mittaustavan mukainen energiankulutus on 194 Wh/km Long-Range RWD -mallilla 19 tuuman pyörillä.
IONIQ 9:n lataaminen onnistuu optimaalisissa olosuhteissa käytännöllisesti 10 prosentista 80 prosenttiin vain 24 minuutissa käytettäessä 350 kW:n laturia. Auto pystyy hyödyntämään sekä 400 V:n että 800 V:n suurteholatureita. Lisäksi autossa on V2L (Vehicle to Load) -virran ulosotto -ominaisuus.
Long-Range RWD -takavetomallissa on taka-akselille sijoitettu 160 kW:n sähkömoottori. Long-Range AWD -nelivetomallissa 160 kW:n takamoottoria avustaa eteen sijoitettu 70 kW:n moottori, ja Performance AWD -mallissa on puolestaan 160 kW:n sähkömoottori sekä etu- että taka-akseleilla.
Performance-malli kiihtyy 0-100 km/h vain 5,2 sekunnissa, Long-Range AWD 6,7 sekunnissa ja Long-Range RWD 9,4 sekunnissa. Myös ohituskiihtyvyys 80-120 km/h on rivakkaa. Tehokkaimmalla mallilla se hoituu 3,4 sekunnissa, nelivetoisella Long-Range-mallilla 4,8 sekunnissa ja takavetoisella 6,8 sekunnissa.
Käytännölliset, tulevaisuuteen suuntautuvat teknologiat tarjoavat innovatiivisia kokemuksia
Hyundai Motor on tehnyt merkittäviä parannuksia IONIQ 9:ään vastatakseen autoilijoiden tyypillisiin sähköautoaiheisiin huoliin. Autossa on esimerkiksi hienosäädetty reittisuunnittelija, johdonmukaisempi jäljellä olevan akkukapasiteetin ilmaisin, parannettu vääntömomentin säätönäyttö, kattava energiankäyttöraportointi sekä muita älykkäitä parannuksia.
IONIQ 9 näyttää jäljellä olevan akkukapasiteetin vihreillä merkkivaloilla ohjauspyörässä, jotta kuljettajat pysyvät ajan tasalla jäljellä olevasta energiasta. Autossa on myös tekoälyyn pohjautuva Hyundai AI Assistant -puheentunnistusjärjestelmä, joka toimii kuin virtuaalinen kotiavustaja.
Hyundai Motorin uusi Features on Demand (FoD) -palvelu on ainutlaatuinen ominaisuus, jonka avulla asiakkaat voivat personoida IONIQ 9 -autoaan digitaalisilla päivityksillä, jotka ostetaan verkkokaupasta.
FoD-tuotteista löytyy esimerkiksi erilaisia dynaamisia valaistusmalleja ovien avautuessa, dynaaminen saattovalotoiminto oven sulkeutuessa, sekä suoratoistopalveluja, kuten Amazon Music ja Soundcloud. Display Theme -ominaisuus mahdollistaa näytön personoinnin eri teemoilla.
Bluelink® Connected Car Services -palvelu tarjoaa saumattoman yhteyden online-puheentunnistuksen ja useiden ominaisuuksien avulla, jotka tekevät ajokokemuksesta entistä mukavamman ja nautinnollisemman.
Etänä ilman huoltokäyntiä tapahtuva Over-the-Air (OTA) -ohjelmistopäivitysmahdollisuus mahdollistaa ajoneuvon ohjainlaitteiden langattoman päivityksen. IONIQ 9:ssä on myös esimerkiksi Digital Key -toiminto, nopea langaton laturi, joka estää laitteiden liukumisen liikkeessä, sekä jäähdytyspuhallin, joka huolehtii, ettei älylaitteen lämpötilaa nouse liiaksi latauksen aikana.
IONIQ 9:ssa on korkeatehoisia 100 W:n USB-C-portteja ensimmäisellä, toisella ja kolmannella rivillä oleville matkustajille. Perinteisistä 12 V:n akkuun perustuvista USB-porteista poiketen IONIQ 9:n latausportit saavat virran suoraan korkeajänniteakusta keskeytyksettömän käytön varmistamiseksi. V2L-pistorasia tavaratilassa mahdollistaa virran sähkölaitteille ja kodinkoneille tavallisesta suko-pistokkeesta.
IONIQ 9:n ilmastointijärjestelmässä on uusi toiminto, joka on optimoitu vapaa-ajan aktiviteetteihin, kuten autoleirintään. Tämä järjestelmä tarjoaa ilmastoinnin auton takaosaan ja vähentää tarpeetonta energiankulutusta säätämällä etu- ja takailmastointivyöhykkeet erikseen. Ajoneuvossa on myös erillinen ilmastointisuutin katossa, joka on suunniteltu toimimaan Panoramic Sunroof -paketin kanssa.
Uutuusmalli on varustettu myös UV-C-sterilointitoiminnolla, jolla voidaan desinfioida pieniä esineitä, kuten matkapuhelimia, lompakoita ja maskeja.
