Hyundai loistovauhdissa Meksikossa – Johto merkkimestaruustaistelussa kasvoi
Tiimin kovimmasta noteerauksesta vastasi Dani Sordo, joka oli kiinni rallin voitossa vielä lauantaiaamuna. Sitten rallikonkari Sebastien Loeb hyökkäsi Citroenillaan, eikä espanjalainen voinut kuin nöyrtyä.
Sordolla on urallaan 22 MM-rallin kakkossijaa, joista 16 on tullut jäämällä kakkoseksi juuri Loebille, joten hienoisen deja vun oli Sordo kokemassa. Sitten tuli kuitenkin rengasrikko, joka pilasi miehen viimeisetkin mahdollisuudet. Sordon oli tyydyttävä kakkossijaan – jälleen kerran.
– Olen todella iloinen tästä sijoituksesta nautinnollisen mutta kovan kilpailun viikonlopun jälkeen. Näytimme hyvää vauhtia aiempina kausina, joten olin optimistinen, että voisimme taistella paikasta palkintokorokkeella. Tulos on tärkeä, ja käytimme lähtöpaikkamme hienosti hyväksi vaikeilla soraerikoiskokeilla.
Mikkelsenille kisa oli haastava alusta loppuun. Norjalainen oli osallistunut kisaan neljästi ja romuttanut autonsa kolmasti, joten upporikas ja rutiköyhä -leikki ei tullut tässä tilanteessa kyseeseen.
– Kisa ei ollut helppo meille, eikä rytmi löytynyt. Muutimme autoa vähän lauantai-iltana, ja sen jälkeen sunnuntaina olo oli jo luottavainen. Emme pystyneet kuitenkaan enää parantamaan tulostamme, joten ajelimme vain puhtaasti reitin läpi. Neljäs sija on kuitenkin pisteiden kannalta tärkeä, ja merkkimestaruustaistelussakin johtomme kasvoi.
MM-sarjan johdossa porhaltava Thierry Neuville koki Meksikossa melkoisen laskusuhdanteen. Yksitoista pistettä oli paljon vähemmän kuin Neuville suunnitteli alkujaan saalistavansa Meksikosta.
Belgialainen kuitenkin taisteli urheasti koko viikonlopun, vaikka menettikin kärkipaikkansa sarjassa Sébastien Ogierille neljällä pisteellä (56-52).
Lähdimme sunnuntaiaamuun päättäväisinä, tavoitteena niin monta pistettä kuljettajien kamppailuissa kuin mahdollista. Annoin kaikkeni Power Stagella, ja olen iloinen viedessäni kolme lisäpistettä mukanani. Ensimmäisenä starttaaminen oli kaikkea muuta kuin ideaali tilanne. Se oli kuitenkin hyödyllinen kokemus, joten kuudennen sijan säilyttäminen ja paineen pitäminen yllä sarjatilanteessa ovat tärkeitä juttuja.
Jari Huttuselle Meksikon MM-ralli oli todellista tervanjuontia. Auton tekniikkamurheet olivat liikaa, jotta Huttunen ja kartanlukija Antti Linnaketo olisivat voineet olla WRC2 -luokan kärkimittelöissä mukana.
Jari Huttusen ja Antti Linnakedon sijoitus oli WRC2-luokan MM-pisteistä ajaneiden joukossa kuudes.
– Ei mennyt kisa kuten suunniteltiin. Hyvää oli tietysti se, että pääsimme ajamaan kaikki erikoiskokeet ainakin kertaalleen. Mutta ongelmia oli niin paljon, että se himmensi suoritusta. Kun auto toimi, vauhti oli kohtalaista, Huttunen lohduttautui.
Korsikan MM-ralli ajetaan 5. – 8.4. Jari Huttunen kilpailee seuraavan kerran MM-sarjassa toukokuussa Portugalin rallissa. WRC2-luokan MM-pisteissä hän on kahden ajamansa kilpailun jälkeen kuudentena.
Toimittaja: Miika Wuorela, Meksiko. Kuvat: Hyundai Motor Sport