Hyundai Motorsport tähtää vahvaan aloitukseen Monte Carlossa
Hyundai Motorsport puolustaa valmistajien maailmanmestaruutta ja tavoittelee kuljettajien maailmanmestaruutta
Kahden edelliskauden valmistajien maailmanmestaruutta puolustava sekä ensimmäistä kuljettajien maailmanmestaruutta tavoitteleva Hyundai Motorsport starttaa rallin MM-sarjaan tutulla kuljettajanelikolla: Thierry Neuville, Ott Tänak, Dani Sordo ja Craig Breen. Nelikosta Neuville sekä Tänak ajavat täyden MM-kauden. Tulevana viikonloppuna MM-avauksessa Monte Carlossa Neuvillea ja Tänakia tehdastiimissä täydentää Dani Sordo. Sébastien Loebin jäätyä rallista eläkkeelle Craig Breenille on luvassa viime kautta enemmän MM-osakilpailuja.
Henkilömuutoksia tapahtui kakkosohjaajien puolella. Jo ennen kauden alkua tiedossa oli, että Dani Sordon vierelle istuu uusi mies Borja Rozada. Thierry Neuvillen päätös vaihtaa koko hänen uransa ajan vieressä istunut Nicolas Gilsoul vain viikkoa ennen kauden alkua kokemattomaan Martijn Wydaegheen, oli iso ja riskialtis yllätys. Wydaeghen ensimmäinen kosketus WRC-auton vauhtiin tapahtuu Monte Carlon ensimmäisellä erikoiskokeella, sillä rallin testierikoiskoe eli shakedown on rallissa peruttu. Lisää ylimääräistä kiirettä Hyundaille teetti muun muassa uudelle kakkosohjaajalle mittatilauksena rakennettava kilpaistuin. Kaikki asiat ovat kuitenkin järjestyksessä. Viikonloppuna Neuville puolustaa uuden kakkosohjaajansa kanssa Monte Carlon MM-rallin voittoa.
Tutut autot, uusi rengasvalmistaja
WRC-tallien ja FIA:n yhteisestä sopimuksesta autojen tekniset säännöt pysyvät tämän kauden loppuun muuttumattomina. Tallit voivat luokitella autoonsa vuosittain rajatun määrän jokeriluokituksia, mutta mitään merkittäviä teknisiä muutoksia ei esimerkiksi Hyundai i20 Coupé WRC:ssä tällä kaudella nähdä.
Monte Carlon MM-avaukseen tehdaskuljettajat Neuville, Tänak sekä Sordo starttaavat tismalleen samoilla autoilla, joilla Hyundai Motorsport päätti viime kauden Monzan MM-rallissa mestaruuteen. WRC-autojen jatkuvia kehityskohteita kauden aikana ovat elektroniikka, jousitus, iskunvaimennus ja voimansiirto.
Uuden rallikauden merkittävin muutos on MM-sarjan rengasvalmistajan vaihtuminen ranskalaisesta Michelinistä italialaiseen Pirelliin. FIA:n, rallin MM-promoottorin ja Pirellin välinen sopimus käsittää kaudet 2021-2024 ja sen perusteella Pirelli toimittaa yksinoikeudella renkaat MM-sarjan nelivetoluokkien käyttöön.
Kauden avaukseen Monte Carlon MM-ralliin italialaisvalmistaja toimitti talleille neljä rengasvaihtoehtoa: kumiseokseltaan pehmeän sekä superpehmeän asfalttirenkaan ja nastattoman sekä nastoitetun talvirallirenkaan. Tiedot reitiltä kertovat, että kilpailijat saavat varautua kohtaamaan yhdellä ja samalla erikoiskokeella lunta ja jäätä sekä märkää ja kuivaa asfalttitietä. Siksi Monte Carlon rengasvalinnoilla haetaan aina parasta mahdollista kompromissia, joka toisi peräkkäin ajettavilta erikoiskokeilta parhaan mahdollisen kokonaistuloksen.
Muuttuvien sää- ja keliolosuhteiden takia tämänkin vuoden rallissa nähdään tilanteita, joissa auton rengastuksena saatetaan käyttää esimerkiksi kahta nasta- ja kahta asfalttirallirengasta. WRC-autossa saa kerralla kuljettaa kuutta rengasta: neljä alla ja kaksi varapyörää tavaratilassa.
Hyundai Motorsportin tallipäällikkö Andrea Adamo kertoo, että tallin kaikki kolme kuljettajaa ovat testanneet valittavissa olevia rallirenkaita saadakseen uusista vaihtoehdoista tietoa ja kokemusta.
– Varmasti kaikilla menee hetki aikaa oppia uusien renkaiden kaikki nyanssit. Reseptimme pysyy kuitenkin samana: meidän tulee jatkaa kovaa työntekoa. Emme voi nojata menneisyyteen. Meidän on jälleen kerran rakennettava oma tulevaisuutemme ja taisteltava jokaisessa MM-osakilpailussa. Olemme täällä voittaaksemme kolmannen peräkkäisen valmistajien mestaruuden sekä tukemassa miehistöjämme saavuttamaan heidän omat tavoitteensa, Adamo summaa.
Uusia ajajalupauksia
Hyundain neljättä i20 Coupé WRC-autoa Monte Carlossa sekä alkavalla kaudella jokaisessa MM-rallissa ajaa ranskalainen Pierre-Louis Loubet. 23-vuotias ranskalaiskuljettaja voitti rallin MM-sarjassa WRC2-luokan mestaruuden kaudella 2019. Ranskan autourheiluliitto FFSA:n merkittävällä tuella ajava Loubet kilpailee ranskalaisessa 2C Competition -tallissa Hyundai i20 Coupe WRC:lla.
Tänä vuonna Hyundai Motorsportin väreissä WRC2-luokan maailmanmestaruudesta kilpailevat Ruotsin Oliver Solberg ja Norjan Ole Christian Veiby. Kaksikko aloittaa MM-kauden Hyundai i20 R5:lla. Kilpailukauden puolivälissä he saavat ajettavakseen upouuden Hyundai i20 N Rally2:n.
Rallin MM-sarjan avausosakilpailu Monte Carlon MM-ralli käynnistyy Ranskan Gapista torstaina klo 14:10 Suomen aikaa. Avauspäivän ohjelmassa on kaksi erikoiskoetta (41,36 km). Ralli jatkuu perjantaina klo 6:04 Suomen aikaa. Päivän aikana ajetaan viisi erikoiskoetta (104,70 km). Lauantaiaamu käynnistyy klo 06:19 siirtymällä Ranskan Gapista Monacoon. Matkalla ajetaan kolme erikoiskoetta (57,10 km). Rallin ratkaisevaan päätöspäivään startataan sunnuntaina Monacosta klo 7:42. Ohjelmassa on neljä erikoiskoetta (54,48 km). Ralli päättyy Monacoon klo 15:18 Suomen aikaa.