IONIQ 9:n tietoviihdejärjestelmä koostuu 12 tuuman digitaalimittaristosta ja samankokoisesta kosketusnäytöstä. Vakiona auton äänentoistojärjestelmässä on kahdeksan kaiutinta, ja halutessaan sen voi päivittää BOSEn 14-kaiuttimiseen äänijärjestelmään, joka pystyy tuottamaan laadukasta 5.1-kanavaista surround-ääntä. Lisävarusteinen äänijärjestelmä päivittyy OTA:na ja pitää sisällään erityisiä BOSE-ominaisuuksia.
Mielenrauhaa tarjoavat vakiovarusteiset turvallisuusominaisuudet
IONIQ 9:n vahvistettu korirakenne takaa maksimaalisen akun turvallisuuden jakamalla törmäysenergian tehokkaasti ja säilyttäen rakenteen eheyden jopa vakavissa onnettomuuksissa. Lisäksi vakiovarusteiset kolmannen rivin turvavyön esikiristimet ja kuormarajoittimet parantavat merkittävästi matkustajien suojaa onnettomuustilanteissa. IONIQ 9 on varustettu kymmenellä turvatyynyllä, jotka lisäävät turvallisuutta entisestään.
IONIQ 9:ssa on Hyundain uusimmat kuljettajaa avustavat ADAS-järjestelmät, joiden tavoitteena on parantaa turvallisuutta ennaltaehkäisemällä onnettomuustilanteiden syntymistä. Näihin järjestelmiin kuuluvat esimerkiksi Forward Collision-Avoidance Assist 2 (FCA), Lane Keeping Assist (LKA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Safe Exit Warning (SEW), Safe Exit Assist (SEA), Rear Occupant Alert, Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), Driver Attention Warning (DAW), Blind-Spot View Monitor (BVM), High Beam Assist (HBA), Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) ja Parking Distance Warning (PDW).
Kuljettajakeskeistä teknologiaa
IONIQ 9:n käynnistyspainike on integroitu vaihteenvalitsimeen intuitiivisen käytettävyyden ja tehokkaan tilankäytön nimissä. Järjestelmä antaa haptisen palautteen, kun ajoneuvo kytketään peruutusvaihteelle. Järjestelmässä on aiempaa parempi reagoivuus, ja lisäksi IONIQ 9:n jarrujärjestelmään on panostettu paremman jarrutusvoiman takaamiseksi.
Ajettavuutta on parannettu myös alustaan liittyvin ominaisuuksin, kuten dynaamisella vääntömomentin jakautumisella sekä sivutuuliavustimella. Lisäksi IONIQ 9 on varustettu huonoille tienpinnoille suunnitellulla Terrain Traction Control -järjestelmällä sekä Auto Terrain Mode -ajotilalla, joka hyödyntää tekoälyä tunnistamaan tienpinnan ominaisuudet ja säätää näin ajotilavalintoja parhaan ajettavuuden varmistamiseksi.
Ajoneuvon jousitusjärjestelmä on suunniteltu erityisesti täyssähköisen SUV-mallin tarpeisiin. Etujousitus perustuu MacPherson-monivarsituentaan, ja takana käytetään monivarsituentaa. Järjestelmässä on itsestään tasapainottuvat iskunvaimentimet, jotka lisäävät mukavuutta ja vähentävät ajon aiheuttamaa tärinää.
IONIQ 9 on todellinen vetäjän valinta, sillä auton suurin sallittu vetomassa on jarrullisella vaunulla 2 500 kg. Perävaunu-ajotilassa auto tunnistaa automaattisesti perävaunun painon ja säätää ennustettua toimintamatkaa sen mukaan. Toiminto säätää myös automaattisesti nelivetomalleissa moottorien vääntömomentit kiinteään 50:50-suhteeseen etu- ja taka-akselien välillä.
Osalla markkina-alueista perinteiset sivupeilit on korvattu digitaalisilla sivupeileillä, jotka näyttävät näkymää auton sivu- ja takaosasta 7 tuuman OLED-näytöiltä. Järjestelmässä on myös zoomausominaisuus peruutusta varten, ohjausviivoja ajon aikana sekä apulinja kaistanvaihtoihin. Digitaaliset sivupeilit tarjoavat turvallisen, laajakulmaisen takanäkymän vaikeissakin olosuhteissa ja parantavat lisäksi ajoneuvon aerodynaamista suorituskykyä.
IONIQ 9 on suunniteltu vaimentamaan tien melua. Ääntä vaimentavat renkaat minimoivat rengasresonanssin, ja ajoneuvon rakenteiden vahvistukset lisäävät jäykkyyttä ja vähentävät matalataajuista jyrinämelua, jota syntyy epätasaisilla teillä ajettaessa. IONIQ 9:ssä on lisäksi Active Noise Control-Road (ANC-R) -järjestelmä, joka vähentää tieääniä entisestään.
Täysin uuden Hyundai IONIQ 9:n Suomen hinnat julkaistaan vuoden 2025 puolella. Ennakkomyynti Suomessa alkaa ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.